Aprilia SXV

Otrevligt, men ser ut att ha gått rätt bra ändå.

Det ska följa med ett litet fäste med Silmotosystemet för att hålla slangen borta från systemet, det ser ut på bilden som det fattas?
 
jag har inte vågat starta cykeln efter branden skall kolla med försäkringsbolaget om dom kan hjälpa mig. om allt skall bli som de va innan branden kostar de nog både tid och pengar. Jag som var så laddad för Örebro lägret :huvet
 
Yes!
Har införskaffat en Sxv 550! :banana
Mycket nöjd, och vilket drag!
foto0079jj.jpg


Har dock stött på ett problem med en gång =/
Den är svårstartad får försöka ett par gånger, då den oftast bara tänder 1-2 gånger. sen Bwoff så baktänder den sen inget mer.
När den väl kommer igång är den tveksam på tomgången ~2000
händer att den bara dör. när den väl är varm och go så går allt smidigare :)
Har ni några tips? har precis bytt olja och filter, hade ute tändstiften och kollade också (Gjorde iordning dom och satte i igen hade inga hemma).
Men ingen förbättring... =/

/Richard
 
Last edited:
Låter som du chokar den för mycket(får för mycket bränsle). Styr bränslemängden med gasen (choken) manuellt beroende hur kallt det är och inte med den gula knappen..

Dom är lite känslig vid kallare väder eller ja så är min iallafall.
 
Tomasol: Tack, ska försöka hålla mig borta från gula knappen :)

När jag hade ute tändstiften tyckte jag att dom såg lite väl sotiga ut.
Jag har ju inte mekat denna motorn innan, så vad tycker ni? är det över normal? :confused:
Är tanken att den ska tända på båda polerna samtidigt? för jag provade gnistan och den tände lite random mellan polerna...:rolleyes:
Foto0082.jpg
 
Tomasol: Tack, ska försöka hålla mig borta från gula knappen :)

När jag hade ute tändstiften tyckte jag att dom såg lite väl sotiga ut.
Jag har ju inte mekat denna motorn innan, så vad tycker ni? är det över normal? :confused:
Är tanken att den ska tända på båda polerna samtidigt? för jag provade gnistan och den tände lite random mellan polerna...:rolleyes:
View attachment 308201

Vad är det där för stift? NGK CR8EIX kan göra den lite mer lättstartad bla. Men om det är så illa som du säger är det väl inte stifttypen det beror på. Kanske läge att mappa om den och göra om max- och mininställningarna på gasspjällen?
 
Jag tror ni överdriver problemet lite, Jag hade problem som fan att få igång min Husa efter vintern( rulla backe i två timmar, fick även sopa backen för att få hjulet att rulla -.- )
Men efter att han blir varm gick det som sagt lättare.

Men efter att jag gjort slut på soppan i tanken och fyllt på ny så startar han som en dröm igen. Så jag tror faktiskt att det kan vara soppan som blivit gammal eller motsvarande. Har andra bekanta som upplevt samma sak.
Men det är la min teori iaf.
 
marcus56: Jag kör på NGK CR8EKB, förra ägaren sa att den nyss vart inne på startmotor byte, och att dom då även kollade så att mappen stämde...
Har precis bytt ut soppan och märkte ganska stor skillnad :)
Nu mår han bättre, kan inte säga att det är perfekt och att han startar så fort jag nuddar knappen. men en förbättring, och då rör jag inte "gula knappen" utan sköter det manuellt.

Fast den är fortfarande ganska kinkig på tomgång, spec om man drar på rullen och släpper fort igen, kan sjunka till ~ 1700 - 1500 och dö. :confused:
 
marcus56: Jag kör på NGK CR8EKB, förra ägaren sa att den nyss vart inne på startmotor byte, och att dom då även kollade så att mappen stämde...
Har precis bytt ut soppan och märkte ganska stor skillnad :)
Nu mår han bättre, kan inte säga att det är perfekt och att han startar så fort jag nuddar knappen. men en förbättring, och då rör jag inte "gula knappen" utan sköter det manuellt.

Fast den är fortfarande ganska kinkig på tomgång, spec om man drar på rullen och släpper fort igen, kan sjunka till ~ 1700 - 1500 och dö. :confused:

Vad händer när du ställer upp tomgången lite?
 
Vad händer när du ställer upp tomgången lite?

Tomgången är ganska stabil på ~ 2k. men om man drar hastigt på rullen. känns det som att den inte hinner återhämta och tappar för mycket varv och dör...
Händer också att den går upp till 3k på tomgång, och sen ner till 2k igen.
ska ner och ställa upp den till ~2.5k och se om den klarar sig bättre.
/Richard
 
Tomgången är ganska stabil på ~ 2k. men om man drar hastigt på rullen. känns det som att den inte hinner återhämta och tappar för mycket varv och dör...
Händer också att den går upp till 3k på tomgång, och sen ner till 2k igen.
ska ner och ställa upp den till ~2.5k och se om den klarar sig bättre.
/Richard


Har du kollat insugsgummina? Efter att jag bytte mina, ställde in max/min och bränslemängd så vart min riktigt bra.
 
Vart kan man mappa i örebro med omnejd? kan man köpa eget diagnos system?
 
Delar

Hejsan!

Har precis köpt en Aprilia 550 sxv om undrar om det finns några bra sidor som man kan beställa lite delar ifrån? Typ, sadel, flaxöron m.m :D //Raz
 
Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Back
Top