Aprilia SXV

Till alla som är oroliga inför 90 tim servicen med kolvbyte bl.a. Läs här, om folk som har kört upp till (och förbi) 1500 mil utan att byta kolvar och hojarna går fortfarande bra.

http://www.apriliaforum.com/forums/showthread.php?t=126370

Jag servar min var 15:de timma med olja och filter, och de brukar bli lite drygt 70 mil mellan servicarna. De skulle innebära kolvbyte vid ca 430 mil. Känns lite onödigt när man läser detta.

Nu är jag bara lekman i ämnet men skruvat en del. så här har jag tänkt.. var 15:de timma olja och filter fast lite oftare nu i början med tanke på det inslitningsmatrial som blir. Sen vid 90 timmar ventiljustering och Kompression prov och i framtiden hålla koll på oljeförbrukningen och Kompressionen. Är det nåt som inte är bra så är det nog dags för kolv byte.

Men nu är det också andra grejer som ska kollas i motorn vid 90 timmar enligt service protokollet så vi får se hur det blir med dom grejorna och vad det va för nåt, kommer inte ihåg det just nu.
 
Nu är jag bara lekman i ämnet men skruvat en del. så här har jag tänkt.. var 15:de timma olja och filter fast lite oftare nu i början med tanke på det inslitningsmatrial som blir. Sen vid 90 timmar ventiljustering och Kompression prov och i framtiden hålla koll på oljeförbrukningen och Kompressionen. Är det nåt som inte är bra så är det nog dags för kolv byte.

Men nu är det också andra grejer som ska kollas i motorn vid 90 timmar enligt service protokollet så vi får se hur det blir med dom grejorna och vad det va för nåt, kommer inte ihåg det just nu.

Det kostar ju 5000kr med material att byta , är ju inte så mycke tänkte jag skriva men det är det ju faktiskt. Dock kan det nog bli dyrt om kolvarna nu helt plötsligt inte orkar mer än 90h.
 
Nu är jag bara lekman i ämnet men skruvat en del. så här har jag tänkt.. var 15:de timma olja och filter fast lite oftare nu i början med tanke på det inslitningsmatrial som blir. Sen vid 90 timmar ventiljustering och Kompression prov och i framtiden hålla koll på oljeförbrukningen och Kompressionen. Är det nåt som inte är bra så är det nog dags för kolv byte.

15 timmar mellan oljebytena är totalt onödigt.
Där är så mkt olja i motorn att du kan förlänga intervallerna till minst 50 timmar.
Medelhastigheten är väldigt låg , gatkörning sliter inte alls lika mkt som tävling/bankörning gör.
 
15 timmar mellan oljebytena är totalt onödigt.
Där är så mkt olja i motorn att du kan förlänga intervallerna till minst 50 timmar.
Medelhastigheten är väldigt låg , gatkörning sliter inte alls lika mkt som tävling/bankörning gör.

Bara man kontrollerar oljenivån och fyller på regelbundet så har man efter 50 h säkert fyllt på så mycket olja att ingen av den ursprungliga är kvar, så egentligen behöver man aldrig byta. ;)

Men det är ingen jag skulle vilja testa själv, jag kör täta oljebyten, framförallt för att hålla bättre koll på hur mycket olja som verkligen finns i motorn, den förbrukar ju en hel del ibland.
 
låter precis i dina inlägg som om du är bäst i världen på aprilia sxv så istället för att ödsla tid här skriv ett cv till aprilia italien och sök jobb som vd där!!!! min org. aprilia lämnade idag i bänk 71hk endast ostrypt och med nyaste mappningen ciao vd:n

Tror jag ska skicka en ansökan och så kan jag anställa dej som motortekniker
som kan trolla fram så mycket HK!!:Bugar

Bänk uppgifterna var för att göra en jämförelse mellan 450 o 550!
Acra uppgifterna kommer säkert från en dynojet bänk.
Sen till frågan vad körde du i för bänk?
 
Vad är original-drevningen på SXV:n?

Är det 16-43 eller är jag ute och hojjar som vanligt?

Känner någon till nån återförsäljare av Talon's produkter i Sverige?
 
Vad är original-drevningen på SXV:n?

Är det 16-43 eller är jag ute och hojjar som vanligt?

Känner någon till nån återförsäljare av Talon's produkter i Sverige?

Jag tror att 16-46 aer orginal foer 550 och 15-46 foer 450n

Jag fick mina drev fron Alice racing, talon fram och coradure bak
 
Ja, du har givetvis rätt. De var jag som skrev fel. 16-46 är det på 550:n.


Talon har 13-16 fram och 41-50 bak att tillgå till SXV:n.

Vad aer ditt maol med att byta drevning?

Jag skulle go ner till 14/15 fram foerst och duger inte det skulle jag aendra drevningen bak.

Koerde en standard sxv 450 po bana foer en vecka sen och naer man petar i fyran so hamnar den under effektpuckeln. Cykeln borde komma med 14 fram standard.
 
Vad aer ditt maol med att byta drevning?

Jag skulle go ner till 14/15 fram foerst och duger inte det skulle jag aendra drevningen bak.

Koerde en standard sxv 450 po bana foer en vecka sen och naer man petar i fyran so hamnar den under effektpuckeln. Cykeln borde komma med 14 fram standard.

Ja du, för min del är det knappast avsaknad av effekt som är problemet:D .

Snarare en 6:te växel vid "touring". Skulle vilja få ner varvet lite vid marchfart, runt 120-140 km/h.

Men vad jag har förstått så går inte ett 17 drev in fram utan att modda både drev och sving, och minskar man drevning bak så slipar tydligen kedjan ner svingen.

En 6:te växel hade varit perfekt.
 
Ja du, för min del är det knappast avsaknad av effekt som är problemet:D .

Snarare en 6:te växel vid "touring". Skulle vilja få ner varvet lite vid marchfart, runt 120-140 km/h.

Men vad jag har förstått så går inte ett 17 drev in fram utan att modda både drev och sving, och minskar man drevning bak så slipar tydligen kedjan ner svingen.

En 6:te växel hade varit perfekt.

Go ner po 43, det aer vad "roadracingkillarna" goer!

Jag tror att VM-aprilian har 6 vaexlar, eller iaf hade en gong i tiden :)
 
Go ner po 43, det aer vad "roadracingkillarna" goer!

Jag tror att VM-aprilian har 6 vaexlar, eller iaf hade en gong i tiden :)

Du kanske kan svara.

1. Som jag enkelt kunde konstartera vid första oljebytet så fick jag inte ut all olja när man bara använda tapp-skruven framför växelpedalen. Denna gång hade jag läst och tappade ur oljan genom bulten under motorn (19mm). Men inte heller denna gång fick jag ur oljan i tanken.

Måste man tömma tanken varje gång genom tapp-skruven på tanken eller finns det något annat vis att göra det?

2. Andra saken är ju displayen som jag lyckats aktivera men bättre än så blir det inte. Har försökt ställa in "shiftlight" (lampan som tänd orginal vid 8500rpm) vilket jag tycker är irriterande tidigt!

Men jag kommer inte åt att justera den.
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=165330

Har följt anvisningarna på denna sida och instruktionsboken
http://xvasylum.wikidot.com/

3. Hur får jag "lap" att sluta blinka?
 
Last edited:
Du kanske kan svara.

1. Som jag enkelt kunde konstartera vid första oljebytet så fick jag inte ut all olja när man bara använda tapp-skruven framför växelpedalen. Denna gång hade jag läst och tappade ur oljan genom bulten under motorn (19mm). Men inte heller denna gång fick jag ur oljan i tanken.

Måste man tömma tanken varje gång genom tapp-skruven på tanken eller finns det något annat vis att göra det?

2. Andra saken är ju displayen som jag lyckats aktivera men bättre än så blir det inte. Har försökt ställa in "shiftlight" (lampan som tänd orginal vid 8500rpm) vilket jag tycker är irriterande tidigt!

Men jag kommer inte åt att justera den.
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=165330

Har följt anvisningarna på denna sida och instruktionsboken
http://xvasylum.wikidot.com/

3. Hur får jag "lap" att sluta blinka?

Sorry jag har ingen display po min rejser so jag har inte provat staella om den.

Ang oljan so blir det kvar olja i oljefilter och kanaler. Ta ut oljefiltret och koer startern (helst utan att motorn startar) och sen toemmer du igen kanske du far ut all olja. Jag brukar inte bry mig om det dock, jag laemnar lite gammal olja.

Hur mycke blir det kvar?
 
Ang oljan so blir det kvar olja i oljefilter och kanaler. Ta ut oljefiltret och koer startern (helst utan att motorn startar) och sen toemmer du igen kanske du far ut all olja. Jag brukar inte bry mig om det dock, jag laemnar lite gammal olja.

Hur mycke blir det kvar?

I den tanken bakom framskärmen är det ju ganska mycket olja kvar ( ca 0.5 liter) trots att jag provat båda metoder nu. Den oljan blir kvar där om jag inte tömmer den på skruven i botten på den tanken.
 
Jag tömmer på alla tre ställen plus filtret för att veta att det är tomt så jag inte fyller på för mycket sen, se bara till att du inte tappar bort det som kommer ut(fjäder+kopp) bakom 19 mm bulten under motorn. Skulle jag hoppa över en är det den under för den kommer det minst ur.
 
Jag tömmer på alla tre ställen plus filtret för att veta att det är tomt så jag inte fyller på för mycket sen, se bara till att du inte tappar bort det som kommer ut(fjäder+kopp) bakom 19 mm bulten under motorn. Skulle jag hoppa över en är det den under för den kommer det minst ur.

Bult och fjäder såg jag inget mer. Kollade ändå efter den koppen som ni nämnt tidigare.

Är det en liten kopp som inte alls går att se då oljan rinner ut och man tappar enkelt ned den i bunken under?
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top