Aprilia SXV

Engine Workshop Manual (SXV RXV 450-550)

Den va det. Den vanliga är den man får till :P

Tack iaf!
 
Last edited:
Last edited:
har lite funderingar kring sxv 550 innan man handlar.
1. skulle villja veta om den är stuntvänlig lr om man måste bygga catch o pickup i tråg.
2. är hojen så brutal som alla säger om man tex jämnför med en kittad 660 lr en husa.
3. läste om serviceintervaller någonstans men hittar inte tbx dit som om någon vänlig själ kan tala exakt hur det är så skulle jag bli väldigt glad.

Mvh Robert
 
har lite funderingar kring sxv 550 innan man handlar.
1. skulle villja veta om den är stuntvänlig lr om man måste bygga catch o pickup i tråg.
2. är hojen så brutal som alla säger om man tex jämnför med en kittad 660 lr en husa.
3. läste om serviceintervaller någonstans men hittar inte tbx dit som om någon vänlig själ kan tala exakt hur det är så skulle jag bli väldigt glad.

Mvh Robert

1.
2. JA!!!!
3. Oljebyte efter 15h
 
1.
2. JA!!!!
3. Oljebyte efter 15h

2. SJÄLVFALLET INTE !!! Det kan inte vara så att en hoj känns BRUTAL jämfört med en som väger mindre, har större motor, mer vrid men lite mindre effekt !!!
Båda går som trollet och det är INTE en brutal skillnad åt ena eller andra hållet. Nu talar jag såklart om jämförelsen SXV / FS...
HaZTuR -> Kör en av varje och bilda dig en egen uppfattning :tummenupp

Det är som att jämföra en R1 mot en CBR och hävda att de 3.23hästarna extra som R1an hypotetiskt har verkligen känns och att den utklassar konkurrenten.
 
2. SJÄLVFALLET INTE !!! Det kan inte vara så att en hoj känns BRUTAL jämfört med en som väger mindre, har större motor, mer vrid men lite mindre effekt !!!
Båda går som trollet och det är INTE en brutal skillnad åt ena eller andra hållet. Nu talar jag såklart om jämförelsen SXV / FS...
HaZTuR -> Kör en av varje och bilda dig en egen uppfattning :tummenupp

Det är som att jämföra en R1 mot en CBR och hävda att de 3.23hästarna extra som R1an hypotetiskt har verkligen känns och att den utklassar konkurrenten.

mellan min 660 och SXV som båda var orignal förutom slipon + neddrevad bak på 660, så var det STOR skillnad.

Hur mycket olja är det man byter?

1,25 tror jag det var:va Rätta mig om jag har fel.
 
Last edited:
mellan min 660 och SXV som båda var orignal förutom slipon + neddrevad bak på 660, så var det STOR skillnad.

Frågan gällde ju jämnfört med kittade hojar. Där är inte skillanden stor. Dock har nog SVX mest effekt standard.
Går nog få ut en del mer ur en trimmad svx motor än någon stonka på marknaden oxå. Men om den går fortare för det ska väl vara osagt. Kollar man på effekt/vikt förhållandet så skiljer det nog inte så mkt t.ex.
 
Last edited:
Denna v-twin motor är brutal!

Mågna jämför den som sagt med kittad hoj.
En kittad Aprilia gav 76,8hk på driven med mjukvru ändring, kamar, luftfilter och avgassystem. Tycker jag låter som grym effekt på 550cc till ett väldigt enkla medel.

Så tänk när dessa strokas upp till 650cc och modda insprutet lite ;)
 
Last edited:
tack för hjälpen.
Har ivf bestämt mig nu och sagt åt handlarn att jag tar en, ska in och skriva papper imorgon. så snart är man en i sxv gänget :tummenupp
kommer säkert lite fler frågor längre fram men det tar vi då.
 
har lite funderingar kring sxv 550 innan man handlar.
1. skulle villja veta om den är stuntvänlig lr om man måste bygga catch o pickup i tråg.
2. är hojen så brutal som alla säger om man tex jämnför med en kittad 660 lr en husa.
3. läste om serviceintervaller någonstans men hittar inte tbx dit som om någon vänlig själ kan tala exakt hur det är så skulle jag bli väldigt glad.

Mvh Robert

1 ja, du behöver inte bygga om nåt
2 oja!
3 som dom säger ovan :)
 
tackar... ja vist man kan ju plocka på oljekylare då blir det lite mer olja.. det var inte så dåligt med 1,35!! Tack vare att det är 2 cyllar med bara 250 drygt cc så kan jag montera en liten turbo och avgassytemet kastar man ju bort.. luft burken ersätts med plenium så jag tror att det blir lätt att få plats:tummenupp Jo just det har någon hört hur hållbar växellådan är?? jag tror det blir enda problemet.. På xr650 håller lådan för 150hk utan problem:tummenupp Är det lätt att programera om insprutet själv eller behövs något specialdator/program som är omöjligt att få tag på?
Klarar insprutet av byte av avgassytem utan att mappas om?

Mycket frågor nu:D

Hört från ett par håll att växellådan är den svagaste länken i sxv´n... vet inte om det är sant eller bara prat.
 
Märkte att min ljuddämpare skramlade väldans mycket. Visade sig att ett rör inuti burken sitter helt löst och hoppar omkring. Samma sak har hänt med polarns. Vad ska man göra?

Klaga till åf?
Skära upp o fixa?
Köpa sportsystem?

Jag e kluven :S
 
Är det någon skillnad på Sxv 08 och 07? Finns det bilder ute på en 08? Såg någon bild i bike men det känns inte som om man kan göra en så snygg hoj:va
 
Hört från ett par håll att växellådan är den svagaste länken i sxv´n... vet inte om det är sant eller bara prat.

Det var problem med härdningen 1:ans växellåds drev i början. Detta är numera löst.

Märkte att min ljuddämpare skramlade väldans mycket. Visade sig att ett rör inuti burken sitter helt löst och hoppar omkring. Samma sak har hänt med polarns. Vad ska man göra?

Klaga till åf?
Skära upp o fixa?
Köpa sportsystem?

Jag e kluven :S

Är faktiskt ett kännt problem, skulle jag vara du skulle jag ta kontakt med en ÅF i första hand. Det går att försöka reklamera detta.

Sen skulle jag givetvis rekomendera ett effektsystem pga vridet på botten.

Är det någon skillnad på Sxv 08 och 07? Finns det bilder ute på en 08? Såg någon bild i bike men det känns inte som om man kan göra en så snygg hoj:va

kika på länken nedan. längst till höger på sidan finns en snabblänk på sxv 2008
 
Last edited:
oscar.jpg


Ohps! :D
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top