Aprilia SXV

Göra min/max inställning, testa olika idle värden och co2. Sen skulle jag prova att byta TPS för den gjorde då min sådär kajko.

Min kan man ge gas ifrån tomgång utan tveksamhet.

Hittade ett hål i mitt block idag som jag inte tror de ska vara där:näsblod


Vad hittade du för hål? Det där får du allt ta en bild på. :O

Japp, innan jag tätade om senaste gången. Först ökade den i varvtal så läckage var det då, sen hade jag lågor en halvmeter över hojen så jag fick tömma en brandsläckare över hojen :brinnerup Turligt nog syns inget på hojen efter den fadäsen :)


Var motorn varm när du provade då? Jag får nog ha brandsläckaren redo. :)
 
Last edited:
hålet i kanalen har ni kommit fram till varför den skadan skett?

fan man börjar ju grunna på vad man har när man ser såna skador:)
 
Vad hittade du för hål? Det där får du allt ta en bild på. :O




Var motorn varm när du provade då? Jag får nog ha brandsläckaren redo. :)

Motorn var inte speciellt varm. Problemet tror jag var att motorn hostade till och baktände lite. Poff sa det iaf :)
 
hålet i kanalen har ni kommit fram till varför den skadan skett?

fan man börjar ju grunna på vad man har när man ser såna skador:)

Ser ju ut att vara ett solklart gjutfel som klarat sig igenom kontrollen (luftbubbla) så tyckte lokala auktoriserade aprilia verkstan också. Men han påpekade att det är ingen fröjd om man skulle få en ny blockhalva då dom inte kommer klara. Han hade fått göra egna gängor och massa dret. Får se vad som händer.

Har fotograferat steg för steg då jag tagit isär och kommenterat lite om någon kanske skulle dra nytta av det då ni andra sa göra det.
http://sporthoj.com/forum/showthread.php?p=4253503#post4253503

Såhär ser det ut idag:)
IMG_4096.JPG
 
Last edited:
Hur lätt är det att få tag på reservdelar?
Var inne idag hos en handlare som jag alltid handlar hos.. Rekomenderade verkligen inte att jag skulle köpa aprilia pga. att det var skit svårt att få tag på reservdelar. Han pratade om leveranstider på veckor månader...
 
Hur lätt är det att få tag på reservdelar?
Var inne idag hos en handlare som jag alltid handlar hos.. Rekomenderade verkligen inte att jag skulle köpa aprilia pga. att det var skit svårt att få tag på reservdelar. Han pratade om leveranstider på veckor månader...

Innan piagio köpt dom var det så nu är det inga problem. (när jag hade aprilia 125cc kunde man få vänta länge) Ibland kan det gå lite segare vi svenska handlare som tar in saker via Itago men då finns alltid engelska firmor som tex ntb-racing som verkar ha det mesta på hyllan.

Ingen olja från oljefiltret denna gång. Vad kan det vara ?
Är det vanligt att dessa läcker om man åker mycket på bakhjulet ?

Ingen olja i slangen på vänster sida av luftburken. Ligger oljenivån mellan min/max då du kört 5 min och stäng av den?

Min -07 spottade lite olja innan byte av packningar.
 
Last edited:
Jo det står nästan i mitten när den är varm,jag hörde att man skulle ligga på min strecket så jag funderar på att tömma ur en skvätt.

Men jag ser inte tydligt någonstans att det läcker, så jag vet inte varifrån det kommer.

Men hur är det med slangen på vänster sida av luftburken. Känner du till den? Prova att töm den, du kan ha olja i luftburken?
 
Menar du den under motorn brevid plastbehållern, den med en plugg i ?
Eller menar du vid luftfilter lådan "luftburken" där har jag inte sett någon slang.

Men jag bytte luftfilter igår och då var det ingen olja i den om det nu är där du menar.


Han menar den genomskinliga slang som sitter på vänster sida i framkant av luftburken.
 
Är det någon som har haft problem med läckage vid oljefilterlocket?

Jag har ett vagt minne av att någon skrivit att man lätt drar åt den får hårt så att den börjar läcka.
 
Är det någon som har haft problem med läckage vid oljefilterlocket?

Jag har ett vagt minne av att någon skrivit att man lätt drar åt den får hårt så att den börjar läcka.

Ja, drar du den för hårt kan du skada o-ringen. Har även haft läckage mellan kåpan och blocket en gång i tiden.
 
så nu är det färdiglekt... topplockspackningen har antagligen gett sig så det finns vatten i cyllarna... imorgon bär det av till aprilia i haninge. surt som fan!!
 
Kör inte med den innan du bytt packningarna. Jag hade samma problem som dig men jag körde vidare ett par repor och vart tvungen att plana topparna.
Hoppas att din inte börjar läcka mellan halvorna när packningarna är bytta.

Det gjorde min. : /
 
ryker vitt. man kan fylla på kylaren och nästa timma är den tom.

Tråkigt. Men det löser sig nog.

En viktig sak som orsakat skada på flera ECU


A common fault on the 2007 VDB bikes, due to the weak tank brackets bending and the carbon tank grinding onto the frame with the pump wires trapped between, results in blown fuses, that become more and more common.

If you catch the problem at that point, fine, but we now have 2 ECU's that run the fuel pump permanantly, and cant be fixed, so obviously chaffing and fusing the wrong wires in the wrong order damages the ECU.

As i say, mainly an issue with the VDB tanks, but have seen damaged pump wiring on standard tanks too..................re route them !


http://www.apriliaforum.com/forums/showthread.php?t=182006
 
Last edited:
Fille77, har du funderat över om vad som kan ha orsakat det hela?
Jag ser att du bor i stan, har du haft hojen mycket i citytrafik så den kokat och haft sig?
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top