Aprilia SXV

Hallå.

Tänkte höra om någon här har svar på ett par funderingar jag har.

Går i tankarna att byta hoj, och jag måste säga att det här med motard verkar ju onekligen vara det mest rock 'n' rolliga som finns att tillgå i hojväg idag. Problemet jag har är att jag för tillfället bara har möjlighet att ha en endaste hoj i garaget.

Då kommer vi till min frågeställning:
Funkar SXV:n för vardagsåka också eller är den för extrem för det? Är det mer av en banåkarhoj? Har kikat en del på KTM SMC också och den verkar ju vara ganska allroundvänlig. Så vad tror ni, ska jag satsa på SMC eller kan SXV funka lika bra?

Kan väl tillägga att jag inte är helt ohändig i garaget, men jag spenderar hellre mer tid på hojen än bredvid den. Så hur är den egentligen rent servicemässigt? Ofta? Krångligt? Svårt?

Du verkar tänka som jag gör. Har själv ägt en SXV 550. Hade jag fått välja igen så hade jag köpt en KTM 690 smc.

\Masonit
 
Last edited:
Du verkar tänka som jag gör. Har själv ägt en SXV 550. Hade jag fått välja igen så hade jag köpt en KTM 690 smc.

\Masonit

Ålrajt, tackar för det. Var lite som jag misstänkte. Då ska jag bara se till att få Monstret sålt.
 
Du behöver inte klyva. Vad är anledningen till att du vill byta, vilka symptom har du?
 
Borde inte vattnet komma ut runt vattenpumphuset om packboxen är dålig? Du kan väl börja med att byta oljan och kolla om den blir likadan igen, du vet inte hur oljan såg ut innan, kanske föregående ägare lyckats spola in vatten någonstans? :)
 
Det är en kraftig överdrift. :)

Jag menar att mellan nummer 8 och motorkåpan är det glipor så vattnet ska rinna ut där istället för igenom nästa packbox och in i motorn.
 
Det ska rinna ut där men omöjligt är det nog inte, ska det in nånstans borde det vara där. :) Om du ska byta är det 9, 10, 11.
 
Hej!

Har en SXV4.5 -07 där kamkedjan "rasslar" lite när motorn är kall och går på låg tomgång. Det låter som en mindre stenkross. Inga missljud eller "rassel" finns om du varvar med motorn eller på tomgång när den är varm utan uppkommer bara när den är kall och tomgången är något lägre än normalt.

Behöver jag göra något åt det eller är det normalt?

SXV 450 -07
110 mil
aldrig klyvd
 
Hej!

Har en SXV4.5 -07 där kamkedjan "rasslar" lite när motorn är kall och går på låg tomgång. Det låter som en mindre stenkross. Inga missljud eller "rassel" finns om du varvar med motorn eller på tomgång när den är varm utan uppkommer bara när den är kall och tomgången är något lägre än normalt.

Behöver jag göra något åt det eller är det normalt?

SXV 450 -07
110 mil
aldrig klyvd

Dom rasslar alltid lite men hur ska man kunna avgöra det utan att ha hört den. Åka in till en verkstad om du är orolig kanske?
 
Dom rasslar alltid lite men hur ska man kunna avgöra det utan att ha hört den. Åka in till en verkstad om du är orolig kanske?

Jag är inte speciellt orolig eftersom den låter hur fint som helst utom just kall på tomtång. Ville bara kolla ifall det var så att de inte skulle rassla alls. :Bugar
 
Hej!

Har en SXV4.5 -07 där kamkedjan "rasslar" lite när motorn är kall och går på låg tomgång. Det låter som en mindre stenkross. Inga missljud eller "rassel" finns om du varvar med motorn eller på tomgång när den är varm utan uppkommer bara när den är kall och tomgången är något lägre än normalt.

Behöver jag göra något åt det eller är det normalt?

SXV 450 -07
110 mil
aldrig klyvd

Detta är helt normalt och beror på att autodekompen går in vid låga varv.
Du kan prova att höja tomgången något så borde det försvinna.
Du är inte ensam om att vara orolig över detta ljud för det låter precis som du säger som en stenkross :D
 
Hej pågar o eventuella fruntimmer.

Jag funderar på att skaffa en sxv 550. Vi har ju en alldeles ypperlig motardbana här uppe i Östersund som jag tänker bosätta mig på snart, men jag behöver en riktig maskin för det.

Tankarna går mellan fs 570 och sxv 550. Är det nån som har använt båda under en längre tid och kan ge mig lite styrkor/svagheter?

Effekten vet jag diffar ganska rejält, men hur är dom i övrigt?
 
Säljes

Har lite godis till en SXV liggandes som jag säljer, styrkronan och slirkopplingen passar även till CRF 450 fram till 2008.

Xtrig styrkrona
Adige slirkoppling med tractioncontrol-liknande funktion
Extra startmotor
VDB dyna
 
Last edited:
Har lite godis till en SXV liggandes som jag säljer, styrkronan och slirkopplingen passar även till CRF 450 fram till 2008.

Xtrig styrkrona
Adige slirkoppling med tractioncontrol-liknande funktion
Extra startmotor
VDB dyna

Styrkronan är väl tvärtom, den passar rakt av på 2009-> CRF. :)
Tidigare årsmodeller får man göra som på min, lägga nåt mellan krona och gaffelben eftersom det är smalare på Hondan.

Men oavsett Aprilia eller Honda är det nåt alla borde ha som vill svänga med hojen, grym skillnad! :tummenupp Slipperclutchen och dynan går inte av för hackor heller. :)
 
Styrkronan är väl tvärtom, den passar rakt av på 2009-> CRF. :)
Tidigare årsmodeller får man göra som på min, lägga nåt mellan krona och gaffelben eftersom det är smalare på Hondan.

Men oavsett Aprilia eller Honda är det nåt alla borde ha som vill svänga med hojen, grym skillnad! :tummenupp Slipperclutchen och dynan går inte av för hackor heller. :)

Ja är det något man ska uppgradera på en sxv så är det som du säger krona och slirkoppling troligen i den ordningen med, orginal är den som en chopper jämfört med denna krona.
Angående kronan har jag för mig att brorsan testade med sin X-trig på sin honda och kunde bara gänga på muttern något varv.
Så det är väl kanske lurigt med en CRF ändå med denna krona.

Men den passar finfint på en SXV iaf :)
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top