Aprilia SXV

Halloj, idag fick jag tillbaka hojen efter en lite service. Dom synkade mina spjäll som stod fel då jag köpte hojen. Sen hade han lagt in mappen igen och ställt in max och min lägena på gasen.
Nu smäller även min hoj vid motorbromsning! Rejält också. Folk blir väl vettskrämda när jag glider förbi, smäller som en påsksmällare..percis lagom till påsk nu :tummenupp

Tog lös luftburken och satte tillbaka den, tog en liten provtur...small en gång då..vet inte om det var en tillfällighet eller om det blev bättre. Hojen känns ryckigare när man kör sakta också..på typ 2-3 växel.

Har du fått ordning på hojen masonit?

Jag skruvade fast min luftburk och hoppades att det skulle lösa problemet men inte. Ringde och pratade med dem som jag köpt hojen av och deras egna hojar smäller oxå. Enligt dem var det inget farligt och att det bara var oförbränd soppa som smäller. Enligt dem så gick den lite för fett men vad jag läst här så går den för magert när den smäller (tycker jag iofs låter konstigt). Hoppas att det blir bättre när det blir varmare ute. Annars får man väll leva med det fastän det är störigt.

\Masonit
 
Jag skruvade fast min luftburk och hoppades att det skulle lösa problemet men inte. Ringde och pratade med dem som jag köpt hojen av och deras egna hojar smäller oxå. Enligt dem var det inget farligt och att det bara var oförbränd soppa som smäller. Enligt dem så gick den lite för fett men vad jag läst här så går den för magert när den smäller (tycker jag iofs låter konstigt). Hoppas att det blir bättre när det blir varmare ute. Annars får man väll leva med det fastän det är störigt.

\Masonit

Jag kan säga att så som min smäller är inte normalt ialla fall!
Den var inte så innan service och jag kan aldrig tänka mig att det är meningen att det ska baktända så kraftigt som den gör nu. Är ju sjukt pinsamt samt att det smäller till så högt att man blir rädd och folk glor på en.
Att det poffar till lite eller smäller lite grann är väl inte så konstigt..det gör min bil med...
kanske kan filma, eller göra ett ljudklipp i morgon så ska ni få höra.
 
Jag kan säga att så som min smäller är inte normalt ialla fall!
Den var inte så innan service och jag kan aldrig tänka mig att det är meningen att det ska baktända så kraftigt som den gör nu. Är ju sjukt pinsamt samt att det smäller till så högt att man blir rädd och folk glor på en.
Att det poffar till lite eller smäller lite grann är väl inte så konstigt..det gör min bil med...
kanske kan filma, eller göra ett ljudklipp i morgon så ska ni få höra.

Mmm min smäller också högt. Får se om det ger med sig. Har ju 10 mil enkel till närmsta AF. :gnissla

\Masonit
 
Hoppas att det blir bättre när det blir varmare ute. Annars får man väll leva med det fastän det är störigt.

Om det är för att den går för fett så borde den ju inte smälla mindre när det blir varmt då densiteten på luften är lägre då (mindre syremolekyler per cm3).
 
Säg den hoj/racebil som inte brummar och smäller vid motorbroms..? :)
Dessutom är det mer hårdrock än störigt, ju. Samt ofarligt...
 
Säg den hoj/racebil som inte brummar och smäller vid motorbroms..? :)
Dessutom är det mer hårdrock än störigt, ju. Samt ofarligt...

Om den gör avgassmällar pga oförbränt bränsle, så är detta ingen fara. Men då borde ni har varit inne hos en ÅF och ställt på bränslet, för original brukar de inte smälla. Eller drar den tjuv luft.
Men om den smäller pga för mager blandning så är detta väldigt farlig. Brukar också kännas när man blåser för fullt från låga varv, blir liksom små ryck pga för lite bränsle. Detta medför högre värme på ventiler mm, så man riskerar att bränna dessa. Garanterar att ni kommer få detta fenomen om ni sätter i luftfilter och avgassystem utan att mappa om den + öka bränsle mängden.

Enklast är att titta på stiften och i avgasröret om den går fett eller magert.
Såg en Aprilia som inte hade något sot alls i änden på röret, mer grått dam. Även vita stift, så denna gick på tok förmagert.
 
Last edited:
I den bakre cylinders topplock kan man ju hoppas:näsblod

Ni som tävlar hur har ni gjort med uppsamlingskärl. Var har ni monterat det och vilka slangar har ni dragit dit?

Slangen ifrån luftboxen och slangen ifrån kylarvätskebehållaren under motorn?

Blev jävligt sugen på kursen på åland:)

Du behöver inte montera något uppsamlingskärl!

Kylarvätskan samlas upp i kärlet under motorn!

Vevhus ventilationen går ut i luftburken och oljan som skvätter ut i burken kan du tappa av från slangen på vänster sida om luftburken

Och eftersom det är insprutning finns det ingen förgasare som kan drälla soppa!

Det ska räcka med att naja olje påfyllning och avtappning o kylarlocket!

:) :) :) :)
 
Enklast är att titta på stiften och i avgasröret om den går fett eller magert.
Såg en Aprilia som inte hade något sot alls i änden på röret, mer grått dam. Även vita stift, så denna gick på tok förmagert.
Jag har en R1 som smäller lite varje gång man släpper på gasen när man har hårdkört den, då menar jag legat nära varvstopp osv.

Har kollat stiften och de ser bra ut så då kan de bero på att den tar tjuvluft istället då?
 
Min hastighetsmätare går helt fel. 200 när man liggr i 40 typ. Nån som vet vad jag gjort för fel när jag montera den?
 
Jag har en R1 som smäller lite varje gång man släpper på gasen när man har hårdkört den, då menar jag legat nära varvstopp osv.

Har kollat stiften och de ser bra ut så då kan de bero på att den tar tjuvluft istället då?

några "boffar" är normalt på sporthojen tror jag. De jag har hafft gör likadant.

Min hastighetsmätare går helt fel. 200 när man liggr i 40 typ. Nån som vet vad jag gjort för fel när jag montera den?

råkat pilla på hjuldiametern i hastighetsmätaren?
 
Last edited:
Min hastighetsmätare går helt fel. 200 när man liggr i 40 typ. Nån som vet vad jag gjort för fel när jag montera den?

Det gjorde min också innan den dog helt. Inget skavt på sladden eller liknande utan det var givaren som var slut. Men då hoppade den runt precis hur som helst. Om den bara visar galet fast fungerar hela tiden så kanske du bara monterat den fel.
 
Last edited:
Det gjorde min också innan den dog helt. Inget skavt på sladden eller liknande utan det var givaren som var slut. Men då hoppade den runt precis hur som helst. Om den bara visar galet fast fungerar hela tiden så kanske du bara monterat den fel.

Jag tror det med. Får plocka bort och testa lite.
 
Jag aer i storbritannien nu, kommer koera po Sondag och Mondag och jag kan ta hem lite delar naer jag oker haem.

Jag kommer kolla upp det daer med RXV-systemet och ta med mig nogra luftfilter och kraschpuckar hem till sverige. Aer det nogon som aer intresserad av nogra andra produkter fron Alice Racing?

MvH
Olle
 
När åker du hem?
Jag är lite sugen på ett Silmoto RXV system.
Vad kostar det?

Mvh


Jag aer i storbritannien nu, kommer koera po Sondag och Mondag och jag kan ta hem lite delar naer jag oker haem.

Jag kommer kolla upp det daer med RXV-systemet och ta med mig nogra luftfilter och kraschpuckar hem till sverige. Aer det nogon som aer intresserad av nogra andra produkter fron Alice Racing?

MvH
Olle
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top