Aprilia RXV 450 -07, generalras 40 mil och ingen garanti!

40 mil..., va trist.

vad är det för kvalité på grejerna :näsblod

jag hade nog snackat med generalagenten.
 
Ringer Folksam, mitt försäkringsbolag där hojen är helförsäkrad.
Jag har ju maskinförsäkring iaf...trodde jag. Nä, hojen är ju ostrypt och därmed felförsäkrad. Bingo!
Jag sitter här med papper framför mig med mitt försäkringsbesked med omfattning etc. Det står ingenstans om hojens effekt. Det var inget som diskuterades när jag skrev försäkringen. Jag får väl skylla mig själv.
Detta kan ju va nåt att tänka på er som tecknar försäkring nästa gång.

Om det inte står borde dom väl inte kunna avsäga sig det eller? Låter konstigt, fast dom går väl på hur den är reggad i bilregistret.

Men sen kan man ju också då fundera hur det går med tex KTM/husa osv generellt som säljs strypta dom med, försäkringsmässigt.

Och jag undrar hur Aprilia dk resonerar när dom vägrar så länge strypningarna e borta, hur många har kvar dom egetligen?

oavsätt, lider med dig hoppas det löser sig.
 
TRIST!!!

Men ring och snacka med någon lite högre upp på Aprillia. Du kan ju råka nämna att du har en ENORM umgängeskrets som nog inte kommer att titta åt deras hojar i fortsättningen...och ingen på SH heller....blir ju X-antal potentiella köpare :tummenupp
 
Låter som ett billigt knep för att slippa sina garantier . Jag kommer inte köpa någon Aprilia så länge dom har sådana garantier .
 
Om det inte står borde dom väl inte kunna avsäga sig det eller? Låter konstigt, fast dom går väl på hur den är reggad i bilregistret.

Jo exakt, jag borde väl ha anat det att när hojen i verkligheten har mer hk än vad som står i bilregistret, så är det upp till mig att nämna detta när jag pratar med försäkringsbolaget.
Att de inte frågar är väl ännu ett sätt att slippa undan ännu ett försäkringsfall. Men som sagt, mitt fel...

Fast, å andra sidan. Vore jag en jobbigt jävel så kan jag ju hävda att hojens effekt är inte sagd när jag tecknade försäkringen, samt att det inte står i mina papper. Men åt den ena sidan så står det ju i mitt regbevis hur mkt effekt hojen har i bilregistret...
 
Last edited:
Om jag va du så skulle jag inte ge mig.....försök själv få prata med aprilia generalagenten. Fortsätter de fortfarande neka reklamation så be om att få prata med deras chef eller de i italien.

En sak till du ska göra är att göra ett inlägg om det här på engelska forumet... www.apriliaforum.com/forums
 
Jag vet inte helt än vad som har orsakat felet.
Eurospeed ska riva vidare och se exakt vad som har hänt och vad som är fel.
Får se vad som sägs senare i veckan.

Som jag sa till Folksamgubben, man kan ju då undra hur många motarder och offroad-are som åker omkring felförsäkrat.

"Ja det kan man ju..." fick jag som svar.
 
Last edited:
Låter som ett billigt knep för att slippa sina garantier . Jag kommer inte köpa någon Aprilia så länge dom har sådana garantier .

Finns inga garantier på tävlingsfordon, bara good-will om de har lust. När jag hämtade ut min KTM enduro och det droppade olja ur blocket så fixade de det men det finns som sagt ingen garanti.

Man måste förstå vad man köper, annars blir man "lurad".
 
Var glad att du köpte en svensksåld hoj för annars hade du varit utan garanti! :fakta


Ta inte illa upp jag kunde bara inte låta bli att ironisera över folk som skryter över garantin på svenskålda maskiner. Jag beklagar olyckan och hoppas du hittar en bra lösning.
 
Prata med konsumentvagledare/allmanna reklamationsnamnden (sorry saknar lite prickiga tecken pa datorn idag).

Har du som privatperson handlat av ett foretag sa galler konsumentkoplagen och den kan man inte slingra sig ur genom att havda att man saljer nagot som pa grund av det ena eller det andra skulle vara undantaget...
 
Fan vad tråkigt. Har sett din motorcykel där. På Eurospeed går det inte fort så vänta lär du få göra:näsblod

Finns inte nya motorer på ebay? Usa?
 
Och jag som var och tittade på just Aprilia's motard i dag, säljaren pratade vitt och brett om hur härliga dom blev om man bytte avgas och mappade om dom, är det bara ett sätt att slippa garantiåtaganden?

Inte för att jag tänkte byta, men motardkillen jag hade med mig fick något fuktigt i blicken då han provsatt den...
 
Saker går sönder, vissa fabrikat lite mer ofta än andra men vad som verkligen skiljer agnarna från vetet är hur eftermarknadssupporten är.

- Var sugen på en SXV 550 när dom kom men handlaren vägrade sälja en till mig, supporten på den modellen hade visat sig vara noll från Danmark.
- En parallelimport R1-07 skär efter 200 mil, repareras visserligen men det tog 8 (åtta) månader.
- En fyra år gammal svensksåld R1-04 (på de var det 2-års garanti) totalrasar vid 5000 mil, Svenska Yamaha står för delarna, kunden betalar jobbet, fixat på ett kick.

Det ÄR skillnad...
 
Saker går sönder, vissa fabrikat lite mer ofta än andra men vad som verkligen skiljer agnarna från vetet är hur eftermarknadssupporten är.

- Var sugen på en SXV 550 när dom kom men handlaren vägrade sälja en till mig, supporten på den modellen hade visat sig vara noll från Danmark.
- En parallelimport R1-07 skär efter 200 mil, repareras visserligen men det tog 8 (åtta) månader.
- En fyra år gammal svensksåld R1-04 (på de var det 2-års garanti) totalrasar vid 5000 mil, Svenska Yamaha står för delarna, kunden betalar jobbet, fixat på ett kick.

Det ÄR skillnad...

eller så ska man inte köpa Aprilia eller Yamaha :tungan ;)

Nä allvarligt. Snyggt av Yamaha att ställa upp.:tummenupp
 
Vilken soppa..hoppas allt ordnar sig, stå på dig, framför allt mot firman som sålt om det varit oklarheter i strypning och gentemot vad som står i pappret, garantiåtaganden etc.
 
Försökte också få Aprilia att ta sig an ett garantijobb på min cykel. Inget större problem men ändå.
Kontaktade en återförsäljare här i byn och han skruvade på sig och ville helst inte hjälpa till fast jag var dit några gånger. Jävla arsle för övrigt..

Fick höra av en annan ÅF att Aprilia har så fruktansvärt rörig organisation och underhållsbiten deras fungerar mycket dåligt. Han sa att Aprilia ska ta en allvarlig titt på sin organisation för att få bukt med dessa problem annars kommer inga vilja sälja Aprilia längre. Synd, för att det är fina cyklar..
 
Jag som inte ens är särskilt motard eller crossintresserad vet att det inte finns några garantier på dessa cyklar så fort strypningen tas bort.
Du kanske borde läst på lite mer?

Men, hur som helst så hoppas jag att det ordnar sig på ett bra sätt för dig.
 
Finns inga garantier på tävlingsfordon, bara good-will om de har lust. När jag hämtade ut min KTM enduro och det droppade olja ur blocket så fixade de det men det finns som sagt ingen garanti.

Man måste förstå vad man köper, annars blir man "lurad".
Vad definierar ett tävlingsfordon då? Är den gatreggad och körs på gatan borde den inte klassas in som tävlingsfordon tycker jag personligen.
 
Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Back
Top