Aprilia SXV

Undrar en grej om dessa hojarna, har en polare som är inne på en. Men är dom verkligen så mycket bättre att det väger upp den risken att köra en racingmaskin som har dubbelt upp av det mesta som kan pajja? Jag säger inte att det är dålig kvalité och att dom kommer att rasa, men den dagen som man ska byta ventiler kolvar etc så kommer det ju att kosta det dubbla mot de encylindriga hojarna.

På CRF hinner du byta kolvar två gånger på ett byte på aprilian så det handlar om samma peng och kanske ännu mer tid på en Honda. :tummenupp
 
ni som har monterat effektsystem!
hur blir ljudet och ni kanske har ngn bild på det. gav det ngn märkbar ökning?
har funderar på ett gpr.
men har inte sett ngn bild på silmotos system.
acra vill jag nog inte ha då det bara blir e stor burk på sidan tycket att det förstör lite av den cleana lucken.
gärna pris på vad det kostande oxå :tummenupp

Silmotor.

fc79_1.JPG


Ljudet blir.. annorlunda.. låter inte som något annat direkt så det är svårt att förklara, bör upplevas. :yoparty

För de som bänkat har det ökat 4-5 hästar men största skillnaden är inte på toppeffekten känns det som, klar skillnad är det iaf. Silmotor är snarlikt orginal men istället för de två snablarna där bak är det bara ett ett litet kort utblås i mitten, se bild. Klart cleanaste looken. Prisvärt är det också, väljer man rostfritt får man helsystem för ca 6-7000 inkl. frakt, titan några tusen till.

Inte sett GPR själv men på bild är det klumpigt och enligt vad som sägs ska det tydligen inte finnas nåt som låter högre. :)
 
Gillar personligen inte alls GPR men om du är ute efter den looken fast ytterliggare lite till kan jag skaffa fram ett sånt här åt dig:
 

Bifogat

  • IMG_0381.jpg
    IMG_0381.jpg
    72.7 KB · Visningar: 162
Silmotor.

Ljudet blir.. annorlunda.. låter inte som något annat direkt så det är svårt att förklara, bör upplevas. :yoparty

För de som bänkat har det ökat 4-5 hästar men största skillnaden är inte på toppeffekten känns det som, klar skillnad är det iaf. Silmotor är snarlikt orginal men istället för de två snablarna där bak är det bara ett ett litet kort utblås i mitten, se bild. Klart cleanaste looken. Prisvärt är det också, väljer man rostfritt får man helsystem för ca 6-7000 inkl. frakt, titan några tusen till.

vad är de för skillnad i vikt på titan/rostfritt? effektskillnad? jag såg att titansystemet kostade ca 11000 kanske inte så prisvärt:va sen vilket filter kan du rekomendera?
 
vad är de för skillnad i vikt på titan/rostfritt? effektskillnad? jag såg att titansystemet kostade ca 11000 kanske inte så prisvärt:va sen vilket filter kan du rekomendera?

Det ska vara exakt samma förutom materialet så ingen effektskillnad, ingen aning om viktskillnad men den är i sammanhanget säkert försumbar. När jag köpte fanns bara titan men skulle jag köpa nu skulle jag helt klart ta rostfritt.
 
Det ska vara exakt samma förutom materialet så ingen effektskillnad, ingen aning om viktskillnad men den är i sammanhanget säkert försumbar. När jag köpte fanns bara titan men skulle jag köpa nu skulle jag helt klart ta rostfritt.

ok.. de får nog bli ett sånt då:tummenupp egentligen är den ju perfekt orginal men det är ju så jävla roligt o shoppa:D
 
ok.. de får nog bli ett sånt då:tummenupp egentligen är den ju perfekt orginal men det är ju så jävla roligt o shoppa:D

he he fler som tycker som jag!!
shoppa tillbehör till hojjen är så skoj så att det värt alla timmar man jobbar :tungan
 
e det ngn av er som tävlar som har bytt till annan fjädring? tycker den är alldeles för mjuk! (väger dock 110 pannor)
och vad har ni för plast till er nr skylten på sidan bak??
 
Tydligen är rostfria systemet tystare än titansystemet också. Fredrik hade problem att få igenom hojjen som hade titansystemet i helgens tävling

e det ngn av er som tävlar som har bytt till annan fjädring? tycker den är alldeles för mjuk! (väger dock 110 pannor)
och vad har ni för plast till er nr skylten på sidan bak??

Den är för mjuk för dig! Det finns ett kit från ZF Sachs med ombyggnad av framgaffeln, andra fjädrar fram, annan stång + shimsning bak och annan fjäder bak. Det kostar ca 7500kr och det kan du få tag på från www.aliceracing.com

Jag har inte bytt fjädrar, men jag väger hälften av vad du gör. Dock har jag satt in kittet från sachs i bakdämparen och det gör stor skillnad! Rekomenderas starkt :)

Edit*
Angående sidoplasten så finns den att beställa som orginaltillbehör. Ingen aning vad den kostar dock.

Ska du lix beställa från Alice så tycker jag att du ska ta hem styrkronan också, gör cykeln bättre på alla sätt!
 
Last edited:
Vad hände med stackars Gillisson? Såg det inte själv men det snackades om olja på banan. Inget allvarligt hoppas jag!?!
Han såg inte missnöjd ut och spexade lite i bussen när han körde om oss på hemvägen så det kan ju inte ha varit alldeles åt helsike (hoppas jag).
 
funderar på aprilia sxv

tja. har för tillfället en ktm 640 sm men vill ha nåt råare.

kikar en hel del på aprilias motard men undrar lite om den.
hur är den i service intervaller har tänkt att köra gata och sedan börja träna motard körning.
hörde nåt om att för att justera ventiler måste man plocka ut hela motorn.
e det några fel som är vanliga m.m

gärna lite info och feedback av ägare m.m
 
tja. har för tillfället en ktm 640 sm men vill ha nåt råare.

kikar en hel del på aprilias motard men undrar lite om den.
hur är den i service intervaller har tänkt att köra gata och sedan börja träna motard körning.
hörde nåt om att för att justera ventiler måste man plocka ut hela motorn.
e det några fel som är vanliga m.m

gärna lite info och feedback av ägare m.m

Service intervaller är 10 timmar olja oljefilter. Kolvar 80 timmar

Ventiljustering ska man inte behöva göra förns de är nernötta så jag ser inte det som något bekymmer.

I övrigt är den bara för kul att köra :tummenupp
 
tja. har för tillfället en ktm 640 sm men vill ha nåt råare.

kikar en hel del på aprilias motard men undrar lite om den.
hur är den i service intervaller har tänkt att köra gata och sedan börja träna motard körning.
hörde nåt om att för att justera ventiler måste man plocka ut hela motorn.
e det några fel som är vanliga m.m

gärna lite info och feedback av ägare m.m

enligt instruktionsboken (på min iallefall) är de 15 timmar olja+filter (byter oxå vid 10 timmar dock) vid gatkörning har jag hört att man nästan kan dubbla intervallen på kolvar, alltså ca 160 timmar..

Olof jag undrar om filtret du har från K&N gör någon skillnad på en förövrigt orginal 550? var kan man köpa det?
 
Last edited:
enligt instruktionsboken (på min iallefall) är de 15 timmar olja+filter (byter oxå vid 10 timmar dock) vid gatkörning har jag hört att man nästan kan dubbla intervallen på kolvar, alltså ca 160 timmar..

Olof jag undrar om filtret du har från K&N gör någon skillnad på en förövrigt orginal 550? var kan man köpa det?

Mitt filter är lite special men jag tycker det gör stor skillnad. Det gör skillnad att byta orginal mot vanligt oljat filter också.

Du kan köpa K&N filter från www.aliceracing.com! Han har massor av vettiga prylar till SXVn så kolla igenom om det inte är något mer du ska ha :)
 
tja. har för tillfället en ktm 640 sm men vill ha nåt råare.

kikar en hel del på aprilias motard men undrar lite om den.
hur är den i service intervaller har tänkt att köra gata och sedan börja träna motard körning.
hörde nåt om att för att justera ventiler måste man plocka ut hela motorn.
e det några fel som är vanliga m.m

gärna lite info och feedback av ägare m.m

Vid ostrypt hoj för gatkörning är det 15 timmars service-intervall med olje- och filter-byte. Kolvbyte vid 90 timmar, men det verkar inte troligt att det ska behövas. Ventilkontroll även den vid 90 timmar. Plocka ur motorn låter värre än det är.
 
aprilia sxv

ok tack för svaren.
Är ju ingen mekaniker har ju inte haft hoj innan min ktm 640 och där behöver man ju inte göra mycket men oljebyte/filter sånt klarar man väll är det mer man måste göra på en racing inspererad motard lär man sig efter hand eller hur uppfattar ni det.

Skall man vara lite rädd för meckandet eller vad tycker ni?
sedan ni som kör gata hur långa sträckor kör ni på en dag?
va ju ute i helgen med min och det blev nästan 30 mil..

mer om hojen gärna går den att lita på håller den läste bike där dom testar den och det va nåt problem med bränsle tillförseln och att den va lite konstig vid start kännslig med chok m.m.

vad kostar den per år i service? måste man lämmna in för stora servicar och hur ofta sker detta och vad kostar det liksom....

vill ha men vill ju kunna köra en bit innan det e dags att plocka ur motorn.....
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top