Aprilia SXV

Jag har aldrig provat en sxv tidigare, bara ktm:er. När det gäller känsla av vikt och hanterbarhet, ligger den närmare 660/690 eller 525/530?
 
Jag har aldrig provat en sxv tidigare, bara ktm:er. När det gäller känsla av vikt och hanterbarhet, ligger den närmare 660/690 eller 525/530?

Sku nog säga att den e mitt emellan de två men lutar mer åt 525-hållet

Framförallt är det mycket bättre chassie än 660n, känns mer rätt när man svänger med den
 
Sku nog säga att den e mitt emellan de två men lutar mer åt 525-hållet

Framförallt är det mycket bättre chassie än 660n, känns mer rätt när man svänger med den

Hä ä ju bulla om hä känns rätt när en schväng.

Sorry, var tvungen att prata lite norrländska, det var så länge sedan :)

Tusen tack för svaret, nu blev jag ännu lite mer sugen på en 'prilia.

Äääähhh, vafan, det är för många sidor i tråden för att läsa igenom alltihop: vad är det för serviceintervaller på en 550 och är det något man ska titta extra noga på när man köper en beggad med några år/mil på nacken?
 
Last edited:
Jag har en jättekonstig fråga.
Är det någon som vet vad bara själva motorn väger i en SXV 550?

Helst inte en massa gissningar nu, för gissa kan jag göra själv :tummenupp
 
Sku nog säga att den e mitt emellan de två men lutar mer åt 525-hållet

Framförallt är det mycket bättre chassie än 660n, känns mer rätt när man svänger med den

För min del så kändes den mkt smidigare än 660. Nu var det ju ngt år sedan jag ägde den, men den e ju nästintill lika smidig som 525/530
 
För min del så kändes den mkt smidigare än 660. Nu var det ju ngt år sedan jag ägde den, men den e ju nästintill lika smidig som 525/530

Jag tror det är ungefär samma som Olof sa...

Men du ju helt rätt person att fråga; vilken är roligare av SXV och 525/530? :)
 
För min del så kändes den mkt smidigare än 660. Nu var det ju ngt år sedan jag ägde den, men den e ju nästintill lika smidig som 525/530

Att den känns lättare än 660n (eller smidigare) handlar nog mer om geometrin i chassiet. Tar man ut den utanför asfalten så ser man hur mycket vikten spelar roll och där är den klart mycket större än 525an men fortfarande lite lättare än 660n

Samma sak märker man på en tight gokartbana typ som på Åland, där är SXV´n stoor. Det krävs ett riktigt skarpt chassie för att den ska kunna hänga med de lättare/mindre KTM/HONDA/YAMAHA etc. Med VDB-spec så börjar det närma sig, men den e fortfarande mer svårkörd

Kör man däremot på väg eller på en större bana så går cykeln (SXV) som ett spjut och går inte att jämföra med någon annan "lättmotard".
 
Tackar. Perfekt. 36,8 kg för den som inte orkar leta, men ändå undrar :)
Du som kanske minns Helmuts tråd...
Är det med sprut eller utan (vad väger sprutet?) ?
Bra gjort med tanke på att det är massa grejer som är dubblerat jmf med en stånka. Som referens vägde jag en 650-husa till 29 (inkl fugge) för nåt år sen. Vad kan japs450-orna väga månntro.



Nån annan som vet, skiljer det märkbart mkt mellan 450 och 550n i vikt på motorn?
 
Aprilians motor var lättare än KTM 525 motor när Biffens farsa jämförde

Är det någon som ställt sin SXV på vågen ?

Enligt specen ska Aprilian väga ca 10kg mindre än KTM 690
128kg vs 139.5kg

Min racehoj vägde 124 kilo fulltankad, Ljungbergs Husa 570 126 kilo, vi vägde två Yamaha 450 den ena vägde vägde 117 kilo en annan 114 kilo, det här var när när vi vägde hojar i ÖSD 2009
 
Last edited:
Du som kanske minns Helmuts tråd...
Är det med sprut eller utan (vad väger sprutet?) ?
Bra gjort med tanke på att det är massa grejer som är dubblerat jmf med en stånka. Som referens vägde jag en 650-husa till 29 (inkl fugge) för nåt år sen. Vad kan japs450-orna väga månntro.



Nån annan som vet, skiljer det märkbart mkt mellan 450 och 550n i vikt på motorn?

Komplett skulle jag kalla det :D
 

Bifogat

  • motor på våg.jpg
    motor på våg.jpg
    148.6 KB · Visningar: 132
  • motor på våg1.jpg
    motor på våg1.jpg
    122.4 KB · Visningar: 104
Jag tror det är ungefär samma som Olof sa...

Men du ju helt rätt person att fråga; vilken är roligare av SXV och 525/530? :)

SXV för att den har sådan härlig karaktär och "oändligt" med kraft.
För en vanlig dödlig så alla ggr en SXV, men som Olof nämnde så bör du tänka över vad du ska ha den till.:rolleyes::):D
 
SXV för att den har sådan härlig karaktär och "oändligt" med kraft.
För en vanlig dödlig så alla ggr en SXV, men som Olof nämnde så bör du tänka över vad du ska ha den till.:rolleyes::):D

Wheelies, stoppies och gokartbana. Vad annars gör man med en motard? :banana
 
vart får man tag på yuasa batterier billigt?
är ute efter att ha ett extra så här efter vintern.
 
Hallå.

Tänkte höra om någon här har svar på ett par funderingar jag har.

Går i tankarna att byta hoj, och jag måste säga att det här med motard verkar ju onekligen vara det mest rock 'n' rolliga som finns att tillgå i hojväg idag. Problemet jag har är att jag för tillfället bara har möjlighet att ha en endaste hoj i garaget.

Då kommer vi till min frågeställning:
Funkar SXV:n för vardagsåka också eller är den för extrem för det? Är det mer av en banåkarhoj? Har kikat en del på KTM SMC också och den verkar ju vara ganska allroundvänlig. Så vad tror ni, ska jag satsa på SMC eller kan SXV funka lika bra?

Kan väl tillägga att jag inte är helt ohändig i garaget, men jag spenderar hellre mer tid på hojen än bredvid den. Så hur är den egentligen rent servicemässigt? Ofta? Krångligt? Svårt?
 
Nyheter
Indian slår rekord på Bonneville Salt Flats

Ända sedan INDIAN MOTORCYCL...

Nya Ducati Panigale V4 R

Ducati har nu lanserat nya ...

Eldrivna Honda WN7

Honda WN7 Honda har pres...

Stark Varg EX, en smygande ninja!

Nu har jag och Varg EX hunn...

BMW presenterar Vision CE

I samband med IAA Mobility ...

Honda lanserar elmotorcykeln WN7

Honda har presenterat eldri...

Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Back
Top