Aprilia SXV

jag vet att den här frågan har kommit upp ett antal hundra gånger i den här tråden, men här kommer den ännu en gång.

på höger sida av motorn sitter det två pluggar vid växelpetaren. visst är det den främre man lossar på för att byta motoroljan?
 
jag vet att den här frågan har kommit upp ett antal hundra gånger i den här tråden, men här kommer den ännu en gång.

på höger sida av motorn sitter det två pluggar vid växelpetaren. visst är det den främre man lossar på för att byta motoroljan?

Svar ja, men ska jag vara ärlig så är det faktiskt på vänstra sidan den sitter :tummenupp

Den främre är till oljan och den bakre till växellåds oljan.
 
Jag måste bara säga att Nordimotor i Umeå måste vara den överlägset bästa handlaren i Sverige. Han ställde sig och packade om min motor 1,5 timme före han skulle med flyget till Stockholm.

Det är kundservice det!
 
Jag måste bara säga att Nordimotor i Umeå måste vara den överlägset bästa handlaren i Sverige. Han ställde sig och packade om min motor 1,5 timme före han skulle med flyget till Stockholm.

Det är kundservice det!

Vad kostar ny plast till hojen ?
Vad går ett silmotosystem inkl mappning på ?

Tack för hjälpen över telefon idag Olle..
 
Vad kostar ny plast till hojen ?
Vad går ett silmotosystem inkl mappning på ?

Tack för hjälpen över telefon idag Olle..

Jag vet faktiskt inte vad de ligger på eftersom jag inte har betalat fullpris!

Inga problem mannen, som sagt, bara höra av sig ifall det är nåt!

Får man på ett 190 slick på fälgen??

Utan att ha provat skulle jag nog säga ja, det är mycke plats i svingen.

Jag är inte att lita på dock :P
 
Last edited:
I brist på annat hade jag ett 195/65 regndäck på förra året, inga problem. :) Däremot finns det inga fördelar med det så låt bli om du kan.
Ok.. Fördelarna är väll att jag får tag i schyssta beg. slicks i den storleken.. + att det är väll mer gummi i backen oxå mot 180...

eller är jag helt ute och cyklar. För i RR kör många nu med 195 just pga. mer gummi i backen i svängen
 
Nu är hojen ÄNTLIGEN igång igen.

Det har blivit ett par rivningar innan allt klaffade. Det verkar ha varit dåliga gängor till en av topplocksbultarna.
Till er som har haft läckage mellan halvorna skulle jag vilja tipsa om att inte försöka täta med Tribonds "vanliga" gråa smet.
Det håller inte.:huvet
Aprilia har tydligen en tredje version klet nu, då varken det blåa eller röda verkar hålla. Det nya är svart.

Jag antar att man får se det från den ljusa sidan, nu kan jag den där motorn utan och innan.


Är det någon som har haft problem med att hojen tvekar när man ger gas vid lägre varv?
 
Lysande, då har vi en ny expert här. :tummenupp

Impad att du vågade chansa på någon annan packningsmassa än den de rekommenderar, tror det varit svart hela tiden sen den röda visade sig inte hålla.

Det där med att den tvekar fixar du genom att göra om min-/maxinställningen, skulle behöva göra det själv faktiskt.
 
Jag satte ihop motorn min igår, och hade också problem med att den tvekar. Som tur är har jag tuneboy och kunde ställa tps själv. Förstår inte riktigt varför den ändrats men det hade den.

Själva tvekandet var dock att den tjuvade luft. Det bakre trottelhuset hade inte satt sig rätt. Jag fick stå med ficklampa och kika ner i hålet medans jag styrde in allt rätt och drog fast det!
 
Lysande, då har vi en ny expert här. :tummenupp

Impad att du vågade chansa på någon annan packningsmassa än den de rekommenderar, tror det varit svart hela tiden sen den röda visade sig inte hålla.

Det där med att den tvekar fixar du genom att göra om min-/maxinställningen, skulle behöva göra det själv faktiskt.


Jag var dum och försökte stressmeka ihop den till Lelleveckan. Jag tror att det höll i 20-30 min innan den började ryka vitt. : /

Ni tror inte att den kan gå lite fett? Håkan på Starol trodde det.

Jag satte ihop motorn min igår, och hade också problem med att den tvekar. Som tur är har jag tuneboy och kunde ställa tps själv. Förstår inte riktigt varför den ändrats men det hade den.

Själva tvekandet var dock att den tjuvade luft. Det bakre trottelhuset hade inte satt sig rätt. Jag fick stå med ficklampa och kika ner i hålet medans jag styrde in allt rätt och drog fast det!

Jag har satt dit nya gummin och även tagit bort den 0,5 mm från distanserna till sprutet så den bör inte kunna dra tjuvluft där, men det är nog ingen dum idé att kontrollera.
 
Last edited:
Jag har behövt göra om max/min båda gångerna jag haft motorn ur ramen så det kan ju vara idé att prova det först, iaf om det inte är nåt som fanns redan innan. Vad Håkan säger ska man nog inte ta så hårt på. :)

Vet inte vad de 0,5 mm distanserna är men om det är nåt som får spjällhusen att hamna i något annorlunda läge bör man kanske synka om spjällen?
 
Jag har behövt göra om max/min båda gångerna jag haft motorn ur ramen så det kan ju vara idé att prova det först, iaf om det inte är nåt som fanns redan innan. Vad Håkan säger ska man nog inte ta så hårt på. :)

Vet inte vad de 0,5 mm distanserna är men om det är nåt som får spjällhusen att hamna i något annorlunda läge bör man kanske synka om spjällen?

Jag har helt sonika tagit av 0.5 mm från distanserna så att sprutet ska trycka lite extra på gummina och täta bättre.
Jag ska nog ta en titt förbi Starol och ställa min/max.
Just nu går hojen väldigt bra, men under 4500 rpm så känns det som att den dränks av soppa när man vrider på. Gasar jag på snabbt vid 2000 så lär motorn garanterat dö.
 
Jag har helt sonika tagit av 0.5 mm från distanserna så att sprutet ska trycka lite extra på gummina och täta bättre.
Jag ska nog ta en titt förbi Starol och ställa min/max.
Just nu går hojen väldigt bra, men under 4500 rpm så känns det som att den dränks av soppa när man vrider på. Gasar jag på snabbt vid 2000 så lär motorn garanterat dö.

Min ärr nästan likadan. Under 4500 så går den riktigt piss och vill bara spotta, fräsa och självdö. Jag är nästan ´säker på att den läcker luft i insuget. Har testat att schimsa så den ska trycka fast insuget hårdare samt lagt på packningsmassa. Karaktären på problemet har ändrats men inte fösvunnit :(
 
Min ärr nästan likadan. Under 4500 så går den riktigt piss och vill bara spotta, fräsa och självdö. Jag är nästan ´säker på att den läcker luft i insuget. Har testat att schimsa så den ska trycka fast insuget hårdare samt lagt på packningsmassa. Karaktären på problemet har ändrats men inte fösvunnit :(

Har du provat att spruta startgas vid gummina för att se?
 
Min ärr nästan likadan. Under 4500 så går den riktigt piss och vill bara spotta, fräsa och självdö. Jag är nästan ´säker på att den läcker luft i insuget. Har testat att schimsa så den ska trycka fast insuget hårdare samt lagt på packningsmassa. Karaktären på problemet har ändrats men inte fösvunnit :(

Göra min/max inställning, testa olika idle värden och co2. Sen skulle jag prova att byta TPS för den gjorde då min sådär kajko.

Min kan man ge gas ifrån tomgång utan tveksamhet.

Hittade ett hål i mitt block idag som jag inte tror de ska vara där:näsblod
 
Har du provat att spruta startgas vid gummina för att se?

Japp, innan jag tätade om senaste gången. Först ökade den i varvtal så läckage var det då, sen hade jag lågor en halvmeter över hojen så jag fick tömma en brandsläckare över hojen :brinnerup Turligt nog syns inget på hojen efter den fadäsen :)
 
Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Back
Top