Aprilia SXV

när man startar hojen så lägger sig tomgången på 3000 varv ett antal sekunder innan den går ner till ca 2000. Det gör den varje gång man startar utan undantag. är det normalt?
 
Jag ska åka upp till gävle och kolla på en 550 i veckan som gått runt 230mil ska jag tänka på något speciellt.

Eftersom jag inte fått klara svar samt att jag läst olika så frågar jag en gång, så JAG är säker.

Service olja/filter varje 15:e timme !
Service olja/filter/ventil koll varje 30:e timme !
Stor service, klyva motorn vid 100 timmar !

Stämmer dessa siffror ?
Jag har läst "Compared to other high end supermoto’s the 60 hour service intervals are not too bad either." [ http://www.raptorsandrockets.com/Reviews/Aprilia_RXV_SXV_450_550.htm ]

Så hur är det med dessa servicar ?
Jag vill inte få svar att läs i tråden, för det har jag redan gjort. Någon vänligt själ som vet hur det är kan ju svara, för tydligen är jag helt dum i huvet.

Ja jag vet att att det är en racehoj och ingen cresent compakt.

Tack på förhand.
 
Service olja/filter varje 15:e timme !
När den gått 90 timmar stor service,ventil koll,klyva motorn !
Om den gått som gathoj och ostrypt.

Har den gått som tävlingshoj ska det göras service oftare.

Tror jag minns rätt annars får nån rätta mig..
 
På SM-rejset i Lunda helgen som var stod det en handlare med en HVA-SMRR och en SXV demohoj. Priset på SXVn var 109900:-, kan det stämma eller hade jag tagit på mig fel glasögon ???
 
nya problem med sxvn :)
nu e de så att olje trycks lampan tänds inimellanåt(röd oljekanna), kan blinka till o ävan lysa nån halva timme för att sen helt slockna ett par timmar o så har de hållt på nån vecka.
prövat bytt olja osv men samma fenomen o eftersom den inte skurit än:) bör de vara elektriskt ell vad gissar ni på.
cykeln har bara gått 30 tim o alltid bytt olja o filter vid 5 timmars intervaller.

smiter med en fråga till har letat men kanske missat hur släcker man service oljekannan som lyser vid hastighetsmätaren

har heller ingen handbok till min, nån som har så man kan ladda ner en på svenska ell om nån rentav har nån orginal att sälja.
 
nya problem med sxvn :)
nu e de så att olje trycks lampan tänds inimellanåt(röd oljekanna), kan blinka till o ävan lysa nån halva timme för att sen helt slockna ett par timmar o så har de hållt på nån vecka.
prövat bytt olja osv men samma fenomen o eftersom den inte skurit än:) bör de vara elektriskt ell vad gissar ni på.
cykeln har bara gått 30 tim o alltid bytt olja o filter vid 5 timmars intervaller.

smiter med en fråga till har letat men kanske missat hur släcker man service oljekannan som lyser vid hastighetsmätaren

har heller ingen handbok till min, nån som har så man kan ladda ner en på svenska ell om nån rentav har nån orginal att sälja.

Inget nyttt problem. Lyft hatten till din oljetrycksgivare står där säkert vatten där. Jag har fått byta två oljetrycksgivare. Är man smart chansar man inte när den lampan lyser:död

Gå in på Wiki sen Aprilia och SXV så finner du allt du kan behöva och lite till genom länkarna.
 
Kan även vara kabelskon på givarn som glappar lite,se till att klämma ihop den i så fall. Ny givare kostar runt 70:-
 
vad står de på den flaskan ? för ja antar att de med e en vanlig växellåds olja utan några hemliga ingridienser.... kolla gärna om de e en gl4 ell gl5 o även om de e helsyntet...

qipen jag har en en kombinerad gl4/gl5 så den bör vara lika agrresiv den med igentligen men den har alltid funkat klockrent o nån gång i tiden vart de den ja va rekomenderad o därför har kört på den men som sagt va igentligen körning under helgen o jag får inte tag i just den.

Castrol TAF-X API GL4/5 var det. Gratis på jobbet :tummenupp
 
strypningarna är nu väck och hojen går som ett as! det är löjligt vilket drag det är!

Härligt!. Men mycket bättre kan det bli med avgas och ett jack i locket samt ny mapp. Provkörde en helt original för en vecka sen och gud vad trist den kändes då i både motor, fjädring och broms.

Edit: Någon som lagat ett sånt här fel på billigast möjliga vis? Stuart på alice racing tyckte korgen var billig så jag skulle byta den men det borde ju gå att bara byta gummit?
IMG_4001.JPG
 
Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top