Aprilia rxv 550 -07 startar inte

Fredrik1988

Kör Aprilia rxv/sxv 550
Gick med
30 Aug 2009
Ort
Varberg
Hoj
-07 Aprilia RXV 550
Hej alla!

Jag har lite problem med att få igång min hoj.
Innan gick den igång på 2-3 försök men nu får jag inte igång den. Batteriet är helt full laddat, men det känns som det inte "orkar" dra igång hojen. Allt låter som det ska (startmotorn klickar). Men ändå kan jag inte få igen hojen...Drar slut på hela batteriet när jag försöker starta den.
Är det batteriet som är kasst eller vad kan felet vara?

Har dessutom vart tvungen att ladda batteriet ofta för det laddas inte upp när jag kör. Varför laddas det inte, kan generatorn va sönder?
 

Bifogat

  • Foto164.jpg
    Foto164.jpg
    227.9 KB · Visningar: 328
en polare hade en sådan hoj, kanske har han kvar den men iaf

Precis samma symtom som du säger, i hans fall var det till slut en säkring som strulade, ibland glappade den o ibland sönder. Han fixade lite med säkringshållaren och bytte till ny säkring. Sen fungerade den. I övrigt har han bara haft strul med den, riktigt jevla skithoj som går sönder hela tiden.

När den väl fungerade var den lätt den bästa motarden.
 
en polare hade en sådan hoj, kanske har han kvar den men iaf

Precis samma symtom som du säger, i hans fall var det till slut en säkring som strulade, ibland glappade den o ibland sönder. Han fixade lite med säkringshållaren och bytte till ny säkring. Sen fungerade den. I övrigt har han bara haft strul med den, riktigt jevla skithoj som går sönder hela tiden.

När den väl fungerade var den lätt den bästa motarden.


Tack så mycket! Ska kolla lite på säkringarna när jag väl hittat dom:brinnerup
 
Någon som vet vad det kan vara för fel, nu när det inte va säkringarna? /Fredrik
 
Det kan vara precis vad fan som helst. Gör en ordentlig felsökning....

0. Finns där felkoder i ECU?
1. Är verkligen säkringarna hela? Byt ut dem även om de ser hela ut
2. Polspänning på batteriet?
3. Mät upp statorn enl manual
4. Mät upp likriktare/laddningsreg enl manual
5. Testa att starta genom att koppla in ett fetare batteri (tänk startkablar till bilen)
6. Finns där gnista?
7. Byt tändstift
8. Får den soppa som den skall?
 
Det kan vara precis vad fan som helst. Gör en ordentlig felsökning....

0. Finns där felkoder i ECU?
1. Är verkligen säkringarna hela? Byt ut dem även om de ser hela ut
2. Polspänning på batteriet?
3. Mät upp statorn enl manual
4. Mät upp likriktare/laddningsreg enl manual
5. Testa att starta genom att koppla in ett fetare batteri (tänk startkablar till bilen)
6. Finns där gnista?
7. Byt tändstift
8. Får den soppa som den skall?


Tack nu har jag lite att pilla med!
Mvh / Fredrik
 
Verkar vara vanligt, dessvärre... En kompis till mig hade ett antal Aprilia 450 förra året. Maaaassor av problem, bl a så startade de inte. Eller så stannade de helt omotiverat mitt på dagen och fick bärgas. Detta hände tiotals gånger! Trots i princip ständig tillgång till certifierad (eller vad kallas det i sammanhanget?) Aprilia-mekaniker så kvarstod problemen.

Till slut ville han häva köpet, men Aprilia (via Reinhardt i Danmark) kunde inte erkänna att hojarna helt enkelt hade dålig kvalitet. Istället skyllde de på "dåligt underhåll".

Eftersom hojarna var minutiöst underhållna, nattparkerades torrt och varmt, med ständig batteriladdning - så fattar vem som helst att det var bullskit från Aprilias sida. Dessutom hade han ju många cyklar (12 st!) så han hade ett rätt så gott statistiskt underlag för sitt påstående att kvaliteten var kass.

Kanske tål de inte klimatet..? Eller är de otillräckligt utprovade innan lansering och försäljning?

Sorry, det här är förstås ingen tröst för dig. Men kanske en varning till andra...?
 
Last edited:
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top