Aprilia SXV

Jag har varit och snackat pris på en ny sxv 550 med min närmsta handlare nu och det var inte lätt prutat. Ja det är ju mycket jobb med att ta bort strypning och mappning å sånt.... vill han inte sälja eller.... hmmm. Så nu är jag nyfiken på vad ni har betalat för era hojar. Det är kanske så att jag ska vända mig till en annan handlare men det är 26 mil till nästa. Vore himla bra om ni skulle kunna pm:a eller skriva vad ni betalat så har jag nåt att gå efter.
 
Jag har varit och snackat pris på en ny sxv 550 med min närmsta handlare nu och det var inte lätt prutat. Ja det är ju mycket jobb med att ta bort strypning och mappning å sånt.... vill han inte sälja eller.... hmmm. Så nu är jag nyfiken på vad ni har betalat för era hojar. Det är kanske så att jag ska vända mig till en annan handlare men det är 26 mil till nästa. Vore himla bra om ni skulle kunna pm:a eller skriva vad ni betalat så har jag nåt att gå efter.

Nordimotor brukar va bra att snacka med men de har väldigt dålig förtjänst per hoj dem säljer (gäller alla apriliahandlare). Kan vara lättare att förhandla om extrautrustning och service :)

Nu har jag inte köpt min cykel i vanlig ordning men jag tror att allmänt är det så att cyklarna går till den prislapp som är satt i butiken.
 
Okay nu har jag sprättat skylten och kollat regnummret.

I fordonsinfo står det: Antal passagerare:
...dvs ingenting?

Lite mer info:

Effekt kW: 14
Tjänstevikt: 140
Totalvikt: 315
Max lastvikt: 175

Det borde innebära att man får åka två på den så länge man tillsammans inte överstiger 175kg? Två 85kg grabbar funkar alltså

Sen lite tillägg:

T31U LJUDNIVÅ:STILLASTÅENDE 92 DB(A),UNDER KÖRNING 78 DB(A)
T33A HÖGSTA MOTORVARVTAL/MINUT 7000 .
T71TA FORDONETS KONSTRUKTIVA MAXHASTIGHET ENLIGT INTYG OM
ÖVERENSSTÄMMELSE (COC ELLER TYPINTYG) ÄR 100 KM/H.

Nee hörde det din lilla råtta :drool Funderar på att ringa Roger nånting och se vad han kan göra för deal.

Det finns många orginalprylar som du vill ha på hojjen tex handskydd, luftfilter (skum) och vurpkudde. Vet inte om man kan beställa silmoto avgassystem genom aprilia men jag tror det. Annars finns ju akra genom aprilia. Men jag tycker att Silmoto både e ett stiligare och bättre val.
 
Last edited:
Det är så att jag funderar på att skaffa mig en RXV 550. sett en på blocket som ligger fint till i pris: http://www.blocket.se/vi/11425210.htm?ca=15_s

Den har ju dessutom bara gått 6h..

Det jag undrar är. jag hade isåfall tänkt att motardkitta den. tror ni det funkar att slänga på ett par ktm EXC fälgar? eller är det till o greja med olika distanser för att få det att funka?
 
Det är så att jag funderar på att skaffa mig en RXV 550. sett en på blocket som ligger fint till i pris: http://www.blocket.se/vi/11425210.htm?ca=15_s

Den har ju dessutom bara gått 6h..

Det jag undrar är. jag hade isåfall tänkt att motardkitta den. tror ni det funkar att slänga på ett par ktm EXC fälgar? eller är det till o greja med olika distanser för att få det att funka?

Ev att du kan ta fälgbanan och ekra om, kanske går ändra me distanser men det är nog ett jäkla bök. Det skiljer sig också i svingbredd på SXV och RXV. SXVn har också en starkare motor.
 
Ev att du kan ta fälgbanan och ekra om, kanske går ändra me distanser men det är nog ett jäkla bök. Det skiljer sig också i svingbredd på SXV och RXV. SXVn har också en starkare motor.

Det låter lite bökigt, jag vill gärna ha kvar endurofälgarna isåfall. Är medveten om att sxven har starkare motor. Men det borde väl gynna rxvens serviceintervaller?

Läste även någonstans att man kunde få tag på eftermarknadsfälgar (5tums bakfälg osv) för det finns folk som inte vill köra på 5,5tums fälgen. borde inte dessa eftermarknadsfälgar även passa på rxven?
 
Det är så att jag funderar på att skaffa mig en RXV 550. sett en på blocket som ligger fint till i pris: http://www.blocket.se/vi/11425210.htm?ca=15_s

Den har ju dessutom bara gått 6h..

Det jag undrar är. jag hade isåfall tänkt att motardkitta den. tror ni det funkar att slänga på ett par ktm EXC fälgar? eller är det till o greja med olika distanser för att få det att funka?
Bolton är det knappast,men med nya distanser går det säkert att få dit.Beror ju lite på vilka axeldiametrar det är på Aprilian också.Okfästet fram ser ut att kunna vara rätt likt det som KTM använder.
 
Det låter lite bökigt, jag vill gärna ha kvar endurofälgarna isåfall. Är medveten om att sxven har starkare motor. Men det borde väl gynna rxvens serviceintervaller?

Läste även någonstans att man kunde få tag på eftermarknadsfälgar (5tums bakfälg osv) för det finns folk som inte vill köra på 5,5tums fälgen. borde inte dessa eftermarknadsfälgar även passa på rxven?

Hojjen i annonsen hade ju två uppsättningar fälgar om jag lyckas tyda det rätt :tummenupp
Lägre effekt gynnar inte serviceintervallerna då det är lika mycke olja, likadana kolvar osv.

Jag har 5" bakfälg på min SXV och det passar INTE till RXVn pga att drevet sitter längre ut. Det finns dock supermotofälgar för RXV specifikt :tummenupp
 
Hojjen i annonsen hade ju två uppsättningar fälgar om jag lyckas tyda det rätt :tummenupp
Lägre effekt gynnar inte serviceintervallerna då det är lika mycke olja, likadana kolvar osv.

Jag har 5" bakfälg på min SXV och det passar INTE till RXVn pga att drevet sitter längre ut. Det finns dock supermotofälgar för RXV specifikt :tummenupp

När du säger det så, tänkte inte så långt.. Då köper man ju fälgbanor och ekrar om ett par av endurofälgarna:tungan

En sak jag funderar på, varför köper man en hoj, kör endast 6H och sedan säljer? någon som förstår den ekvationen?

annars så fattar jag inte heller hur högra motorkåpan kan ha fått så mkt stryk på 6h körning? Men nu vet jag ju inte kvaliten på dessa.
 
Det är väll olika utväxlingar mellan SXV och RXV eller det kanske det ni mena med att SXV är starkare?

När du säger det så, tänkte inte så långt.. Då köper man ju fälgbanor och ekrar om ett par av endurofälgarna:tungan

En sak jag funderar på, varför köper man en hoj, kör endast 6H och sedan säljer? någon som förstår den ekvationen?

annars så fattar jag inte heller hur högra motorkåpan kan ha fått så mkt stryk på 6h körning? Men nu vet jag ju inte kvaliten på dessa.

Han kanske inte har tid för den osv eller så är det något fel på den då den är billig. Import? fråga efter reg numer och kolla up på vv.se
 
Last edited:
När du säger det så, tänkte inte så långt.. Då köper man ju fälgbanor och ekrar om ett par av endurofälgarna:tungan

En sak jag funderar på, varför köper man en hoj, kör endast 6H och sedan säljer? någon som förstår den ekvationen?

annars så fattar jag inte heller hur högra motorkåpan kan ha fått så mkt stryk på 6h körning? Men nu vet jag ju inte kvaliten på dessa.

6 timmar gångtid är mer än vad man tror, speciellt om man är "vardagsåkare". Räkna med att all tid du e ute på banan kan du dela med två så får du fram den tid som hojjen gått på ett ungefär. 6 timmar kan alltså innebära att han varit till banan 6 gånger, har han fler hojjar så är det inte alls nåt omöjligt :) Men det luktar lite tveksamt. Hursomhelst så kan man kolla gångtiden när man kopplar in datorn :)

Thomas Gillesons kopplingskåpa såg ut som jag kört den i 3 veckor efter bara en timme. Enduroförare gillar kanske att skrapa sko mot kåpan? Handlar inte så mycket om kvalité, blir likadant på hondor och yammor :)
 
6 timmar gångtid är mer än vad man tror, speciellt om man är "vardagsåkare". Räkna med att all tid du e ute på banan kan du dela med två så får du fram den tid som hojjen gått på ett ungefär. 6 timmar kan alltså innebära att han varit till banan 6 gånger, har han fler hojjar så är det inte alls nåt omöjligt :) Men det luktar lite tveksamt. Hursomhelst så kan man kolla gångtiden när man kopplar in datorn :)

Thomas Gillesons kopplingskåpa såg ut som jag kört den i 3 veckor efter bara en timme. Enduroförare gillar kanske att skrapa sko mot kåpan? Handlar inte så mycket om kvalité, blir likadant på hondor och yammor :)

Tack för hjälpen, alltid uppskattat.

Jag blir mer och mer sugen på en aprilia, känns som steget kommer vara sjukt stort från min ktm 125.. Men man får väl ta det lugnt o försiktigt o riktigt lära känna hojen innan man släpper lös helvetet ordentligt.. :gnissla

återkommer om jag har fler frågor..
 
Tack för hjälpen, alltid uppskattat.

Jag blir mer och mer sugen på en aprilia, känns som steget kommer vara sjukt stort från min ktm 125.. Men man får väl ta det lugnt o försiktigt o riktigt lära känna hojen innan man släpper lös helvetet ordentligt.. :gnissla

återkommer om jag har fler frågor..

Kanske skulle vara bra att börja strypt och sen efter nån vecka då du lärt känna hojen något ta bort strypningen och ta de lungt?
 
Kanske upptäckte han att den var för brutal.. :)
För det var det som det klagades på när -06 RXV provkördes, det var bara för mycket. Till -07 ska de ha blivit mer lättkörda.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top