Aprilia SXV

Nopp jag var bara ner till ventilkåpan.

Borde det inte vara olja i kylarvattnet och vatten i oljan då?

Fan jag orkar inte riva en gång till!!! Har precis fått ihop skiten :(

Den står och bubblar en bra stund efter, 3-5 minuter kanske.




I spilltanken? Ne den tömde jag och gjorde endast rent. Ska jag fylla vatten i den?

Kylaren är självklart fylld med vatten.

Med tanke på dina slangbekymmer så blir ju nästa tanke om du kopplat vevhusventilationen till kylsystemet på något vis.
 
Med tanke på dina slangbekymmer så blir ju nästa tanke om du kopplat vevhusventilationen till kylsystemet på något vis.

Jo, men jag tror att jag har fått till det.

Jag ska göra ett försök att förklara vad jag har gjort så kanske någon ser om det är något galet.

Vevhusventen ( höger sida luftburk längst fram ) , går ner till intaget vid framdrevet.

Dräneringen ( vänster sida luftburk längst fram) går ned i en nu genomskinlig pluggad slang.

Sedan är det en slang som går från bakkant på luftburken ned i blocket vid den bakre cyllindern. Är det någon som vet vad den är till? Min har nämligen gått av.



Jag har en teori om att mitt kylarlock inte är helt tätt så det inte blir tryck i systemet och den börjar koka. Dock tycker man att den borde börja gnälla om hög motortemp och dra igång fläkten då.
 
hej va trött man blir.

man köper en ny hoj och allt bara krånglar :banana

någon som som kan hjälpa mig? min startmotor är död..
reläet klickar och slår till. tar man loss startmotorn vrider/knackar/slår lite på den så hoppar den igång den drar runt motorn men de låter som batteriet är kasst utan att de är de.. har haft orginal + ett maxxima monster bilbatteri samtidigt och de går lika segt runt i motorn, tills startmotor hänger sig! är den kass?

(startmotorn är bytt en gång vid 7mil)

hojen har varit svårstartad hela tiden från börja.

ska man inte kunna lite på nya maskiner? knappt att man vågar åka och tanka man vill inte sjuva hem lixom..

aprilia sxv 550 -07, rullat ca 60mil, nyservad med stift,filter oljor etc
 
hej va trött man blir.

man köper en ny hoj och allt bara krånglar :banana

någon som som kan hjälpa mig? min startmotor är död..
reläet klickar och slår till. tar man loss startmotorn vrider/knackar/slår lite på den så hoppar den igång den drar runt motorn men de låter som batteriet är kasst utan att de är de.. har haft orginal + ett maxxima monster bilbatteri samtidigt och de går lika segt runt i motorn, tills startmotor hänger sig! är den kass?

(startmotorn är bytt en gång vid 7mil)

hojen har varit svårstartad hela tiden från börja.

ska man inte kunna lite på nya maskiner? knappt att man vågar åka och tanka man vill inte sjuva hem lixom..

aprilia sxv 550 -07, rullat ca 60mil, nyservad med stift,filter oljor etc



Det låter som att det är läge att byta din startmotor dessvärre.
När du byter den så kolla vilket startmotordrev du har i cykeln, orig är dom feldrevade så startmotorerna brinner.
Min är omdrevad nu och har hållt finfint än så länge.
Tror det kalaset landar på 3000-3500 dock. :död
 
hej va trött man blir.

man köper en ny hoj och allt bara krånglar :banana

någon som som kan hjälpa mig? min startmotor är död..
reläet klickar och slår till. tar man loss startmotorn vrider/knackar/slår lite på den så hoppar den igång den drar runt motorn men de låter som batteriet är kasst utan att de är de.. har haft orginal + ett maxxima monster bilbatteri samtidigt och de går lika segt runt i motorn, tills startmotor hänger sig! är den kass?

(startmotorn är bytt en gång vid 7mil)

hojen har varit svårstartad hela tiden från börja.

ska man inte kunna lite på nya maskiner? knappt att man vågar åka och tanka man vill inte sjuva hem lixom..

aprilia sxv 550 -07, rullat ca 60mil, nyservad med stift,filter oljor etc

Det är inte hojen som är dålig utan din handlare som inte justerat den ordentligt, om hojen startar lätt håller startmotorn, så ta hojen till nån som kan mappa och ställa in den rätt.
 
Det är inte hojen som är dålig utan din handlare som inte justerat den ordentligt, om hojen startar lätt håller startmotorn, så ta hojen till nån som kan mappa och ställa in den rätt.


Visst borde VDB-mappen göra så att hojen startar lätt?

Jag tänkte nämligen lägga in den i veckan men man vill ju inte göra något dumt.
 
Visst borde VDB-mappen göra så att hojen startar lätt?

Jag tänkte nämligen lägga in den i veckan men man vill ju inte göra något dumt.

Jo den är fortfarande lätt att starta med den men om dom inte gör min/max rätt så kommer den inte bli lätt att starta. Den blir nog lättare om man justerar co2 och idle värdena lite också.

Min cykel som är rätt inställd startar DIREKT när man trycker på knappen så det markus säger är ju rätt.
 
Jo den är fortfarande lätt att starta med den men om dom inte gör min/max rätt så kommer den inte bli lätt att starta. Den blir nog lättare om man justerar co2 och idle värdena lite också.

Min cykel som är rätt inställd startar DIREKT när man trycker på knappen så det markus säger är ju rätt.


Är Min/Max personligt för varje hoj eller finns det ett värde som dom bör ställa in?
 
tack för alla snabba bra svar.:Bugar

hur ser man om startmotor drevet är bytt? tror inte de är de.

behöver man klyva motorn eller går de knixla ut de på sidan?

startmotorn blir varm direkt när du kör runt den.


har ja fattat rätt nu? ny startmotor, ny mappning och byte av drev!?
 
tack för alla snabba bra svar.:Bugar

hur ser man om startmotor drevet är bytt? tror inte de är de.

behöver man klyva motorn eller går de knixla ut de på sidan?

startmotorn blir varm direkt när du kör runt den.


har ja fattat rätt nu? ny startmotor, ny mappning och byte av drev!?

Det låter bra. Startmotordreven kommer du lätt åt bakom kåpan på vänster sida, du får räkna kuggarna för att se vilka drev du har, jag tror jag skrev rätt nyligen hur många det ska vara, har du gamla drev borde det gå på garanti, tror de är apdyra annars.
 
Vad är det för service på 550:in ?
Hur är dessa att åka landsväg med, lämpar dom sig att åka 10mil i ett sträck med eller är det mer som husan att man bara bör åka några få mil..

Dom verkar riktigt coola..
 
Vad är det för service på 550:in ?
Hur är dessa att åka landsväg med, lämpar dom sig att åka 10mil i ett sträck med eller är det mer som husan att man bara bör åka några få mil..

Dom verkar riktigt coola..

den är mer som husan... rolig, brutal, och mer rolig... men korta/krokiga vägar.. grus osv. är kul.. men ska man köra längre sträckor så är nog din R6 100ggr roligare..
 
den är mer som husan... rolig, brutal, och mer rolig... men korta/krokiga vägar.. grus osv. är kul.. men ska man köra längre sträckor så är nog din R6 100ggr roligare..

Är det några kända fel på dom. Jobbiga saker som kostar mycket att fixa.

Typ som husan, att man ska klyva motorn vid 100tim, och att många säger att husan kan rasa lätt.
Jo men det börjar gå lite väl fort på R6:an, jag uppskattade buset med husan mer.
 
Är det några kända fel på dom. Jobbiga saker som kostar mycket att fixa.

Typ som husan, att man ska klyva motorn vid 100tim, och att många säger att husan kan rasa lätt.
Jo men det börjar gå lite väl fort på R6:an, jag uppskattade buset med husan mer.

finns lite saker på 06:orna, (som ska va gjorde på garanti)
sen så tycker jag att många har problem med att dom kan vara svårstartade.. startmotorn vanligt fel.
har för mig att det är nått vid 100t, men lite osäker.. läs lite i tråden.. ifrån denna sidan och kanske 10 sidor bak, så tror jag att du får svar på ganske mycket..!
men annars så är den en rolig och snygg cykel..!!!! hoppar man på den ifrån en R6 så tycker man att den är brutal.. (min åsikt)
 
Nu börjar jag tröttna.

Det är vitt klegg på oljepåfyllnadslocket till oljetanken. Nivån av kylarvatten ligger under "cellerna" och det är brun/vitt klegg i vevhusvents-slangen.

Allt pekar mot att topplockspackningen/arna har gått åt helvete.

MEN, det är fin olja i motorn+tanken, inga spår efter vatten där?

Jag orkar ju inte riva av toppen på vinst och förlust, vad gör jag?
 
Ta det lite chill och kolla om vattnet sjunker undan mer, det kan vara bara kondens i oljan. Annars kan det vara packningen mellan motorblocken som gett upp.
 
Kondens är vanligt, är det läckage så är det väl vanligast mellan blockhalvorna men i mitt fall blev inte o-ringarna runt cylinderfodren bytta vid första kolvbytet så vattnet tog sig igenom där. Vatten är iaf obra att ha i motorn så är det läckage är det bäst att fixa direkt så du inte råkar ut för kambyten mm.
 
Det ser du nog inte förrän du klyvt motorn, vilken färg är det på packningen mellan blockhalvorna? Jag har glömt vilken som är vilken men tror det var den röda som var den gamla och isf är det inte omöjligt att du kan få det som en garantigrej.
 
Det ser du nog inte förrän du klyvt motorn, vilken färg är det på packningen mellan blockhalvorna? Jag har glömt vilken som är vilken men tror det var den röda som var den gamla och isf är det inte omöjligt att du kan få det som en garantigrej.

Det är blå smet emellan.

Jag börjar tro mer och mer på min teori!

Nu bubblar inte hojen längre, men den pyser uppifrån kylarlocket/de övre slangarna efter man har kört.

Det finns även tydliga spår efter vatten som sprutat ut där uppifrån.

Jag ska ta av kåporna och se om man kan se mer.

Är det inte kylarlocket så är det säkert den där övre slangen som förenar kylarhalvorna.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top