Aprilia SXV

Okej, inte billigt, men det kan man ju leva med..om man ändå köper olja för typ 230kr litern...

På tal om olja..dags för byte igen. Vill helst inte köpa Castrol R4, finns ju typ inge dyrare skit, men det är vad handlaren där jag köpte hojen rekomenderar.
Har frågat tidigare, frågar igen, vad kör ni på för oljor? I motor och v-låda?
Man vågar ju inte slänga i vad som helst direkt..
 
Okej, inte billigt, men det kan man ju leva med..om man ändå köper olja för typ 230kr litern...

På tal om olja..dags för byte igen. Vill helst inte köpa Castrol R4, finns ju typ inge dyrare skit, men det är vad handlaren där jag köpte hojen rekomenderar.
Har frågat tidigare, frågar igen, vad kör ni på för oljor? I motor och v-låda?
Man vågar ju inte slänga i vad som helst direkt..

Motul 300V 15-50 eller 7100 20-50
300v_4t_fl_15w_50.jpg

Transmissionsolja i v-lådan

Har inte hört talas om det förut men däremot brukar väldigt många rekommendera Iridiumstiftet NGK CR8EIX av liknande anledningar, någon som provat båda för en jämförelse?

Dessa stift CR8EKB är på rekommendation av Aprilia och kan bara köpas från auktoriserade Aprilia åf. (har jag fattat)
 
Last edited:
Har 08 orna dessa orginalmonterade månne?

Förresten vad kör ni för olja i växellådan. Vet vad Liljeqvist kör med men ni andra?
 
Last edited:
Jag vill fråga en till sak ang. servicen ni gör.

Byter nu V-lådsoljan M-oljan och filter samtidigt (ca 15h) ??

Blir ju rätt dyrt i längen om man kör mycket. Men ska man va värst så kostar det ju..
 
Köper man hoj för 100 papp så får man ta lite pengar i olja, jag tänker då serva onödigt ofta vare sig det behövs eller inte. Skönt om man kan undvika något allvarligt om man tar hand om o är observant med cykeln. Hellre att köpa ett snäpp billigare olja (fast fortfarande en bra olja)) o byta ofta än en snordyr o byta sällan, då det är förbränningrester som tar död på oljan o det hejdar inte den bästa oljan i världen.
 
Där jag köpte hojen så sa det att man kunde köra med samma olja i växelådan som man ska ha i motorn. Finns det någon fördel med att ha växellådsolja som några har skrivit här? Jag kör med Motorex W10-60 olja i motorn. Det är ju W10-60 man ska ha.

Körde en runda idag och hojen smällde inte en enda gång. Kanske är för att det är 5 grader varmare nu än innan.

\Masonit
 
Jag kör samma olja i väx-l som i motorn.
Är nästan samma viskositet på dessa om du kikar i böckerne.

Själv kör jag 15/50 SBK
 
Nja är väll stor skillnad mellan 15/50 och 75/90. Senaste lär ju vara bra mycket tjockare. Eller är jag fel på det? Nästa byte tänkte jag slänga i.

http://www.motorex.com/index.cfm/fuseaction/show/path/1-418-443-773-807

\Masonit

Om du går in och omvandlar 75/90 trans olja till vad det är för viskositet i motorolja värden så är det snarlikt 15/50 motoroljor :tummenupp

Så det är samma. Annars hade det varit svårt för ex KTM som har samma olja om en växellåda måste ha så mycket tjockare olja.
 
Garage status :)
 

Bifogat

  • 20080401162.JPG
    20080401162.JPG
    164.9 KB · Visningar: 131
  • 20080401163.JPG
    20080401163.JPG
    154.1 KB · Visningar: 139
  • 20080401155.JPG
    20080401155.JPG
    144.2 KB · Visningar: 131
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top