Aprilia SXV

Det skedde väl egentligen "inga" uppdateringar mellan -06-07 så är alla punkter i service bulletinerna kollade, startmotordreven bytta och hojen rätt mappad borde det inte vara någon större skillnad. Däremot till -08 har det hänt massor om jag förstått rätt.


Jag vet vilken handlare jag skulle akta mig för iaf, moppehandlaren Starol Racing, vilken jävla skojare och klantskalle, monterar ihop motorer fel, efter att ha fått Spanienläger förstört kommer man tillbaka och berättar vad man misstänker är fel, de säger att de inte hittar något fel och att allt är ok mekaniskt och lägger över ansvaret på mig, sen när det efter massa felsökning på egen hand visar sig vara det felet man misstänkte från första början är svaret "Jag kollade inte det, jag var så säker på att gjort rätt." Vilket jävla pucko.. :huvet

Att de sen inte tar ansvar för sina misstag, skamligt! Vet att jag har rätt till ersättning för alla mina extra utgifter men det är de för snåla för och jag orkar inte bråka via ARN så nu har min livsuppgift blivit att sprida info om denna skojare. :)
De kan låta seriösa och kunniga men verkligen, akta er, jag är inte den ende som fått felmonterad motor därifrån, det tas väldigt lättsinnigt på viktiga detaljer, och inte bara i motor utan även vid mappning mm.

Tycker dem har bra service via internet iaf dock vet jag inte hur det ser ut i butiken.

Vad det ska va svårt att hitta en seriös butik som är bra på allt.

Får man fråga hur mycket "extra" du lagt ut?
 
Tycker dem har bra service via internet iaf dock vet jag inte hur det ser ut i butiken.

Vad det ska va svårt att hitta en seriös butik som är bra på allt.

Får man fråga hur mycket "extra" du lagt ut?

Då är det väl kanske internet de skulle hålla sig till.. :) Och kanske mopeder och andra tvåtaktare, vad som tycks undkommit deras vetande är att fyrtaktare har kamaxlar och ventiler mm. Butiken är inte mycket att se, mest mopeder och mopedhjälmar.

Det kostade mig kanske 5000 extra så det är inga jättesummor men ändå, någon annans misstag ska inte kosta mig pengar. Då stör det mig mer all den tid man missade och att man la en mycket större summa på att åka till Spanien och då inte ens kunde använda sin egen hoj. För mig är Starol Racing roten till allt ont och anledningen till att inte jag tycker det är lika roligt längre. :)
 
2 frågor: =)

Filtrerar oljefiltret oljan inifrån och ut eller utifrån och in? Alltså röret i "mitten" suger det eller trycker ut olja. Undrar bara av rent intresse...

Man ska ju kontrollera och efter dra skruvar. Ni som haft hojarna ett tag. Är det några speciella skruvar som man ska vara extra uppmärksam på?

\Masonit
 
2 frågor: =)

Filtrerar oljefiltret oljan inifrån och ut eller utifrån och in? Alltså röret i "mitten" suger det eller trycker ut olja. Undrar bara av rent intresse...

Man ska ju kontrollera och efter dra skruvar. Ni som haft hojarna ett tag. Är det några speciella skruvar som man ska vara extra uppmärksam på?

\Masonit

Ganska säker på att det är utifrån och in!

Jag har inte haft någon skruv som rallat förutom på bakskärmen :tummenupp
 
Gå igenom alla skruvar på hojen. Min hoj var leveransservad och första service gjord på firman där jag köpte den och sen servat själv och det är tur det för när jag själv servade första gången så hittade jag en hel del som inte var bra,bland annat så var inte svängmuttern åtdragen specielt mycket. Tappat bult och distans till framdrevskydd och en bult till ljuddämparn. Sen jag skött om den själv har det inte vart nåt.
 
Är det någon som kört Aprilian på landsväg ett längre tag typ vanligt tokåka/bus? Har ju hör talas om att det inte ska vara bra. Men kan inte förstå varför, det sitter ju oljepump som på alla andra.................
 
Det är nog ingen fara, dvs inte värre än någon annan racemotard så jag tror inte man ska ge sig ut och köra motorväg långa sträckor, den mår bäst av att användas som den är tänkt till med varierande varvtal och belastning mm. I övrigt så gäller det nog mest att kolla oljenivån ofta.
 
Det är nog ingen fara, dvs inte värre än någon annan racemotard så jag tror inte man ska ge sig ut och köra motorväg långa sträckor, den mår bäst av att användas som den är tänkt till med varierande varvtal och belastning mm. I övrigt så gäller det nog mest att kolla oljenivån ofta.

Hur stor oljemängd är det i motordelen resp växellådan?

Smider planer på att turbomat en aprilia. ser ut att vara som gjord för det tack vare glidlagrad vev:tummenupp
 
1,35 resp 0,525 men det är torrsump så du kan väl bygga så stor oljetank du vill, för du lär väl sätta motorn på nåt annat iaf? Har svårt att se hur man ska få plats med några fler delar som det är, den är väldigt kompakt uppbyggd, men en kul idé iaf. :)
 
Last edited:
1,35 resp 0,525 men det är torrsump så du kan väl bygga så stor oljetank du vill, för du lär väl sätta motorn på nåt annat iaf? Har svårt att se hur man ska få plats med några fler delar som det är, den är väldigt kompakt uppbyggd, men en kul idé iaf. :)

tackar... ja vist man kan ju plocka på oljekylare då blir det lite mer olja.. det var inte så dåligt med 1,35!! Tack vare att det är 2 cyllar med bara 250 drygt cc så kan jag montera en liten turbo och avgassytemet kastar man ju bort.. luft burken ersätts med plenium så jag tror att det blir lätt att få plats:tummenupp Jo just det har någon hört hur hållbar växellådan är?? jag tror det blir enda problemet.. På xr650 håller lådan för 150hk utan problem:tummenupp Är det lätt att programera om insprutet själv eller behövs något specialdator/program som är omöjligt att få tag på?
Klarar insprutet av byte av avgassytem utan att mappas om?

Mycket frågor nu:D
 
tackar... ja vist man kan ju plocka på oljekylare då blir det lite mer olja.. det var inte så dåligt med 1,35!! Tack vare att det är 2 cyllar med bara 250 drygt cc så kan jag montera en liten turbo och avgassytemet kastar man ju bort.. luft burken ersätts med plenium så jag tror att det blir lätt att få plats:tummenupp Jo just det har någon hört hur hållbar växellådan är?? jag tror det blir enda problemet.. På xr650 håller lådan för 150hk utan problem:tummenupp Är det lätt att programera om insprutet själv eller behövs något specialdator/program som är omöjligt att få tag på?
Klarar insprutet av byte av avgassytem utan att mappas om?

Mycket frågor nu:D
Vore kul att följa ditt projekt, då jag tror det kan bli väldigt bra!

Aprilia har en dator du kan styra sprutet & ladda mjukvara med. Men denna är dyr, runt 25.000kr. Hade inte jag själv haft en Axonen så skulle jag ha köpt en powercomander med USB med en gång.
Borde även gå att få så man kan styra tändkurvan också. För turbomotorer kan du lägga på upp till 3 graders förtändning på 98 okt.

Men du ska väl bygga en miljö hoj samtidigt, så du kör på E85 = att du kan gå upp till 5-6 graders förtändning utan några problem. Dock är detta bara något jag testat på dagens bilmotorer, men principen är ju detsamma.
 
Vore kul att följa ditt projekt, då jag tror det kan bli väldigt bra!

Aprilia har en dator du kan styra sprutet & ladda mjukvara med. Men denna är dyr, runt 25.000kr. Hade inte jag själv haft en Axonen så skulle jag ha köpt en powercomander med USB med en gång.
Borde även gå att få så man kan styra tändkurvan också. För turbomotorer kan du lägga på upp till 3 graders förtändning på 98 okt.

Men du ska väl bygga en miljö hoj samtidigt, så du kör på E85 = att du kan gå upp till 5-6 graders förtändning utan några problem. Dock är detta bara något jag testat på dagens bilmotorer, men principen är ju detsamma.

Oj det var dyrt.... Jag kan ju köra snikvarianten Dvs förgasare som jag kör nu med powerjet fungerar skitbra!! Ang förtänning så är det snarare så att när man börjar ladda på lite och närmar sig spiktendenser så sänker man tänningen det fick jag göra på xrn.. jag ska troligast köra e-85 nu på xrn... för då kan man köra rätt högt laddtryck utan intercooler
 
TuneBoy finns också och det är väl betydligt billigare och fullt programmerbart, inte bara färdiga kurvor som de övriga alternativen.
 
Är det någon som kört Aprilian på landsväg ett längre tag typ vanligt tokåka/bus? Har ju hör talas om att det inte ska vara bra. Men kan inte förstå varför, det sitter ju oljepump som på alla andra.................

Jag har kört ca 420 mil "landsväg", men då har jag ju undvikit motorvägar och andra jämn-gas-vägar. Dels eftersom jag inte tror att hojen tycker om de, sen tycker jag inte om de själv heller. De ska svänga mycket, ofta och länge.
 
De låter så enkelt när du beskriver, bara kasta på en turbo hit en oljekylare där och sen är det klart ;)

Det är så enkelt när man väl satt sig in i turbomatningens underbara värld:tummenupp
Men jag rekomenderar det inte om man inte är manist intreserad av trimmning!
det tar flera år av tokskruvande och tokläsande att förstå sig på:näsblod

Tuneboy lät intresant,,,, passar Aprilian rakt av eller alla maskiner så att det går att ställa insputet hur som hellst?
 
Har kollat in tuneboy!! det måste ju varenda apriliaägare genast skaffa sig såg ju stenbra ut och nästan gratis. ca 2600 kr så kan man ställa in motorn hur som hellst. http://www.tuneboy.com.au/BuyNow/BuyNow.html

Å huuuuva nu måste jag nog lämmna den trogna Bettan (xr650) efter 7 fina hårda slitsamma år tillsammans:näsblod Aprilian är bara för lockande:gnissla
Ska bara plåga ur henne en sista gång typ 170hk :D
 
Hej alla. Jag hittar ingen brukshandbok till motorn. Nån som har länk till pdf eller var man kan köpa boken? Jag har bara den vanliga.

Har kollat in tuneboy!! det måste ju varenda apriliaägare genast skaffa sig såg ju stenbra ut och nästan gratis. ca 2600 kr så kan man ställa in motorn hur som hellst. http://www.tuneboy.com.au/BuyNow/BuyNow.html

Å huuuuva nu måste jag nog lämmna den trogna Bettan (xr650) efter 7 fina hårda slitsamma år tillsammans:näsblod Aprilian är bara för lockande:gnissla
Ska bara plåga ur henne en sista gång typ 170hk :D

Kan man använda samma till flera hojjar eller måste man köpa flera licenser? Om jag o polarna kan dela eller om vi måste köpa flera.
 
Last edited:
Oj det var dyrt.... Jag kan ju köra snikvarianten Dvs förgasare som jag kör nu med powerjet fungerar skitbra!! Ang förtänning så är det snarare så att när man börjar ladda på lite och närmar sig spiktendenser så sänker man tänningen det fick jag göra på xrn.. jag ska troligast köra e-85 nu på xrn... för då kan man köra rätt högt laddtryck utan intercooler

Självklart sänker man om den spikar, men ex dagen volvomotorer kan man köra 3grader med 98 utan spik och hela 6 grader med e85. var med et jag ville framhäva. alltså måte man ju ha miljö hoj om man boostar ;)
 
Nyheter
ExploreBike: Lerigt Gotland Grand National

Årets Gotland Grand Nationa...

Nytt om H-D Bagger-Världscupen

Under en presskonferens på ...

BMW F 450 GS ”Din bästa kompis” 

Screenshot Nya BMW F 450...

Nya MV Agusta Brutale 800

MV Agusta Brutale har länge...

YAMAHA Tracer 7 OCH Tracer 7 GT Y-AMT

Inför 2026 uppdateras maski...

Ducati lanserar racingakademi för framtidens stjärnor

Ducati presenterar, i samar...

Nu startar mässan i Milano

Nu åker vi på redaktionen n...

EU:s fartgräns för MC stoppad

SMC, FIM och FEMA har lycka...

Femte generationen Monster är här

Legendariska Ducati Monster...

Påvens BMW R18 utauktionerad

Den 3 september 2025, under...

Back
Top