Aprilia SX 125 -08 problem med varvtal...

emgl666

Ny medlem
Gick med
11 Jun 2014
Hoj
Aprilia SX 125 -08, Aprilia SR50 Ditech
Tjena!
Kan börja från början men problemet då.
För ett tag sedan så köpte jag en Aprilia SX 125 -08 på blocket.
Jag åkte dit, testkörde ganska lugnt då jag aldrig kört en 125:a innan (gasade inte så mycket alltså) Men hursomhelst så köpte jag den och tog hem den.
När jag skulle ut o köra den hemma på gatan (bor typ på landet så finns ett antal avskiljda vägar), jag märkte att den "hackade" på ca 4000-5000 varv och att den inte ville varva ner ordentligt när jag släppte gasen, alltså att den varvade ner sjukt långsamt efter jag släppt gasen och hållit inne kopplingen.

Farsan tyckte också att den rök väldigt mycket, så jag kollade munstycket, det satt ett 160 i, (original tror jag är runt 125-135) så ja köpte ett 135 och "hack-problemet" försvann direkt, men det andra problemet återstår fortfarande och det är sjukt irriterande (man vill ju att den ska funka 100%, inte 95%)
Jag har gjort rent tomgångsmunstycket på den, för de påverkar väl?
Den går ju rent på tomgång så det kan väl knappas vara tjuvluft?
Har kollat throtteln och den går ner helt.

Motorn är en Rotax 122 (samma som på rs 125) och det sitter en dellorto vhst 28 cd förgasare på.

Snälla hjälp mig med detta, för det går mig verkligen på nerverna!

Tack på förhand!
Mvh Erik. :)

Låter som tjuvluft som förra ägaren har försökt åtgärda med ett större munstycka.
Spraya med startgas runt insug så hör du om den varvar upp på tomgång.

Det konstiga är att hacket på mellanvarv försvann med ett mindre munstycke,
eftersom det är ett typiskt tecken på för tunn blandning, är du säker på att munstycket du bytte till verkligen är mindre?

Jag har testat start-gas och den bara dör om jag sprutar det i luftburken...
Men har dock inte testat att köra det runt insug eller dy.l.

Det står 160 på det förra och 135 på den nya, har tyvärr inte något mätverktyg hemma som jag kan kolla med.

Det är svårt att dra slutsatser utan att själv stå där och gasa och lyssna.

Både hack på mellanvarv och att den varvar ner sakta är typiska tecken på tjuvluft eller alldeles för tunn blandning.
Är flottören och resten av förgasaren i ordning?
Har du ingen vän som kan lyssna på den? Det är lite svårt att sitta på internet och gissa.

Jo jag förstår det, ska se om jag kan få upp en video på detta problem.

Hacket försvann med mindre munstycket, sen är de bara att den är långsam att gå ner i varv.

Flottören är i ordning, ska rengöra det andra munstycket imorgon tänkte jag.
Men som sagt, ska försöka få upp en video.

Jag tror ni är nära lösningen, motorn varvar länge trots att trotteln är i nedersta läget (stängd) beroende på att det fortfarande kommer in luft någonstans. Bränsle brukar det finnas gott om i vevhuset på en tvåtaktare.
Det är helt rätt att spraya startgas utanpå reedhuset för att upptäcka sprickor i insugsgummit.
Även packboxen vid tändningen kan släppa in tjuvluft. Det går att spraya även där, se upp bara så inte startgasen orsakar brand!
Packboxen mot växellådan brukar släppa in motorolja, och det syns genom att avgaserna blir rökigare och tändstiftet blir fett och blött. Det kan lukta bensin om motoroljan om det läcker mellan vevhus och växellåda.
Motorn kan även dra in tjuvluft vid topplockspackningen, men det låter som det minst troliga i ditt fall.
Om din Aprilia stått ett tag, tidigare ägaren har inte kört den på länge, kan packboxarna torkat eller blivit lite deformerade. Då läcker de när motorn börjar köras igen. (samma med packboxarna i framgaffeln).
Att förre ägaren monterat 160 munstycke kan bero på att de testat annat avgasrör, kört med annat luftfilter eller bara testat, och inte bytt tillbaka. Du kan använda en synål, stoppnål, för att reda ut vilket munstycke som är minst, släpper du ned det över spetsen på nålen faller de olika långt in på nålen beroende på hur stort hålet är. Ibland är siffrorna lite missvisande, de kan skilja på olika tillverkare av munstycket.
Lycka till med aprilian!

Okej, tack så mycket för hjälpen :tummenupp
Sprutade startgas runt insug mm idag, hörde inte nån märkbar skillnad. Dock så upptäckte jag en sak när jag var ute o körde, om jag skruvar ut tomgångskruven lite mer (så att den inte klarar av att gå på tomgång) så varvar den ner direkt, alltså då försvann problemet, men då fick jag ju ett nytt problem istället, den klarar ju inte av att gå på tomgång.
Har för mig att den kanske stått i MAX några månader, men kan verkligen packboxarna gå sönder om den står still i 6 månader eller nått? Känns ju sjukt knäppt ju.
Och måste man inte klyva motorn för att byta packboxar? Har för mig att det är ett j*vla jobb o byta dem.
Ska även kolla munstyckena nu, även fixa en video.

Tack ännu en gång!
Mvh Erik :)

Jag lyssnar på din video och läser det du skriver om max 6 månader. Det är säkert inget fel på packboxarna, utan bekymmret är i förgasaren, vilket gör lösningen billig och enkel.
När tomgångsskruven är inskruvad så mycket att den inte längre bara drar bränsle ur tomgångsmunstycket, utan även får bränsle genom huvudmunstycket. I mitt förra inlägg skrev jag att trotteln var i nedersta läget, stängd, men jag inser att den inte är det nu. Du har tomgångsskruven inskruvad för mycket.

Tomgångsmunstycket är igensatt och måste göras rent. Lägg munstycket i ättikssprit över natten, blås rent och montera tillbaka. Förre ägaren hade monterat 160 munstycket för att få bättre tomgång? (eller läst att 34mm förgasaren har det som orginal), han borde gjort rent förgasaren istället?
Jag tror det är ett litet skräp i munstycket, eller i mynningen ovanför munstycket, som gör att tomgången inte funkar.
Lite bilder:
https://www.google.com/search?q=apr...g%2FDellorto_VHSB_34_Carb_Parts_.html;352;271

eller

http://1.bp.blogspot.com/-khMgKoDXi.../hjTRhMJyKJs/s1600/carb+RS125+from+bottom.JPG

eller
http://www.smellofdeath.com/lloydy/images/VHSA-B_diagram.gif

Okej, tack så hemskt mycket för hjälpen! :Bugar:Bugar
Ska gå ner o göra rent förgasaren direkt, och lägga alla munstycken i ättiksprit över natten, samt blåsa rent förgasaren med tryckluft :)

Jag återkommer med resultat så fort jag kan! :tummenupp
Mvh Erik

Kör du den som 15 hk eller är det fulleffekt? Avgasporten akiverad?

Det kan ev. påverka förgasar bestyckningen något.

Det sitter ingen elektronisk extrautrustning ihop med förgasaren. Jag vet att dom sista 2 taktarna hade utr för att klara euro3 normer.

Last edited:
Tjena, allt är avstrypt, cdi'n borrad, avgasporten aktiverad, men dock så sitter det ett original-rör på den, men ska köpa ett arrow system.
Inte vad jag vet iaf.
Vad är UTR för något?

UTR betyder nog utrustning. Jag har inte meckat så mycket med strypta hojar, men det innebär som du själv beskriver att man får borra/klippa kablar i CDI boxar, avstrypa avgasrör genom att plocka bort brickor och "blindtarmar".

Kolla så att den inte behöver extrastort munstycke som avstrypt. Det som aprilla rekommenderar baseras på det strypta utförandet, en för mager blandning vid hård belastning kan skada kolven.

Om avstypning görs felaktigt, då kan olika vaccumslangar vara bortkopplade utan att hålen är pluggade. Det kan resultera i att motorn drar tjuvluft eller att någon hjälpventil på förgasaren inte fungerar korrekt.

Hejsan alla!
Ursäkta för dåligt update...
Har varit ute o seglat samt gjort illa mig i handen, så har inte gjort så mycket med Aprilian än...
Men till mc'n då- Upptäckte att de var ett hål i gummit mellan förgasaren och luftburken, så ska beställa en ny imorgon. Sen har jag blåst ur förgasarn med tryckluft och t-röd.
Men återkommer så fort jag testat med nya gummit.
Mvh Erik

Om hålet är i gummit mellan förgasare och luftburk, är det mindre påverkan än om det är mellan förgasare och insug/reedventil.

Navigare necesse est

Krya på dig!

Hejsan alla hojåkare!
Har fått nytt gummi samt så bytte jag packningen i luftburken, blev lite bättre.
Men den varvar ändå aldrig riktigt ner som jag vill...När jag kör lugnt (ligger på låga varv osv) så varvar den ner direkt, men när jag gasar på o ligger på full gas exempelvis så är den långsam på att varva ner...
Jag fattar ingenting!
Jag har sprutat med startgas runt insug osv, men utan resultat...
Börjar bli lite arg på Italienaren nu!

En lite offtopic fråga: Kan man få ut ca 48 hästar ur en husqvarna 125:a? Låter väldigt mycket i mina öron.

Srry att de blev lite "luddigt".

Edit: Den går väldigt ojämt på tomgång (de har den alltid gjort).
Alltså när den är kall så ligger den runt 1500 rpm (där jag vill ha den) men när man har kört lite så sjunker tomgången, till 1100 ungefär, sen efter ett litet tag så dör den helt.

Last edited:
Hejsan alla hojåkare!
Har fått nytt gummi samt så bytte jag packningen i luftburken, blev lite bättre.
Men den varvar ändå aldrig riktigt ner som jag vill...När jag kör lugnt (ligger på låga varv osv) så varvar den ner direkt, men när jag gasar på o ligger på full gas exempelvis så är den långsam på att varva ner...
Jag fattar ingenting!
Jag har sprutat med startgas runt insug osv, men utan resultat...
Börjar bli lite arg på Italienaren nu!

En lite offtopic fråga: Kan man få ut ca 48 hästar ur en husqvarna 125:a? Låter väldigt mycket i mina öron.

Srry att de blev lite "luddigt".

Edit: Den går väldigt ojämt på tomgång (de har den alltid gjort).
Alltså när den är kall så ligger den runt 1500 rpm (där jag vill ha den) men när man har kört lite så sjunker tomgången, till 1100 ungefär, sen efter ett litet tag så dör den helt.

Nu var det längesen jag höll på med mopeder. Men jag skruvade ganska mycket i yngre dar. Och vad jag minns så reagerade alla tvåtaktare på det vis som din hoj uppför sig, om man har för högt ställd tomgång. Ställer man tomgången på lite högre varv så blir hojen dålig på att varva ner. Sen är det också en väldigt skillnad på gassvar mellan en förgasarhoj och en insprutshoj. Det gassvaret som en insprutshoj har får man inte med en förgasarhoj. Alltså snabbt upp och snabbt ner i varvtal vid torrgasning.

Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla