Aprilia SXV

Det räcker inte med att kolven är ungefär i toppläge.. :)

Men har du den lilla skruven man trär en pinne igenom för att få veven i rätt läge kan du låsa kammen med 6 mm pinne och dra åt drevet.

Tricket med att få av kedjan är att lirka ut lagret åt sidan så kammen blir lägre.



Aj aj du. Var sitter hålet för att få veven i rätt läge?

Det var lite knepigt det här, men har man gjort det en gång så är det ju lätt sen!


Bra att veta!
Bulten som håller i kammdrevet till insuget på den främre cyllindern är "felgängad"
 
Last edited:
Aj aj du. Var sitter hålet för att få veven i rätt läge?

Det var lite knepigt det här, men har man gjort det en gång så är det ju lätt sen!


Bra att veta!
Bulten som håller i kammdrevet till insuget på den främre cyllindern är "felgängad"

Alltså om du kollar i instruktionsboken (precis det tipset jag fick när jag höll på) så står ju faktiskt allt redan.

Specialverktyget skruvas i , i den gängan. I den bulten man skruvar i finns ett 3mm hål där man för i en pinne som man ska matcha med en grop i veven.
 

Bifogat

  • IMG_2710.jpg
    IMG_2710.jpg
    73.2 KB · Visningar: 92
  • IMG_2715.jpg
    IMG_2715.jpg
    64.9 KB · Visningar: 97
Alltså om du kollar i instruktionsboken (precis det tipset jag fick när jag höll på) så står ju faktiskt allt redan.

Specialverktyget skruvas i , i den gängan. I den bulten man skruvar i finns ett 3mm hål där man för i en pinne som man ska matcha med en grop i veven.



Tror du att man måste sticka iväg och köpa ett specialverktyg eller går det att använda vad man har, som vid kammen?

Egentligen så borde det ju bara vara att hitta en bult som passar och sedan borra ett 3mm hål genom den?
 
Last edited:
Tror du att man måste sticka iväg och köpa ett specialverktyg eller går det att använda vad man har, som vid kammen?

Egentligen så borde det ju bara vara att hitta en bult som passar och sedan borra ett 3mm hål genom den?

Jag höftade 3mm men tror den de. Jo, varför skulle inte de funka.
 
Jag har nästan fått ihop hela min hoj nu, men jag kan inte hitta var den sista slangen som går från undersidan av luftburken på vänster sida ska sitta.

Någon som vet?

Det är den röda slangen som går mot det främre avgasröret på vänster sida av motorn. (höger på bilderna)


Verkstadshandboken är ju totalt värdelös. Det står bara att jag ska sätta fast slangarna. :huvet
 

Bifogat

  • DSC00389.jpg
    DSC00389.jpg
    174.3 KB · Visningar: 78
  • DSC00390.jpg
    DSC00390.jpg
    235.4 KB · Visningar: 155
  • DSC00391.jpg
    DSC00391.jpg
    231.7 KB · Visningar: 118
Jag har nästan fått ihop hela min hoj nu, men jag kan inte hitta var den sista slangen som går från undersidan av luftburken på vänster sida ska sitta.

Någon som vet?

Det är den röda slangen som går mot det främre avgasröret på vänster sida av motorn. (höger på bilderna)


Verkstadshandboken är ju totalt värdelös. Det står bara att jag ska sätta fast slangarna. :huvet

Lite svårt att se, men är det inte slangen som överskottsoljan samlas i om du skulle få upp olja i luftburken.
 
Lite svårt att se, men är det inte slangen som överskottsoljan samlas i om du skulle få upp olja i luftburken.



På höger sida i luftburken går det ner en slang från vevhusventen som sedan silas och återcirkulerar.

På vänster sida som den här slangen sitter så ser jag inte att det går ner något, ev om det skulle skvätta olja från vevhusventen så kanske den oljan dräneras här?
Isf borde den väl gå ner i spillburken som ligger under blocket?

Jag har dock redan två slangar som går in i den. Den ena från utloppet vid kylarlocket, och den andra kommer ifrån en öppning som sitter framför framdrevet.

Kan kopplingen som sitter framför framdrevet vara felkopplad?
 
Jag har nästan fått ihop hela min hoj nu, men jag kan inte hitta var den sista slangen som går från undersidan av luftburken på vänster sida ska sitta.

Någon som vet?

Det är den röda slangen som går mot det främre avgasröret på vänster sida av motorn. (höger på bilderna)


Verkstadshandboken är ju totalt värdelös. Det står bara att jag ska sätta fast slangarna. :huvet

jap den röda är där spillet blir som du kan slänga.. den går ner till "hasplåten" sitter en plastplugg i botten/slutet på slangen så att det inte rinner ut.. är slangen genomskinlig så ser du när det ligger olja i den och kan tömma den.
 
jap den röda är där spillet blir som du kan slänga.. den går ner till "hasplåten" sitter en plastplugg i botten/slutet på slangen så att det inte rinner ut.. är slangen genomskinlig så ser du när det ligger olja i den och kan tömma den.



TACK!!! :Bugar

Nu kan jag sätta ihop min moppe!
 
Men dra den inte till kärlet under motorn för där ska det bara varv kylarvatten.



Nu gjorde jag ju såklart det. : /

Det är ju två öppningar på det kärlet?

Suger den upp kylarvatten ur det kärlet också?


Hojen är ihopsatt nu med SILsystemet! Fan vad glad man är att man bytte, underbart ljud! Dock går den inte lika bra som innan, men det löser sig säkert med mappning på torsdag.
 
Nu gjorde jag ju såklart det. : /

Det är ju två öppningar på det kärlet?

Suger den upp kylarvatten ur det kärlet också?


Hojen är ihopsatt nu med SILsystemet! Fan vad glad man är att man bytte, underbart ljud! Dock går den inte lika bra som innan, men det löser sig säkert med mappning på torsdag.

Kör inte med den utan mappningen, det är ganska mycket mer flås igenom och den går spätt
 
Har någon varit med om att era Aprilior trycker ut kylarvattnet i spillkärlet? Det känns som att den kommer att trycka tills det är slut :/
 
Nu gjorde jag ju såklart det. : /

Det är ju två öppningar på det kärlet?

Suger den upp kylarvatten ur det kärlet också?


Hojen är ihopsatt nu med SILsystemet! Fan vad glad man är att man bytte, underbart ljud! Dock går den inte lika bra som innan, men det löser sig säkert med mappning på torsdag.


En är för slangen ifrån kylarlocket (in/ut till kyl) och en slang som är (ut) ifall kärlet blir fullt.

Jag tror det kärlet fungerar som dom gör på andra motorcyklar. Man låter en mängd vatten vandra dit då vattnet blir mycket varmt. När det sedan svalnar kommer vattnet sugas tillbaka och vips har då full kylare igen.
 
En är för slangen ifrån kylarlocket (in/ut till kyl) och en slang som är (ut) ifall kärlet blir fullt.

Jag tror det kärlet fungerar som dom gör på andra motorcyklar. Man låter en mängd vatten vandra dit då vattnet blir mycket varmt. När det sedan svalnar kommer vattnet sugas tillbaka och vips har då full kylare igen.


Det kan nog vara någon som grej, jag gjorde som du sa och lät endast kylarspillet gå ner i den. Det lär inte vara någon höjdare att låta kylaren suga upp olje/vattenspill. :näsblod

Låter din något efter att du kört med den?

Min låter som att den står och bubblar, inte lika kraftigt som att den kokar, men det bubblar rätt friskt... ?
 
Det kan nog vara någon som grej, jag gjorde som du sa och lät endast kylarspillet gå ner i den. Det lär inte vara någon höjdare att låta kylaren suga upp olje/vattenspill. :näsblod

Låter din något efter att du kört med den?

Min låter som att den står och bubblar, inte lika kraftigt som att den kokar, men det bubblar rätt friskt... ?


Men har du hällt i vatten i den då? de tror ja då de ska vara lite också. Nej det har jag aldrig hört.
 
Det kan nog vara någon som grej, jag gjorde som du sa och lät endast kylarspillet gå ner i den. Det lär inte vara någon höjdare att låta kylaren suga upp olje/vattenspill. :näsblod

Låter din något efter att du kört med den?

Min låter som att den står och bubblar, inte lika kraftigt som att den kokar, men det bubblar rätt friskt... ?

bubblar det i kylvattnet så låter det som att du trycker ut avgaser i kylvattnet. Lyfte du toppen när du hade ur motorn? Tänkte mest på läckande topplock...
 
bubblar det i kylvattnet så låter det som att du trycker ut avgaser i kylvattnet. Lyfte du toppen när du hade ur motorn? Tänkte mest på läckande topplock...


Nopp jag var bara ner till ventilkåpan.

Borde det inte vara olja i kylarvattnet och vatten i oljan då?

Fan jag orkar inte riva en gång till!!! Har precis fått ihop skiten :(

Den står och bubblar en bra stund efter, 3-5 minuter kanske.

Men har du hällt i vatten i den då? de tror ja då de ska vara lite också. Nej det har jag aldrig hört.


I spilltanken? Ne den tömde jag och gjorde endast rent. Ska jag fylla vatten i den?

Kylaren är självklart fylld med vatten.
 
Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top