Aprilia SL750 Shiver

blange

Ny medlem
Gick med
24 Mar 2004
Ort
U-Väsby
Hoj
SL750 & CBR600
japp betydligt roligare blev det för bus i stan. och sen går den hårdare även på högre varven 8-9tusen ända upp till 4 vxl, men det kan ju vara dna filtret som gör den skillnaden.

kul :banana men jag tvekar på att det är filtret. Det du har gjort är ju att du gett den mer luft, öppnat utsläppet, men du har inte korrigerat soppa tillförseln. Så jag tvekar på att det nya filtret ger ngt extra på slangen.
Men den dagen vi får en tri mappad PCIII från Dynojet komemr du att dra fördela av det. Dock värkar vi få vänta på det eftersom de i dagsläget inte investerat i att utväckala det :gnissla
Dock vet jag att Leo håller på att utväckla en fast box för gatu hojar oxå nu:Bugar. Tydligen hade de planer på att lansera i våras, men ngt har satt stop på det :huvet
 

denniseriksson

Ny medlem
Gick med
16 May 2009
Ort
umeå
Hoj
KTM 990 SM
kul :banana men jag tvekar på att det är filtret. Det du har gjort är ju att du gett den mer luft, öppnat utsläppet, men du har inte korrigerat soppa tillförseln. Så jag tvekar på att det nya filtret ger ngt extra på slangen.
Men den dagen vi får en tri mappad PCIII från Dynojet komemr du att dra fördela av det. Dock värkar vi få vänta på det eftersom de i dagsläget inte investerat i att utväckala det :gnissla
Dock vet jag att Leo håller på att utväckla en fast box för gatu hojar oxå nu:Bugar. Tydligen hade de planer på att lansera i våras, men ngt har satt stop på det :huvet

okej. bra att veta:) såg en bild på apriliaforum.com där en hade powercomander box inkopplat på sin shiver.

tog kontakt med aprilia center. de skulle ha 3600 för leovince cat eliminator. är det värt att köpa det. eller ska man vänta
 

JohnVanB

Flasktömmare
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Timrå
Hoj
TRIUMPH Street Triple-13, KAWA KLX 650 -93
okej. bra att veta:) såg en bild på apriliaforum.com där en hade powercomander box inkopplat på sin shiver.

tog kontakt med aprilia center. de skulle ha 3600 för leovince cat eliminator. är det värt att köpa det. eller ska man vänta

3600 är nog vad du ändå skulle få betala om två år, så att vänta är inte någon idé.

Sedan om det är värt det; Ja! ( Tycker jag iallafall ):)
 

ApriliaCowboy

Ny medlem
Gick med
24 Apr 2006
Ort
Borlänge
Hoj
Honda CBR 1000RR
Läser bara om de som har drevat ner shivern, ingen som har provat det motsatta, drevat upp den.
Enda anledningen till att dreva ner är väl om man har ambitionen att bli en hejare på bakhjulet och trixa.
annars ser jag bara nackdelar, såsom sämre acceleration, högre soppa förbrukning, med orginalutväxling lär man ju ändå använda kopplingen för att få upp den på bakhjulet.
Växla får man ju göra som en tok med shivern och det är mycket trevligare att kunna ligga och dra på växeln i kurva och slippa växla upp mitt i och lite mindre surr i höga farter.

Jag ska beställa ett 44 drev bak och testa tror jag... =)
 

blange

Ny medlem
Gick med
24 Mar 2004
Ort
U-Väsby
Hoj
SL750 & CBR600
Växla får man ju göra som en tok med shivern och det är mycket trevligare att kunna ligga och dra på växeln i kurva och slippa växla upp mitt i och lite mindre surr i höga farter.

Jag ska beställa ett 44 drev bak och testa tror jag... =)

Vet inte vad du kommer ifrån, men jag gissar att det är en större slagvolym, typ mille? Å då är det klart att du får växla. men kommer man fr små smidiga hojar, som jag, då tycker jag att det är tvärt om. Tycker att nam kan ligga och rulla bra på 2an eller 3an beroende på vägen. Ända gången man lägger i högre växel är om man bara matar mil på motorväg. Det är ju ingen hoj för fortkörning, utan mer start å stop i city körning, eller på ricktigt snåriga "kostigar" där man möter sig själv:banana
 

ApriliaCowboy

Ny medlem
Gick med
24 Apr 2006
Ort
Borlänge
Hoj
Honda CBR 1000RR
Tycker att nam kan ligga och rulla bra på 2an eller 3an beroende på vägen. Ända gången man lägger i högre växel är om man bara matar mil på motorväg. Det är ju ingen hoj för fortkörning, utan mer start å stop i city körning, eller på ricktigt snåriga "kostigar" där man möter sig själv:banana

Du och jag har nog väldigt olika körstilar och känsla för hur hojar beter sig.
Visst lämpar den sig för för snabb körning på kurvig väg. Åker ifrån många med sporthoj på kurvig väg, ja förutom självmordspiloterna då :rolleyes:. Stabil ram och snabbstyrd, det är fjädringskomponenterna som säger ifrån när man pressar den, hade varit en mycket trevligare hoj om det åtminstone hade gått att ställa returen på bakstötdämparen, dessutom hade den ätit mindre bakdäck.
Enda "vägen" jag känner till som går att köra enbart på tvåan är nog gokartbanan, men även där får jag i trean.
Motorn har antagligen vridmoment som klarar en högre utväxling. Tror att de flesta "tänker fel" hojen blir inte snabbare (mer acc.) för att den blir starkare och går på bakhjulet lättare...
Föreställ dig en jeep med hög och lågväxel. Den blir starkare men accet är obefintligt.

hadet gott
Fredrik
 

JohnVanB

Flasktömmare
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Timrå
Hoj
TRIUMPH Street Triple-13, KAWA KLX 650 -93
Du och jag har nog väldigt olika körstilar och känsla för hur hojar beter sig.
Visst lämpar den sig för för snabb körning på kurvig väg. Åker ifrån många med sporthoj på kurvig väg, ja förutom självmordspiloterna då :rolleyes:. Stabil ram och snabbstyrd, det är fjädringskomponenterna som säger ifrån när man pressar den, hade varit en mycket trevligare hoj om det åtminstone hade gått att ställa returen på bakstötdämparen, dessutom hade den ätit mindre bakdäck.
Enda "vägen" jag känner till som går att köra enbart på tvåan är nog gokartbanan, men även där får jag i trean.
Motorn har antagligen vridmoment som klarar en högre utväxling. Tror att de flesta "tänker fel" hojen blir inte snabbare (mer acc.) för att den blir starkare och går på bakhjulet lättare...
Föreställ dig en jeep med hög och lågväxel. Den blir starkare men accet är obefintligt.

hadet gott
Fredrik

Har du ruta på din? Hur funkar den? Det blir inte mycket turbulens kring hjälmen.
Funderar nämligen på orginal sport-windscreen....
 

ApriliaCowboy

Ny medlem
Gick med
24 Apr 2006
Ort
Borlänge
Hoj
Honda CBR 1000RR
Har du ruta på din? Hur funkar den? Det blir inte mycket turbulens kring hjälmen.
Funderar nämligen på orginal sport-windscreen....

Den fungerar bra, du märker skillnad. Visst det blåser ju men inte alls lika mycket.
Med rutan monterad kan jag ligga i ca 150-160km/h men 140km/h är nog lite mer komfortabelt.
Men det där är nog väldigt olika hur man tycker. Men som sagt du kommer att märka skillnad och helt klart värt pengarna :tummenupp

Min hjälm vobblar inte i högre farter med rutan monterad. Har jag ryggan på mig och tankväskan så går det faktiskt bra att ligga mellan 180-200km/h bildas nåt slags vaccum runt föraren :)
 

denniseriksson

Ny medlem
Gick med
16 May 2009
Ort
umeå
Hoj
KTM 990 SM
Läser bara om de som har drevat ner shivern, ingen som har provat det motsatta, drevat upp den.
Enda anledningen till att dreva ner är väl om man har ambitionen att bli en hejare på bakhjulet och trixa.
annars ser jag bara nackdelar, såsom sämre acceleration, högre soppa förbrukning, med orginalutväxling lär man ju ändå använda kopplingen för att få upp den på bakhjulet.
Växla får man ju göra som en tok med shivern och det är mycket trevligare att kunna ligga och dra på växeln i kurva och slippa växla upp mitt i och lite mindre surr i höga farter.

Jag ska beställa ett 44 drev bak och testa tror jag... =)

varför blir det sämre acc om man dreva ner den? jag har då drevat ner den och just nu skulle inte vilja byta tillbaka till 16s igen. min drar nu dagsläget 0.5 med 15s drev och mivv pipor.
 

blange

Ny medlem
Gick med
24 Mar 2004
Ort
U-Väsby
Hoj
SL750 & CBR600
okej. bra att veta:) såg en bild på apriliaforum.com där en hade powercomander box inkopplat på sin shiver.

var på AF1 forumet såg du det? Vilken user var det som hade det på sin hoj?
Problement är att om du tar en Dyno och kopplar på Shivern så förlorar du trimappingen vi har i dag. plus att de har inte utväcklat en för Shivern heller.:gnissla
 

blange

Ny medlem
Gick med
24 Mar 2004
Ort
U-Väsby
Hoj
SL750 & CBR600
Du och jag har nog väldigt olika körstilar och känsla för hur hojar beter sig.
Visst lämpar den sig för för snabb körning på kurvig väg. Åker ifrån många med sporthoj på kurvig väg, ja förutom självmordspiloterna då :rolleyes:.

Yepp, kan nog vara så att vi har väldigt olika körstilar.

Stabil ram och snabbstyrd, det är fjädringskomponenterna som säger ifrån när man pressar den, hade varit en mycket trevligare hoj om det åtminstone hade gått att ställa returen på bakstötdämparen, dessutom hade den ätit mindre bakdäck.


Finns så att du kan inhandla. Men jag håller med om att fjädringen är snålt tilltagen. Kollat runt lite på det, och det är nog HyperPro som jag iaf tycker man får mest för pengarna där.
Kolla på det om det kan vara så att du kan tycka att det är värt det.

Enda "vägen" jag känner till som går att köra enbart på tvåan är nog gokartbanan, men även där får jag i trean.

Har tyvär inte hunnit via ngn bana i år och prövat, så där lyser jag med avund på dig. Men på en GoCart barna:confused: Antingen är du en av de snabbaste som finns eller så kör du på extremt låga varv. Bågen går ju som bäst på +6000rpm tycker iaf jag, så det äör iaf mellan 6 & 10 :yopartysom jag vill ligga när jag kör aktivt. För mig är just bana en extremt aktiv körnings kurs, och inget man crusar på.


Jag ska föresten uppåt Mora om ett par veckor. Brukar tycka att det är lite småtråkigt, men kanske att du har lite insider på vilka bra vägar man kan ta?
 

blange

Ny medlem
Gick med
24 Mar 2004
Ort
U-Väsby
Hoj
SL750 & CBR600
Sluta lys med avund, häng med på Tuvängen nu på lördag istället... Shivern funkar löjligt bra där.

Sitter fast både nu i helgen å nästa med bröllopp...:öl men man tackar för :fatta! så att man kan ta sig samman. 8e har jag lagt in nu, så att jag iaf får lite gocart bana i år :tummenupp
 

ApriliaCowboy

Ny medlem
Gick med
24 Apr 2006
Ort
Borlänge
Hoj
Honda CBR 1000RR
varför blir det sämre acc om man dreva ner den? jag har då drevat ner den och just nu skulle inte vilja byta tillbaka till 16s igen. min drar nu dagsläget 0.5 med 15s drev och mivv pipor.

Hojen drar längre på växlarna därmed bättre acc så länge motorn orkar med den högre utväxlingen. Min erfarenhet säger så.

Som lite kuriosa ska jag berätta om när jag trimmade min moppe (Gilera) den gick som skottet, bakhjulet ettan, tvåan. Men lik förbannat bev jag frånåkt av en kille med en zundapp.
Nån dag senare drevade jag om moppen och snokade upp killen för att prova igen. Den här gången drog jag honom i acc och toppfart. Det enda jag hade gjort var att dreva om hojen.
Tror det är någon form av masspsykos när det gäller att dreva ner i tron att man får en snabbare hoj ;)

Har samma erfarenhet från enduro som jag har praktiserat några år.
Nog om detta, det är min erfarenhet och jag har beställt ett mindre bakdrev nu, hör av mig om resultatet:)
 

ApriliaCowboy

Ny medlem
Gick med
24 Apr 2006
Ort
Borlänge
Hoj
Honda CBR 1000RR
Kollat runt lite på det, och det är nog HyperPro
Tackar för tipset... Själv har jag fyllt på 50ml i varje gaffelben vilket gjorde en avsevärd skillnad. Progressiva fjädrar är kanske nästa steg :)


Men på en GoCart barna:confused: Antingen är du en av de snabbaste som finns eller så kör du på extremt låga varv.
Som någon sa tidigare, Shivern är löjligt bra på gocart och flytet finns där. Då hoppas jag att det inte låter så självgott ;)

Jag ska föresten uppåt Mora om ett par veckor. Brukar tycka att det är lite småtråkigt, men kanske att du har lite insider på vilka bra vägar man kan ta?

Skulle jag ta den roliga vägen och har tid på mig.
Då skulle jag gjort det här vägvalet som nog blir det roligaste du har gjort på länge =)
Start i kolsva, följ väg 250 vik av mot skinnskatteberg, åk igenom "byn" och ta av mot malingsbo, där följer nästa orgie av sköna kurvor. Ta vänster vid vägskylten som visar mot lernbo, nästa orgie =) Då kommer du ut på vägen mellan smedjebacken och ludvika, ta av mot ludvika för att sedan köra mot björbo och passera sjöarna malingarna, den vägen har verkligen ett gäng kurvor som är värda nån mils omväg för. Sen är det valfritt om du kör över vansbro/Malung(Rv 71) och vidare mot mora eller viker av mot djurås (Rv 70) och Mora den vägen...
http://kartor.eniro.se/query?what=route&addr1=|Kolsva,%2073030%20KOLSVA|73030|15.841960906982422|59.60053634643555|6|maps_place;2811931;21||||&addr2=|Skinnskatteberg%2073991%20SKINNSKATTEBERG|73991|15.692309352070115|59.825521288358345|6|maps_place;47672;21||||&addr3=|Malingsbo%200%20SMEDJEBACKEN|0|15.442650955526|59.9452641365637|7|maps_place;15349206;21||||&addr4=|Hagge%200%20SMEDJEBACKEN|0|15.2557103015211|60.1160539700595|7|maps_place;15349204;21||||&addr5=|Lernbo%2077190%20LUDVIKA|77190|15.312076645028123|60.143445534822504|5|maps_place;75770;21||||
Hittade på en användbar knapp på eniro, tyvärr så tog resvidareknappen slut
 
Last edited:

denniseriksson

Ny medlem
Gick med
16 May 2009
Ort
umeå
Hoj
KTM 990 SM
var på AF1 forumet såg du det? Vilken user var det som hade det på sin hoj?
Problement är att om du tar en Dyno och kopplar på Shivern så förlorar du trimappingen vi har i dag. plus att de har inte utväcklat en för Shivern heller.:gnissla

nu minns jag inte. ska kolla upp det igen. det var på aprilia shiver galleri jag såg den. Man får helt enkelt sitta och vänta, förr eller senare borde den ju komma ut på marknad:)

jag körde 140mil i helgen och det spö regnade vissa delar så jag började använda Rain Mode efter att en av killarna kraschade:p
den var ju ganska tråkig inställning. tror inte jag komma använda den igen. hojen kan ju gå sönder om man stryper den så mkt:p heheh
 
Nyheter
Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

Top