Aprilia SXV

Ingen som är på jakt efter en välskött, mkt påkostad och nygenomgången sxv? Billigt, tycker jag i varje fall.
 
Hej. Jag har varit sugen på sxv:n flera gånger tidigare och funderar på att köpa en ny 550 10:a och har la några funderingar. Tänkte be firman sätta på silmoto och mappa den direkt från ny. Hojen verkar ju inte helt problemfri och tänkte mest vad jag skulle hålla koll på i början. Alla barnsjukdomar bör vara fixade?

Annars är det väl bara serva som det ska och hoppas på det bästa? Eller något speciellt medtanke på att den är ny?

/Joel
 
Fälgar

Nån som vet av vart man kan köpa 21/18 tums fälgar med sxv nav .
såg de gick att köpa på AF1Racing.com nån som vet om de e bra kvalla?
 
19/21

Nån som vet av vart man kan köpa 21/18 tums fälgar med sxv nav .
såg de gick att köpa på AF1Racing.com nån som vet om de e bra kvalla?

Jag har ett par nya 19/21 hjul med guld talon nav och svarta exelfälgbanor. Jag vill ha 7000 SEKför dem 1/2 av vad de kostar normalt, 9000 SEK med nya finndubbsdäck som sitter på. Jag har ingen användning för dem då jag åker TM.

MVH Peter Mackhé #49
www.mackhe.se
076-1483861
 
Styrlager SXV, ta bort från styrstolpe alt köpa nytt?

Hej!

Ska byta styrkrona och vill helst använda original styrlager men det verkar sitta rejält fast. Några tips hur man får bort det oskadat? :confused:

Om inte, var köper ni styrlager till SXV:n? Tänkte snabbt och billigt och då är väl inte OEM Aprilia att rekommendera kanske?


Tack, Marcus
 
Det är samma styrlager på Honda 450 så jag köpte ett sånt, fanns på hyllan och ser ut att kosta 4-500 kr vid en snabb sökning.
 
Last edited:
Det är samma styrlager på Honda 450 så jag köpte ett sånt, fanns på hyllan och ser ut att kosta 4-500 kr vid en snabb sökning.

OK, bra tips!! Ingen som tar bort styrlager utan att sabba dem? /Marcus
 
Det går säkert med någon slags avdragare eller press men köp nytt istället, en vacker dag kanske gamla kronan ska på igen och då har du samma problem. :)
 
Det går säkert med någon slags avdragare eller press men köp nytt istället, en vacker dag kanske gamla kronan ska på igen och då har du samma problem. :)

Rätt tänkt, marcus56! :tummenupp Så får det bli. Ska jaga upp ett Honda 450 styrlager nu.
 
Hej. Jag har varit sugen på sxv:n flera gånger tidigare och funderar på att köpa en ny 550 10:a och har la några funderingar. Tänkte be firman sätta på silmoto och mappa den direkt från ny. Hojen verkar ju inte helt problemfri och tänkte mest vad jag skulle hålla koll på i början. Alla barnsjukdomar bör vara fixade?

Annars är det väl bara serva som det ska och hoppas på det bästa? Eller något speciellt medtanke på att den är ny?

/Joel

Har samma frågor. Antingen ktm 690 eller sxv550. Vilken ska man ha? O varför?
Sxv är ju mkt snyggare, men bättre?
 
Enda anledningen till att välja 690 är att man inte vill göra oljebyte så ofta, annars är väl 550 överlägsen på alla sätt och vis? :)
 
Enda anledningen till att välja 690 är att man inte vill göra oljebyte så ofta, annars är väl 550 överlägsen på alla sätt och vis? :)

Inte ens du kan väl med gott samvete hävda att det är lika lite problem med SXV'erna som 690orna !? :confused: :krama
 
Inte ens du kan väl med gott samvete hävda att det är lika lite problem med SXV'erna som 690orna !? :confused: :krama

Om vi byter oljebyte mot service då? :)

Eftersom det är en hoj som inte intresserar mig det minsta så har jag aldrig varit inne i någon 690-tråd och spionerat. ;) Och om jag fortsätter att inte läsa vad som står på internet(planterade rykten av illasinnade husaägare och göteborgare) ;) och bara ser till erfarenheter av min egen hoj så tycker jag att SXV är i det närmaste problemfri. Efter de första startmotorerna(garanti) innan nya startmotordreven kom(garanti) så gick hojen tre säsonger utan problem (bortsett från konsekvenser av att klåpare Starol rört hojen), tror inte nån annan i Supermotosverige mekade mindre än mig de åren. En gång fick jag klämma ihop en kabelsko till ena tändspolen lite men det tycker jag inte är så allvarligt. :)

Så du kan ha rätt men det är inget jag vet av egen erfarenhet.
 
Last edited:
Om vi byter oljebyte mot service då? :)

Eftersom det är en hoj som inte intresserar mig det minsta så har jag aldrig varit inne i någon 690-tråd och spionerat. ;) Och om jag fortsätter att inte läsa vad som står på internet(planterade rykten av illasinnade husaägare och göteborgare) ;) och bara ser till erfarenheter av min egen hoj så tycker jag att SXV är i det närmaste problemfri. Efter de första startmotorerna(garanti) innan nya startmotordreven kom(garanti) så gick hojen tre säsonger utan problem (bortsett från konsekvenser av att klåpare Starol rört hojen), tror inte nån annan i Supermotosverige mekade mindre än mig de åren. En gång fick jag klämma ihop en kabelsko till ena tändspolen lite men det tycker jag inte är så allvarligt. :)

Så du kan ha rätt men det är inget jag vet av egen erfarenhet.

500 eller 750 mil rekomenderas av KTM för olja i 690n och där är du väl inte ens nära!?
Håller med om att DIN hoj verkar fungerat i princip bäst av alla i Svärje (men varför hamnade den hos Starol öht?) men inte har det varit direkt problemfritt på banorna. Fredrik och Gillisson gav t.ex upp.
Märk väl att jag tycker det är en underbar hoj, och nog är en 550 klart vassare än en 690, det håller jag med om. Men som vanligt blir det knas när man jämför gathoj mot reggad rejshoj.
 
Ja, men det var ju det jag sa, service är till fördel för 690. :)

Jag lämnade för byte av kolvar och allmän översyn, ville ha fräscht till Spanien, istället fick hojen stanna hemma. Om man bortser från att Fredrik envisades om att köra på ettan och Gillisson så har det väl inte varit några större incidenter, inte värre än något annat märke iaf.

Edit: man behöver inte bortse ifrån något, inte värre än andra hojar iaf, skit har hänt med alla vad jag minnas.
 
Last edited:
Köper jag en sxv hoppas jag det ingår en flamsäker ryggsäck för bensin... Fan 8 liter blir det ju inga långåkningar med.. O andra sidan vem behöver åka långt när man kan åka högt! med framhjulet dårå. :tummenupp
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top