Aprilia SXV

Körde en hyfsad tripp på 17 mil i lördags utan tillstymmelse till slir. Nu ruggade jag ju iofs ytorna på lameller och stålskivorna, så det kanske gjorde sitt till, men så för mig blir det iaf 75w90LS-olja framöver. Då ger man ju kopplingen bästa möjliga förutsättningar att föra sitt jobb iaf.

Så nu gäller det bara att hitta någon sån olja som säljs på annat än literburk så man slipper betala 150kr litern. 20l dunk känns ju mastigt, men någon kanske vill vara med och dela?

För tydlighetens skull och pga total avsaknad av självdistans svarar jag på mitt eget inlägg ang växellådsoljan;

OkQ8 säljer bara sin 75w90LS olja på 1-litare och för den tar dom 180+kr litern, om man lyckas få en av deras mackar att beställa hem överhuvudtaget.

Samma verkar gälla de flesta andra märken, finns bara 1-liters och pris därefter...

Hittade dock en helsynt 75w90LS olja i Agrols sortiment som säljs på Lantmännen/Granngården i 4 eller 20litersdunk. Med en 4a hamnade det på 116kr litern.

De hade dock även en mineralbaserad GL5-klassad 80w90LS hemma på hyllan i 4L som hamnade på knappa 70 kr litern så det fick bli en sådan. Den åker i vid nästa byte.

Enl rykten på nätet är det OkQ8 som gör Agrols oljor, sen kan märkesfanatikerna skrika bonnolja om dom vill. Den är ju ändå GL5-klassad

Agrol har även en helsynt 10w50 racingmotorolja (endast på 4L) som skulle fungera utmärkt i motorn på våra maskiner, men den är ändå ganska mkt dyrare än Okq8 SBK racing (ca 100kr/l, jfm 70 för sbk). Kan dock vara ett alternativ om man inte köper SBK på 20-liters.
 
OKQ8 kan man köpa hos Hydroscand och Swedol för betydligt mindre pengar än på macken.
 
En annan sak jag undrar över hur är det att besikta sxv:n Det står 13 kw på pappren. Man känner ju rätt fort att det är mer än 13 kw i motorn. Är det någon annan som besiktat sin SXV550 är det något man behöver göra innan eller är det bara att rulla in och hoppas på det bästa?
 
Ni som har lämnat in en 550 på kolvbyte och ventilkoll/justering...vad kostade det??
 
Fick hem en lapp om besiktning på min sxv, sitter givetvis silmoto system på den och jag förstår ju själv att den inte går igenom besiktning med det på..

Så är det någon som sitter på några idéer hur man kan göra för att slippa byta till orginal ? eller är det ett måste ?

Mvh!
 
Original hjälper inte heller... Dom klagade på mitt original sist jag besiktade och jag ska in i år med. Det som gäller är 84 db +- 2 db. Den är ju reggad med 84 db i papprena (strypt). Den gången släppte han igenom mig men tyckte att den måste vara tom på stoppning och skulle stoppa om den..... men det är ju inget sånt i original burken så det blir svårt. Så jag ska klura på nån db killer/strypning innan jag ska dit.
 
Jahapp! Då har det flyttat in en RXV450 i garaget ihop med de andra i apflocken..

Ruggigt lättkörd grusmaskin!
Finns det enbart originalplast att tillgå?(borde va samma som sxv på det mesta)
Passar fälgar från andra märken, skulle behöva 19-21 till vintern..
 
10 mil är inga problem, har själv vart på 20-milatripper med min. Då är jag iofs ganska lätt (70kg) och min röv har viss cykelsadelvana... bara att träna :D På små kurviga vägar hinner man inte känna ngt iaf.

17t framdrev är skönt för transportsträckorna, och en 12-liters tank är bra då man bara tar sig 10 mil med originaltanken.

Kan du tänka dig att lägga en hel del tid på att läsa in dig på hur hojjen ska skötas och serva den efter det så kan jag bara säga köp!

Hur gör du med service vid en längre tripp? Känns mindre lockande att ta med olja o grejer och serva när man är på rundresa.
 
Hur gör du med service vid en längre tripp? Känns mindre lockande att ta med olja o grejer och serva när man är på rundresa.

Vadå, vad menar du med längre tripp? Int behöver du serva med så korta intervaller?

Åkte 50 mil i söndags t.o.r oskarshamn linköping för att kolla på årsracet och det på enbart småvägar. Bytte olja (m+v) innan och är väl dags igen när hon är varm efter nästa kortdistans, typ 10-20 mil eller nåt, vad det nu blir.

Blir ju inte direkt raceslitage på grejerna när man kör på vägen, även om det är inspirerad körning på småvägar, så jag har inte dåligt samvete för de intervallerna.
 
Enligt inside info så stämmer inte tim räknaren i styrenheten (06-07) + att den tänds på 13 tim om den är ställd på 15 tim. Så jag fick tipset att ställa den på 25tim för att det skulle ha gått 15tim och då tänds den då den gått runt 100mil.
 
Last edited:
Halloj SVX rävar!

Blevjust ägare till en sxv 550 -08

Har ett stort problem med hojen vilket är att gasen "stannar kvar" ett par sekunder efter gassläpp..

Any ideas?

Till bakrundsstoryn hör att hojen köptes av tidigare ägare i samma skick. Tidigare har det vart ett simoto system på hojen och ska vara mappad efter det.

mao, gaasen är knas då den laggar vid gassläpp, hojen skjuter lite fågor då o då + att dämpar burken blir en aning varm..


Någon som kan leda mig i rätt rikting?

Tänkte även passa på o höra om någon har en Xv tuner cabel till låns, hyra alt försäljning i sthlms området?
 
Min är eventuellt till salu. Har för lite tid för att åka, känns mest som den har stått och samlat damm denna sommaren:(
 
Halloj SVX rävar!

Blevjust ägare till en sxv 550 -08

Har ett stort problem med hojen vilket är att gasen "stannar kvar" ett par sekunder efter gassläpp..

Any ideas?

Till bakrundsstoryn hör att hojen köptes av tidigare ägare i samma skick. Tidigare har det vart ett simoto system på hojen och ska vara mappad efter det.

mao, gaasen är knas då den laggar vid gassläpp, hojen skjuter lite fågor då o då + att dämpar burken blir en aning varm..


Någon som kan leda mig i rätt rikting?

Tänkte även passa på o höra om någon har en Xv tuner cabel till låns, hyra alt försäljning i sthlms området?

Vad stannar kvar, varvtalet eller gashandtaget?
 
varvtalet,..

Har efter lite efterforskning kommit fram till att jag köpt mr helmuts gamla hoj!

Troligtvis beror det på dåligt synkade spjällhus o nån risig mapp..

Dämparen blir även så varm att den smälter sadeln..:(
 
tjena är det nån som har en cdi box till en 550 liggandes som ni kan tänkas sälja?
 
Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Back
Top