Aprilia SXV

Hej Grabbar!
Jag är en nybliven Rxv 550 ägare, och är hitills mer än nöjd med min nya hoj!
Helt underbar att köra!

Jag saknar dock passagerar-fotpinnar till min Rxv, och min handlare gav mig ett pris på 1700:- !!! /sida.

Så om någon rxv/sxv ägare därute som vill bli av med sina passagerar-fotpinnar för en rimlig peng (begagnade ej något hinder) så tveka inte att PM:a eller maila mig på: emil_l01@hotmail.com

//Emil
 
Är det någon som har haft problem med slirande koppling på sina cyklar?
Jag provade att byta tillbaka till Agips olja och då blev det lite bättre, men inte bra.
Man tycker ju att lamellerna borde hålla mer än 700 mil.
 
När det väl börjar slira så bränner man kopplingen fort

Jag kör med en lättvikts "väldigt kinkig" koppling och den har hållit i hm, drygt två år.
 
Det är mao bara att beställa nya lameller?
Vet du om det går att köpa hårdare fjädrar?
 
Det är mao bara att beställa nya lameller?
Vet du om det går att köpa hårdare fjädrar?

Ofta bränner man dem för att man har justerat kopplingswiren fel

Mest troligt är det bara att beställa nya

Ang fjädrar så vet jag inte, jag behöver inte nå hårdare.
 
Är det någon som har haft problem med slirande koppling på sina cyklar?
Jag provade att byta tillbaka till Agips olja och då blev det lite bättre, men inte bra.
Man tycker ju att lamellerna borde hålla mer än 700 mil.

Vad har du kört på för olja då ?
 
Vinterprojekt någon?...

Varför inte bygga en RSX i vinter... :rolleyes:
 

Bifogat

  • RSX_2.jpg
    RSX_2.jpg
    120.5 KB · Visningar: 95
Någon som reklamera en startmotor? Superbike i gbg vill eller kan inte reklamera några startmotorer längre. Min fuckade på lägret i Borås i helgen:mad::huvet:död
 
Det går bra med vanlig Jaso MA-klassad mcolja också, viskositeten mäts olika så en 10W40 motorolja har ungefär samma viskositet som 75W90 växellådsolja.
 
Det går bra med vanlig Jaso MA-klassad mcolja också, viskositeten mäts olika så en 10W40 motorolja har ungefär samma viskositet som 75W90 växellådsolja.


Jag har hört olika om det där. Vissa menar att det verkligen är NoNo att köra med motorolja, har du provat?
 
Jag har nog använt mc-motorolja(massa olika dessutom) fler gånger än växellådsolja och märker ingen skillnad, är den Jaso MA är den anpassad för kopplingar och funkar i alla andra hojar? Just nu har jag Elf för nån tvåtaktsväxellåda i för den var gratis, annars funkar Motul Transoil också om man absolut vill ha växellådsolja. Har inte provat växellådsolja för bilar så det vet jag inte, bilar har ju ingen koppling som simmar i olja, kanske var det en sån Shell du använde?

Mr Helmut använde motorolja från OK men var den en vanlig bilolja kanske? Vad jag vet finns det ingen OK mc-olja? Bara Q8?

700 mil är väl 100 h eller nåt, känns inte som så lite? Kanske är dags nu bara? Vill man kan man använda Honda kopplingspaket, blev så för mig iaf för det var mer lättillgängligt just då.
 
Last edited:
Jag har nog använt mc-motorolja(massa olika dessutom) fler gånger än växellådsolja och märker ingen skillnad, är den Jaso MA är den anpassad för kopplingar och funkar i alla andra hojar? Just nu har jag Elf för nån tvåtaktsväxellåda i för den var gratis, annars funkar Motul Transoil också om man absolut vill ha växellådsolja. Har inte provat växellådsolja för bilar så det vet jag inte, bilar har ju ingen koppling som simmar i olja, kanske var det en sån Shell du använde?

Mr Helmut använde motorolja från OK men var den en vanlig bilolja kanske? Vad jag vet finns det ingen OK mc-olja? Bara Q8?

700 mil är väl 100 h eller nåt, känns inte som så lite? Kanske är dags nu bara? Vill man kan man använda Honda kopplingspaket, blev så för mig iaf för det var mer lättillgängligt just då.



Ok/q8 heter det väll? jag hade superbike racing 20w50

Här ska du få se svaret jag fick senast. Jag kanske bara hade otur men....

På hojar med separat växellådsolja är det ofta bra att utnyttja denna möjlighet att använde en deikerad växellåds/transmissionsolja. Dessa innehåller nämligen ofta EP-additiver med zink vilka faktiskt bättrar greppet i de flesta våtkopplingar. Motoroljor blir alltid en kompromiss i kopplingar och växellådor.
Slirar kopplingen ändå, trots bra olja, rätt höjd på lamellpaketet, rätt kopplingsspel. Ja då skulle jag stoppa i säg 20 % hårdare fjädrar, då har man god marginal och behöver inte oroa sig.

Mvh
Jörgen
 
Men den lär ju inte fungera sämre i Aprilia än någon annan hoj som inte har separat växellådsolja och måste använda motorolja. Jag tror du hade otur med någonting. :)
 
Tror det har gått ut ett technical note från Aprilia på att det var viktigt med en 75W90 växellådsolja.

Castrol Taf-X 75w90 (tror jag den heter) funkar för mig.
 
Jag har funderat lite.
Det finns väl egenligen ingne anledning att köra på MC olja i motorn eftersom att lamellerna ändå inte ligger i den oljan?
Borde man inte kunna köra på en sjyst helsyntet bilolja istället?
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top