Tjena!
Kan börja från början men problemet då.
För ett tag sedan så köpte jag en Aprilia SX 125 -08 på blocket.
Jag åkte dit, testkörde ganska lugnt då jag aldrig kört en 125:a innan (gasade inte så mycket alltså) Men hursomhelst så köpte jag den och tog hem den.
När jag skulle ut o köra den hemma på gatan (bor typ på landet så finns ett antal avskiljda vägar), jag märkte att den "hackade" på ca 4000-5000 varv och att den inte ville varva ner ordentligt när jag släppte gasen, alltså att den varvade ner sjukt långsamt efter jag släppt gasen och hållit inne kopplingen.
Farsan tyckte också att den rök väldigt mycket, så jag kollade munstycket, det satt ett 160 i, (original tror jag är runt 125-135) så ja köpte ett 135 och "hack-problemet" försvann direkt, men det andra problemet återstår fortfarande och det är sjukt irriterande (man vill ju att den ska funka 100%, inte 95%)
Jag har gjort rent tomgångsmunstycket på den, för de påverkar väl?
Den går ju rent på tomgång så det kan väl knappas vara tjuvluft?
Har kollat throtteln och den går ner helt.
Motorn är en Rotax 122 (samma som på rs 125) och det sitter en dellorto vhst 28 cd förgasare på.
Snälla hjälp mig med detta, för det går mig verkligen på nerverna!
Tack på förhand!
Mvh Erik.
Kan börja från början men problemet då.
För ett tag sedan så köpte jag en Aprilia SX 125 -08 på blocket.
Jag åkte dit, testkörde ganska lugnt då jag aldrig kört en 125:a innan (gasade inte så mycket alltså) Men hursomhelst så köpte jag den och tog hem den.
När jag skulle ut o köra den hemma på gatan (bor typ på landet så finns ett antal avskiljda vägar), jag märkte att den "hackade" på ca 4000-5000 varv och att den inte ville varva ner ordentligt när jag släppte gasen, alltså att den varvade ner sjukt långsamt efter jag släppt gasen och hållit inne kopplingen.
Farsan tyckte också att den rök väldigt mycket, så jag kollade munstycket, det satt ett 160 i, (original tror jag är runt 125-135) så ja köpte ett 135 och "hack-problemet" försvann direkt, men det andra problemet återstår fortfarande och det är sjukt irriterande (man vill ju att den ska funka 100%, inte 95%)
Jag har gjort rent tomgångsmunstycket på den, för de påverkar väl?
Den går ju rent på tomgång så det kan väl knappas vara tjuvluft?
Har kollat throtteln och den går ner helt.
Motorn är en Rotax 122 (samma som på rs 125) och det sitter en dellorto vhst 28 cd förgasare på.
Snälla hjälp mig med detta, för det går mig verkligen på nerverna!
Tack på förhand!
Mvh Erik.
