Aprilia SXV

Nu har jag åter igen lyft på topparna och packningar har gått sönder precis på samma ställe som alla de tidigare gångerna. Dock nu på den bakre toppen. Det har alltid varit den främre som har gått tidigare.

Jag tog ett par bilder på hur det ser ut, det verkar som att både vatten och oljegenomförningarna är extremt underdimensionerade? Framför allt genomförningarna till vattnet.

Jag fick en liten fundering om att ta upp de hålen i packningarna lite till.
Vad tror ni om det?

Original håller ju uppenbarligen inte.

Olof, klippte du av dina nitar på packningarna eller borrade du bort dom?


Jag ska bort till MC-bolaget imorgon och låna ett packningslim från loctite som dom använder till bla topplockstätning. Förhoppningsvis så borde detta göra susen.
 

Bifogat

  • DSC00456.JPG
    DSC00456.JPG
    35.3 KB · Visningar: 66
  • DSC00457.JPG
    DSC00457.JPG
    151.8 KB · Visningar: 70
  • DSC00458.JPG
    DSC00458.JPG
    183.5 KB · Visningar: 72
Last edited:
Det finns flera olika packningar från aprilia, se till att du får de nyaste och inte några som legat och skräpat på lagret

Ska du dela på packningen så är det väl kanske klokast att borra bort dem?
 
Det finns flera olika packningar från aprilia, se till att du får de nyaste och inte några som legat och skräpat på lagret

Ska du dela på packningen så är det väl kanske klokast att borra bort dem?



Jasså? Detta var mer än jag visste.

Vad är det som skiljer dom åt?

Blocken och topparna är väl likadana på alla årsmodeller?
 
Last edited:
Tjena.
Har börjat kika på hoj till nästa säsong och undrar vad SXV 550 har för vanliga fel?
Bara genom att läsa dem två sista sidorna uppfattar jag det som att dom har klena packningar som ofta läcker/går sönder?.
Måste man lyfta ut motorn när man gör ventil-inställning?

Mvh. Crall
 
Håll koll på era lock till olje filtret. Så att det inte e slitet...
 

Bifogat

  • Bild 197.jpg
    Bild 197.jpg
    258.1 KB · Visningar: 133
  • Bild 198.jpg
    Bild 198.jpg
    260.2 KB · Visningar: 138
Last edited:
japp, packningar går. Min 550 står i verkstaden nu igen... samma anledning som förra gången.
 
japp, packningar går. Min 550 står i verkstaden nu igen... samma anledning som förra gången.

Hade jag varit i din sist hade jag sattsat på en ny motor eller ny båge på någon annans bekostnad.

Personer högre upp i herarkin eller konsumentverk kan vara bra då om de blir strul.
 
Hade jag varit i din sist hade jag sattsat på en ny motor eller ny båge på någon annans bekostnad.

Personer högre upp i herarkin eller konsumentverk kan vara bra då om de blir strul.

jag kommer att ge dem ett försök till, dom är riktigt trevliga och hjälpsamma.

om det inte går bra denna gång så kommer jag ställa kraven högre...
 
japp, packningar går. Min 550 står i verkstaden nu igen... samma anledning som förra gången.


Gör som jag, sätt på en extern tempmätare, se över de små rören ovanpå kylaren ( luftningen ), och använd loctites packningsförstärkare. Det har hållt fint för mig iaf.
 
Hade du ett svart (plast) eller alu? Du höll dig på hjulen?

Om du hade ett svart så ska det ha bytts ut av din handlare sedan länge tillbaka.

Tur att det finns en röd varningslampa. Utan den hade jag garanterat skurit motorn eller ramlat....
Jag hade ett i grön plast.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top