Aprilia SXV

Vill inte vara otrevlig men var det inte så att Fredrik rasade en låda till igår ??
 
Rasa är ett starkt ord, men visst, det fanns missljud på ettans växel.
 
Vill inte vara otrevlig men var det inte så att Fredrik rasade en låda till igår ??

allt kan hända.. mig veterligen så var den en husabergförare som blev rätt så stressad fredag kväll oxå pga missljud.. allt kan hända.

det konstiga med biffens lådor är ju att det just verkar vara biffens lådor som går ( kan det vara handhavande fel):va :confused: .. inga lådor utomlands osv.

marcus låda har funkat fint, min låda har funkat fint..
 
Satt och surfade runt på http://www.apriliaforum.com och hittade en del mindre roliga trådar. Det snackas om problem med svänghjul, vatten i oljan, läckande packningar, havererade växellådor osv.... Verkar vara en hel del uppdateringar som behövts göras i efterhand på hojarna.

Men läser man här på sporthoj så verkar det ju inte vara nån som råkat ut för något av ovanstående problem? Någon som har koll på vad som ska åtgärdas på SXV:n så man kan se till att det är gjort om man köper en?

Har man stöd från aprilia så skiver man ju inte en massa trådar om vilka problem man har t.ex. Aprilia kan ju på intet sätt påstås ha mindre problem än andra fabrikat när man pratar racehojar iaf. Dessutom dras dom ju med barnsjukdommar, precis som alla andra nya modeller.
 
Rasa är ett starkt ord, men visst, det fanns missljud på ettans växel.
Oki, just "rasa" var hörsägen. Likaså att den motorn han bytte till inte hade fungerande startmotor.
Det jag ville få fram var bara att inga märken bygger skottsäkra hojar. Inte AprulleMulle, inte Husa, inte KTM osv osv.

Talade med Fredrik idag förresten, han lät inte så besviken som jag trodde han skulle vara över att ha "förlorat" silvret och missat chansen på guldet. Skadorna verkar inte ge några bestående men och han ska snart börja träna lungorna.
 
Inte för att låta kritisk mot Fredrik men vad jag vet är det bara han som kört sönder ettans växel. Tvåans växel har gått på några andra hojjar dock.

Hursomhelst, köper man en 450 så gör man ett ganska säkert köp. Nästan uteslutet alla aprilias som haft problem har varit 550.
 
Har man stöd från aprilia så skiver man ju inte en massa trådar om vilka problem man har t.ex. Aprilia kan ju på intet sätt påstås ha mindre problem än andra fabrikat när man pratar racehojar iaf. Dessutom dras dom ju med barnsjukdommar, precis som alla andra nya modeller.

Nä, förvisso... Men även om man har spons från Aprilia så måste man ju kunna dela med sig av sin erfarenhet vad det gäller garantiärenden? D v s sånt som Aprilia står för och med andra ord själva bekräftar som fabrikationsfel. Skulle man inte vilja skriva här så vore jag grymt tacksam om den/dom som vet något kunde PM:a mig. Är helt inne på att köpa en -07:ans SXV 550, men vill vara medveten om vad jag ska kolla upp och vilka fel som är vanligt förekommande. Ska ju isf ta lån och köpa en hoj för över 80 000:-, vill inte råka ut för en massa problem när det finns personer som sitter på kunskap och information..
 
Nä, förvisso... Men även om man har spons från Aprilia så måste man ju kunna dela med sig av sin erfarenhet vad det gäller garantiärenden? D v s sånt som Aprilia står för och med andra ord själva bekräftar som fabrikationsfel. Skulle man inte vilja skriva här så vore jag grymt tacksam om den/dom som vet något kunde PM:a mig. Är helt inne på att köpa en -07:ans SXV 550, men vill vara medveten om vad jag ska kolla upp och vilka fel som är vanligt förekommande. Ska ju isf ta lån och köpa en hoj för över 80 000:-, vill inte råka ut för en massa problem när det finns personer som sitter på kunskap och information..


Döp om filen till .doc istället för .txt så finns det listade fel där.

Eller hitta samma sak här
http://xvasylum.wikidot.com/bike-issue:known

Vatten i oljan borde man kunna få om man kör med orginal luftfilter i regn (papper). Luftburken har trattar framåt.

Inte haft några problem med min hitils (peppar peppar:)) Kört 100 mil på 1 månad nu:)
 

Bifogat

min har väl gått någonstans mellan 200 och 250 mil skulle jag tro och har inte heller haft några problem.
 

Vatten i oljan borde man kunna få om man kör med orginal luftfilter i regn (papper). Luftburken har trattar framåt.

Vatten som kommer in i förbränningsutrymmet lär nog förångas o inte spä ut oljan. En hoj med blött luftfilter brukar dessutom dö så fort man gasar. Vatten i olja lär komma från trasig packbox, packning eller sprickor i gods.
 
Det är bara det att det är ventilations slangar till växellåda och vevhus upp till luftburken och tyckte dom satt i botten.. dumt nog !! Men tror det ska regna bra mycket för att det ska komma in vatten när man kör.
 
Kolla den här tråden så ser ni vad jag menade med vatten i oljan....http://www.apriliaforum.com/forums/showthread.php?t=126416


Har 24 mil ToR till närmaste Aprilia återförsäljare så är det mycket fel på modellen så kommer det att bli jobbigt...

Läste alla 8 sidor och det var ju inte så rolig läsning. Men det är racetrimmade cyklar med 1.4 bars tryck i kylsystemet istället för orginal 1.1 också.

Vad dom nämner är att det till en början syns ljus klet i dreneringen från luftboxen istället för ren olja för att sen få vatten i motoroljan. Någon mer här som har ljus olja istället för ren olja i slangen ifrån luftboxen? Dock tycker jag att det borde bildas kondens i motorn vid tex kallstart som då skulle kunna tryckas ut i slangen. Min olja som kommer ut är ljus men när jag bytt motor/växellåds olja har inget vatten (alltså vit olja) synts till i alla fall.

Dom skriver också att det har fixats på nyare modeler.

Dom gånger jag fått åka till min Aprilia handlare är när jag ska köpa oljefilter.
 
Ja, man är väll för feg och fjantig... Har ju haft 2st KTM 660 utan större problem så varför skulle inte en SXV funka lika bra? Finns ju en massa trådar om folk som haft problem med 660 också.

Här är iaf ett urklipp från Aprilia-forumet där dom vanligaste felen listas:


As i see it, theres a few major issues that can become apparent a few which are build specific and a few issues that are design and more that seem to come from user/mechanic lack of info.


Build specific......
case seal issues
stator bolts

Design specific.........
oil seals blowing
FCV sticking
water escape under pressure

User/dealer poor info workmanship......
speedo cable chewed due to bad routing
Oil in airbox due to over filling
lack of oil, due to not checking and keeping topped up depening on how it ridden.


På en annan sida står följande:

a bad oil pump seal allows engine oil to be pumped into the gearbox and then into the airbox. Solution: replace oil pump seal.

Är detta något återförsäljaren gör direkt när dom får in hojarna? Låter som att man lär klyva motorn för att fixa det och det vettefan om jag klarar av. (Klyva går väll iofs bra, det är värre att få ihop skiten...)
 
Last edited:
Köper du en -08 bör du inte råka ut för något av det där, det mesta gäller bara riktigt tidiga hojar och det enda som jag uppfattat som "vanligt" är att packningsklistret mellan blockhalvorna släppt efter en tid så vatten har kommit in i oljan men de har bytt till en annan bättre sort på det nu. Det känns överhuvudtaget som amerikanarna råkat ut för fler bekymmer än oss européer, de fick säkert hojarna i samma serie och kanske dessa var ihopskruvade av nyanställda eller nåt. Skulle något hända har Aprilia iaf varit riktigt generösa med garantierna så här långt.
Har inte haft några allvarliga incidenter på 86 timmar med min hoj och är övertygad om att inte livet hade varit lättare med något annat fabrikat.
 
Last edited:
Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Back
Top