Aprilia SMV 750 Dorsoduro-tråden

Jag slog till på en Dorsoduro i förra veckan och är nöjd.
Undrar bara ifall ni som har maskiner innan 2010 har uppdaterat era mappar ?
Min hoj är en 2008 och jag tycker den går lite lätt orent när man crusar mellan 2000-4500 varv (passerar bilköer) :D
Läste på ett annat forum att det just detta skulle ev bli bättre med den mappen från 2010, men vore kul att höra om någon av er har gjort lagt på en ny mapp och märkt av någon skillnad.
 
Inte min du köpte? :va Sålde den till en sthlmare i förra veckan! Det är ett känt faktum att dessa motorer (både på shiver och på DD:n) inte trivs särskilt bra på låga varv. Jag hade haft min inne på en 2000-mila precis innan jag sålde den så den hade den senaste mappen. Kan inte säga att det blev någon enorm skillnad, men lite mjukare gång blev det nog allt. Du som bor i sthlm borde väl ha någon återförsäljare i närheten? Borde inte kosta många kr att få ECU:n uppdaterad :)

Hur som...grattis till en mycket fin hoj! Det enda man kan sakna i den efter att ha kört några säsonger på den är mer pulver :rock
 
Min har bara gått 800mil så det kan inte vara den.
Saknar inte mera pulver just nu då jag kom från en mycket mindre maskin men kan tänka mig att det blir så så småningom kanske... :rolleyes:
Men då får man väl skifta upp till en 1200...
Funderar på om man ev skulle skruva på ett annat avgas för lite mulrigare ljud. Funderar på Akra eller Leo Vince. Tycker att Leo Vince carbon är grymt snygga på en svart hoj men undrar ifall det blir för mycket ljud då jag inte vill bli döv heller. :crash
Får åka och kolla mappen då på Aprilia.
 
Min har bara gått 800mil så det kan inte vara den.
Saknar inte mera pulver just nu då jag kom från en mycket mindre maskin men kan tänka mig att det blir så så småningom kanske... :rolleyes:
Men då får man väl skifta upp till en 1200...
Funderar på om man ev skulle skruva på ett annat avgas för lite mulrigare ljud. Funderar på Akra eller Leo Vince. Tycker att Leo Vince carbon är grymt snygga på en svart hoj men undrar ifall det blir för mycket ljud då jag inte vill bli döv heller. :crash
Får åka och kolla mappen då på Aprilia.

Ser den ut så här? så är det min gamla. :rock
294759_10150492898029966_736764965_11393856_18712194_n (1).jpg
 
Det är inte din gamla heller... :rolleyes:
Min har svarta fälgar och fjäder som precis som original.
Sitter en tidytail på den och det är det enda som jag kan se inte är original.

Låter de mycket med Arrows dämpare på ?

Lite sugen på ett annat blås men vill inte att det ska bli för högt ljud.
 
Såg att du hade kört med andra koppling- och bromshandtag blev du nöjd med dem ?
Skulle vilja ha lite kortare handtag än de som är original då jag oftast kör med två eller tre fingrar.
 
Det är inte din gamla heller... :rolleyes:
Min har svarta fälgar och fjäder som precis som original.
Sitter en tidytail på den och det är det enda som jag kan se inte är original.

Låter de mycket med Arrows dämpare på ?



Lite sugen på ett annat blås men vill inte att det ska bli för högt ljud.
Arrow is da shit!! Det följer dB-killers. Jag har aldrig hört coolare sound. Å då har jag jobbat i mc-branschen.
Jag köpte mina handtag från www.britalianracing.se
Den kortare modellen. grymt nöjd och har dem även på min 690.

 
Har nu läst igenom hela tråden, och det verkar som om man kan sammanfatta det med att den har för lite effekt helt enkelt. Annars är den bra.

Rätt eller fel???
 
Hej på er! Provkörde en DD idag och funderade snabbt vart och hur man ändrar körläget på den.
Försäljaren kunde inte heller hitta det. Efter att ha läst tråden här så tror jag att läge T var i.
Vilket resulterade i att jag tyckte den var ganska trött. Men väldigt lättstyrd osv.
Så till frågan hur byter man läge? Måste ju prova med sportläge, se om det blir lite roligare och eventuellt köp
 
Tja!

Vilken mapp som är vald ser man i displayen, det visas (övre delen, vänster?) ett stort S, T eller R.

Man kan enbart ändra mappningen när man inte gasar samtidigt, dvs du får stänga helt. Tryck på den stora mode-knappen och håll den inne tills T:et får en mörk bakgrund i displayen. Sen kan du använda mode-knappens höger eller vänster för att byta mellan mappningarna. Tryck på knappen igen för att bekräfta, eller vänta. Har för mig att den automatiskt bekräftar valet efter en stund.

Gasar du innan valet är bekräftat kommer mappningsändringen inte slå igenom förrens nästa gång du har stängt gasen helt, kan vara bra att veta.

Enjoy=)
 
Är de någon som har lite tips om saker och kolla upp specifikt på en Dorsoduro utöver de vanliga punkterna, hur ser serviceintervallerna ut för hojen ?

Står i valtet och kvalet och handla nya hoj om en vecka och blivit lite intresserad av Dorsoduro, utöver de andra alternativen ja står och velar mellan.
 
Är de någon som har lite tips om saker och kolla upp specifikt på en Dorsoduro utöver de vanliga punkterna, hur ser serviceintervallerna ut för hojen ?

Står i valtet och kvalet och handla nya hoj om en vecka och blivit lite intresserad av Dorsoduro, utöver de andra alternativen ja står och velar mellan.

Jag kan banne mej inte komma på något som är specifikt för Dorson, det är en hoj som bara går och går.
Viktigaste är väl att se till att det är ett bra batteri som sitter i och inte ett biltema, Aprilia gillar inte dom.

Service är som på dom flesta, 100, 1000, 2000 mil eller en gång / år vilket som kommer först.
Ventiljustering på 2000 mil
 
Är de någon som har lite tips om saker och kolla upp specifikt på en Dorsoduro utöver de vanliga punkterna, hur ser serviceintervallerna ut för hojen ?

Står i valtet och kvalet och handla nya hoj om en vecka och blivit lite intresserad av Dorsoduro, utöver de andra alternativen ja står och velar mellan.

Jag hade min i knappt 2 månader... tråkigare hoj får man leta efter.. grymt snygg och låter helt fantastiskt..

Nää inget för mig... provkör innan du köper!!!:fakta
 
Ja de är lite de ja förstått på de flesta kommentarer man läst om, därav har man siktat lite bredare och inte snöat in sig för mycket på nått. :hihi

Men ja kommer få provköra den för att bilda mig en uppfattning, andra kandidater är Superduke R 990 eller en Tuono Factory 08-09, så de är viss prestandarad skillnad mellan dessa maskiner.
 
Ja de är lite de ja förstått på de flesta kommentarer man läst om, därav har man siktat lite bredare och inte snöat in sig för mycket på nått. :hihi

Men ja kommer få provköra den för att bilda mig en uppfattning, andra kandidater är Superduke R 990 eller en Tuono Factory 08-09, så de är viss prestandarad skillnad mellan dessa maskiner.

då kan jag redan nu säga "Glöm Dorsoduron"

Superduken och Tuonon är helt annan liga och mkt roligare hojar. Själv så förespråkar jag SD´n då jag tycker den känns mindre och smidigare än Tuonon. Men det är smaksak. Båda är fina hojar.
Välj en av dessa istället. Du kommer ångra dig om du köper en Dorso... (i alla fall en 750)
 
Är de någon som har lite tips om saker och kolla upp specifikt på en Dorsoduro utöver de vanliga punkterna, hur ser serviceintervallerna ut för hojen ?

Står i valtet och kvalet och handla nya hoj om en vecka och blivit lite intresserad av Dorsoduro, utöver de andra alternativen ja står och velar mellan.

Den första årsmodellen (2008) ska vara uppdaterad med en ny programvara med en ny "start sekvens"
annars kan startmotorn gå igång när man kör, och då pajar den.(hände mig..halv dyrt) Det ska även tas bort ett relä när detta görs.Bra att kolla att det är gjort.

Om man köper en begagnad är det viktigt att man får med den "personliga koden" som första ägaren knappar in i instrumentet, den är till för om "immobilizern" slutar fungera så ska man kunna knappa in den koden och få igång hojen ändå. Tappar du båda nycklarna och inte har den koden är det kört.

Så trist är den inte...:tungan Kanske ingen raket, men pinar på rätt bra. den finns ju i 1200cc om man vill ha effekt.

//Dorsoduro Mannen :tummenupp
 
Vart lite sugen nu på en 750 men jag undrar lite hur pass säker hojen är, är det mycket som krånglar med dom? Den jag tittat på har gått strax över 2000mil, något att kolla speciellt på när jag kikar? Jag antar att ni tycker hojen är slö jämfört med större maskiner men om man ser den som en ganska tung 750 är den slö då? Tröttnar man på den fort? Det största jag har kört är ktm 690 om man skulle jämföra.
 
Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Back
Top