Aprilia SXV

Hallå SXV-åkare!
Har själv blivit med en SXV 550 -08, och kan inte säga annat än att det är en riktigt rolig maskin :tummenupp

Hur är vägarna runtom i landet? Här på Gotland har jag lyckats få ihop 10mil hittills i år iaf :)

Har uppskattat detta forum stort, då jag hittat flertalet nya länkar och tips, har läst igenom alltihop från sida 1, tog ett tag
 
Last edited:
sådär ja, nu har jag tagit tummen ur röven och fixat hojen till starol!

hoppas att dom kommer att sköta det här en aning mer proffsigt än vad aprilia center klarade av :)

om dom gör det så blir det buskörning till våren :banana
 
RXV är ju oftast betydligt billigare än SXV.

Vad skiljer mellan RXV och SXV förutom hjulen? Annan sving har jag hört och jag antar att fjädringen har annan shimsning och fjädrar
Är det samma effektutag ur motorn på bägge?

Egentligen undrar jag väl kort sagt, vad förlorar jag gentemot en SXV på att köpa en RXV och sätta motardhjul på den?
 
sådär ja, nu har jag tagit tummen ur röven och fixat hojen till starol!

hoppas att dom kommer att sköta det här en aning mer proffsigt än vad aprilia center klarade av :)

om dom gör det så blir det buskörning till våren :banana

Det får man hoppas, min erfarenhet annars är att Starol är de största klantarslena som finns i det här landet, men det är ju ditt val, om du vill chansa, jag skulle aldrig lämna något till dem igen.. :)
 
Det får man hoppas, min erfarenhet annars är att Starol är de största klantarslena som finns i det här landet, men det är ju ditt val, om du vill chansa, jag skulle aldrig lämna något till dem igen.. :)

jasså, det var ju trist.

någon annan som har erfarenheter från starol?
 
jasså, det var ju trist.

någon annan som har erfarenheter från starol?


Jag har bara bra erfarenheter av Starol. Det enda är väl leveranstiden men den kan man inte skylla på Starol för.
Deras mek Håkan är alltid trevlig och väldigt hjälpsam om man stöter på något problem.
Jag har däremot inte lämnat in min cykel där mer än för mappning. Mappningen fick jag timmar efter att jag ringt och frågat.
 
RXV är ju oftast betydligt billigare än SXV.

Vad skiljer mellan RXV och SXV förutom hjulen? Annan sving har jag hört och jag antar att fjädringen har annan shimsning och fjädrar
Är det samma effektutag ur motorn på bägge?

Egentligen undrar jag väl kort sagt, vad förlorar jag gentemot en SXV på att köpa en RXV och sätta motardhjul på den?

SXV-fälgarna passar inte RXV´n
 
Jag har bara bra erfarenheter av Starol. Det enda är väl leveranstiden men den kan man inte skylla på Starol för.
Deras mek Håkan är alltid trevlig och väldigt hjälpsam om man stöter på något problem.
Jag har däremot inte lämnat in min cykel där mer än för mappning. Mappningen fick jag timmar efter att jag ringt och frågat.

Det tyckte jag med tills de klantat sig och inte ville ta något ansvar alls för sitt sjabblande. Så jag antar att om man ger dem en tillräckligt lätt uppgift för att inte misslyckas så kanske.. :)
 
Det hindrar inte mig från att montera motardhjul på en RXV.
Är det enda motivet ni har till att välja en SXV?

Det är olika artikelnummer på rätt mycket så det skiljer kanske mer än vad man tror vid en första anblick. Det är iaf en annan kam så förmodligen lite lägre effekt och snällare karaktär? Mjukare fjädring och sämre frambroms. Är prisskillnaden så stor att du fortfarande tjänar på det efter att ha byggt om den till motard?
 
Det är olika artikelnummer på rätt mycket så det skiljer kanske mer än vad man tror vid en första anblick. Det är iaf en annan kam så förmodligen lite lägre effekt och snällare karaktär? Mjukare fjädring och sämre frambroms. Är prisskillnaden så stor att du fortfarande tjänar på det efter att ha byggt om den till motard?

Tack. "Tjänar på" är väl en fråga om vad man vill ha också? En RXV med motardhjul funkar väl förståss sämre på gatan om man inte modifierar allt annat också men i gengäld kan man ju lätt sätta tillbaka crosshjulen på den ifall man vill ta en sväng i skogen eller dylikt.
Och tvärtom så är nog en SXV med crosshjul mindre kul i skogen.

ville bara poängtera att det inte var så enkelt att ändra enduron till motard.

Ja men det är väl ändå din personliga åsikt om "enkelt".
 
Last edited:
Det tyckte jag med tills de klantat sig och inte ville ta något ansvar alls för sitt sjabblande. Så jag antar att om man ger dem en tillräckligt lätt uppgift för att inte misslyckas så kanske.. :)

Motorn på SXVn är ju så simpelt uppbyggd så det finns ingen anledning att lämna iväg grejerna. : )
 
Helt klart, samt att om man gör det själv vet man att det blir riktigt gjort. :)
 
Tack. "Tjänar på" är väl en fråga om vad man vill ha också? En RXV med motardhjul funkar väl förståss sämre på gatan om man inte modifierar allt annat också men i gengäld kan man ju lätt sätta tillbaka crosshjulen på den ifall man vill ta en sväng i skogen eller dylikt.
Och tvärtom så är nog en SXV med crosshjul mindre kul i skogen.



Ja men det är väl ändå din personliga åsikt om "enkelt".

Som jag fattat skiljer sig
Dämpning fram/bak
Kammar
Swing
Fälgar
Bromsar
Tror det var något mer i motorn också

Jag har skaffat crossfälgar till min. Men har hård dämpning. Men på isen funkade det bra men i skogen som ja åkt en del är den ganska tung tycker jag men på grusvägar är det ju roligt.
 
Som jag fattat skiljer sig
Dämpning fram/bak
Kammar
Swing
Fälgar
Bromsar
Tror det var något mer i motorn också

Jag har skaffat crossfälgar till min. Men har hård dämpning. Men på isen funkade det bra men i skogen som ja åkt en del är den ganska tung tycker jag men på grusvägar är det ju roligt.

Utgående motoraxel är också längre på SXV då SXV´n har betydligt bredare bakfälg.
och annan utväxling i växellådan.

Att försöka bygga om en RXV till en SXV blir extremt dyrt och är bara dumt.
Däremot att få på ett par supermotofälgar går väl alltid att lösa.
Dock inte SXV´ns bakhjul då det är rätt fett :yoparty
 
Som jag fattat skiljer sig
Dämpning fram/bak
Kammar
Swing
Fälgar
Bromsar
Tror det var något mer i motorn också

Jag har skaffat crossfälgar till min. Men har hård dämpning. Men på isen funkade det bra men i skogen som ja åkt en del är den ganska tung tycker jag men på grusvägar är det ju roligt.


Tack, Jag tror man får ganska dåligt med grepp på mjukt underlag med den hårdare SXV-fjädringen.
 
Hur mycket olja ska sxv:n dra vid hård körning?? Min har tagit från max till min på oljetanken under 20 mil hård körning stadskörning.

Om det är mycket, vad ska man göra då? Kolvringar? Jag har inget synligt läckage och det är bara motorolja så verkar gå åt. Andra vätskor har inte minskat.

Kör på Agip 10-60 och byter var 13:e timme. Hojjen har gått 30 mil.

SXV 4.5-07 :va
 
Hur mycket olja ska sxv:n dra vid hård körning?? Min har tagit från max till min på oljetanken under 20 mil hård körning stadskörning.

Om det är mycket, vad ska man göra då? Kolvringar? Jag har inget synligt läckage och det är bara motorolja så verkar gå åt. Andra vätskor har inte minskat.

Kör på Agip 10-60 och byter var 13:e timme. Hojjen har gått 30 mil.

SXV 4.5-07 :va

Om du kör mycket bakhjul så kanske den mesta oljan ligger i dräneringsslangen... :)

\Masonit
 
Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Back
Top