Aprilia RSV1000 motor i vad för ram?

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Jag har ju en extra rsv 1000 r factory motor, och funderar på om den inte blir såld, använda den till ett sorts bygge istället. Men min fråga är då... vad för ramar finns det där ute som går att anpassa för att passa en sådan här twin motor?

Hade varit coolt att bygga en projekthoj ala extreme, dock inte fighter, utan med kåpor och sådant gärna med avseende att ta ut på banan och ha kul med då och då.

* avgassystem med mynning i sadel/röv, eller två lågtgående (måste dock vara dämpade ordentligt så de inte låter så mycket)
* liten spetsig gp-kåpa lik honda 250 racerkåpor
* näst intill naken på sidorna
* race-display ala värsting
* standardstyrhalvor (ej cross-styre)
* radialbromsar och usd-gafflar
* öhlinare bak
* magnesium-fälgar
* standardsving (ej enkelsving, ser konstigt ut bara)

Dyrt kanske, men kanske vi kanske kan hjälpas åt här? har ni saker ni vill bidra med för bra pris så hör av er :)

Har en bild i huvet, och det är en ball hoj...
 
Last edited:
Är det inte läge att ta steget fullt ut och rita/bygga egen ram? Jag gjorde det till min Ducati 750 motor och det blev riktigt bra, vikt lite drygt 8 kg i crome-moly. Att stoppa in en motor i annan ram blir alltid kompromisser, speciellt om du dessutom ska byta till enkelsving. Det var inte gratis att få den byggd, Morani Teknik i Rimbo tog ca 25' men det var värt varenda krona...

Haken är om du tänkt ha den gatreggad, då blir det amatörbygge med allt vad det innebär. Framförallt kostnaden för försäkringen gjorde att mitt bygge blev ren bancykel istället, å andra sidan har jag inte råd/lust att försäkra en ny sporthoj heller...
 
3195561 Är det inte läge att ta steget fullt ut och rita/bygga egen ram? Jag gjorde det till min Ducati 750 motor och det blev riktigt bra, vikt lite drygt 8 kg i crome-moly. Att stoppa in en motor i annan ram blir alltid kompromisser, speciellt om du dessutom ska byta till enkelsving. Det var inte gratis att få den byggd, Morani Teknik i Rimbo tog ca 25' men det var värt varenda krona...

Haken är om du tänkt ha den gatreggad, då blir det amatörbygge med allt vad det innebär. Framförallt kostnaden för försäkringen gjorde att mitt bygge blev ren bancykel istället, å andra sidan har jag inte råd/lust att försäkra en ny sporthoj heller...
Det är ett alternativ helt klart, ska kontakta dessa herrar.

Det blir inte enkelsving. Det blir vanlig sving då jag tycker det är cleanare och faktiskt snyggare.

Vilka är de lättaste USD-gafflarna på marknaden med radial-ok? Vore det ett par CBR600RR-gafflar kanske? De är ju rättså små diametermässigt.
 
Last edited:
Jag antar att motorn är för stor för att passa i en aprilia 250rs ram. Annars kanske det skulle kunna vara ett alternativ?
 
Har en ram och sving till sp-1 liggandes, men det blir ju nästan samma...
 
Jag har haft en liten fantasi om att göra en egen version av Hypermotard med just en Mille-motor. Få tag i typ en komplett KTM 640 SM och modifiera ramen tills motorn får plats, och bredda svingen så man får i ett 180-däck.

Med andra ord, bygg hojen som Aprilia själva glömde.
 
Nu vet jag inte riktigt var motorfästena sitter på Mille-motorn, det avgör hur ramen ska se ut i stora drag. Ska man använda en befintlig ram där fästena inte sitter på rätt ställe blir det antingen mycket "garagemeck"-stuk över det eller kapar man bort så mycket att det är nästan enklare att bygga nytt. Jag planerade ett sånt bygge (Ducati-motor i Huskvarna-ram), men lade ner det när jag konstaterade att jag bara skulle ha styrhuvudet och halva övre ramröret kvar...

Det kan vara lönt för att behålla originalidentiteten på en gatreggad hoj, men jag tror Bilprovningen sätter gränsen vid att originalramen runt motorn skall i huvudsak vara orörd för att godkänna den som ombyggt fordon. Äldre radfyra (80-, tidigt 90-tal) i stort enduro-chassi är enklare, spänn upp ramen i jiggen, kapa av hela undre ramen från styrhuvudet till svingarmsinfästningen, ställ in motorn på rätt ställe och bocka/svetsa nya undre ramrör, hepp färdigt! Har fått en riktigt sunkig Kawa 550-motor... Glöm bara inte att det är praktiskt att kunna få ut motorn utan vinkelslip.

Spondon har jag aldrig sett för V-twin, bild någon? Dessutom blir det nog billigare att få byggt i Sverige, Spondonramar är rena konstverken (även om jag tycker Harris Magnum 2 är snyggare) men de jobbar inte gratis... Sedan gillar jag stål och inte aluminium i ramar, det bara är så.

Jag tittade på Cagiva Raptor och Ducati Monster för inspiration, 996 ramen är ganska lik Monster fast med lös bakram. Det hänger som sagt på motorfästena, dessutom är svingen är lagrad i motorn på Ducati, det underlättar... Pulade runt med rören i CAD:en i ett halvår innan jag var nöjd, det är bara dumt att stressa här eftersom det är svårt att ändra när det är hopsvetsat.

Bygga hoj från en hög delar och blankt papper är ett jätteprojekt som slukar tid och pengar, men för min del var det värt det för skaparglädjen och den underbara känslan när allt funkade.

Buss på och lycka till! Och glöm inte vad skräddarna säger: "Measure twice, cut once", dvs tänk två gänger innan du sätter igång, det lönar sig.
 
Den lär inte registreras in, den blir bara så ful då med allt onödigt lull-lull som lysen och blinkers, reghållare och baklyse m.m.

Viktigast är ju att ram och sving går ihop så att jag kan montera gafflar och hjul så det är ett rullande chassi, därefter börjar det roliga att få till "kroppens kurvor".
 
Öh, varför krångla till det och hitta en annan ram att passa med motorn? Millens egna ram är ju som gjord för att passa tillsammans med just denna motorn. Touno eller någon annan kanske också passar bra? Ducce eller SP1 ram är väl bara att krångla till det i onödan?
 
Öh, varför krångla till det och hitta en annan ram att passa med motorn? Millens egna ram är ju som gjord för att passa tillsammans med just denna motorn. Touno eller någon annan kanske också passar bra? Ducce eller SP1 ram är väl bara att krångla till det i onödan?

Två anledningar jag kan komma på så där rätt av. :)

1. Han hade en extra motor.
2. Millen ram är dyngful...

Tounu och Mille har exakt likadan ram. Ta bort kåporna på en Mille och du har i princip en Touno.

:hej


:nicka

För bara 3700 Brittiska pund + frakt så landar den i brevlådan... :rolleyes:
+ £900 för en sving, oavsett om den är enkelsidig eller dubbelsidig.


Andra ram byggare alternativ skulle kanske kunna vara
UNO (tror det är tyskt)
Terry Shepart (amreikanskt)
De gör i alla fall ramar till TL motorn. TS är dyrare än dyrt...
 
Last edited:
Två anledningar jag kan komma på så där rätt av. :)

1. Han hade en extra motor.
2. Millen ram är dyngful...

Tounu och Mille har exakt likadan ram. Ta bort kåporna på en Mille och du har i princip en Touno.

:hej

men salle har ju en point, bättre lär det inte bli, om det är banhoj som skall byggas.
(och inte snyggare heller :hihi )
 
men salle har ju en point, bättre lär det inte bli, om det är banhoj som skall byggas.
(och inte snyggare heller :hihi )

Bara att leta upp en Mille med skuren motor då ;)

Och, Millens ram är och förblir ful, oavsett om den är bra eller inte. :tungan
(fast det kvittar ju på en banhoj)
 
Bara att leta upp en Mille med skuren motor då ;)

Och, Millens ram är och förblir ful, oavsett om den är bra eller inte. :tungan
(fast det kvittar ju på en banhoj)

Kan tyvär inte hålla med där...aprilians ram är gjord med former för att va snygg annat mot en tråkig japs ram.

Ny beror det på vilken ram du tänker lite på också <-03 eller 04-> svart,silver,guld

Samma med svingen men smaken är som baken :arsele , jag köpte ju inte en aprilia för att den såg styg ut.
 
klart du ska mula in den i ett africa twin chassi och bygga en öken killer

/M
 
Bara att leta upp en Mille med skuren motor då ;)

Och, Millens ram är och förblir ful, oavsett om den är bra eller inte. :tungan
(fast det kvittar ju på en banhoj)
Tycker den är snygg, och svingen än snyggare:

apr_tuonorfact_07.jpg


Dessutom: passningen med motorn blir svårslagen.

Antar att det är lika lätt att hitta en Aprilia med skuren motor som att hitta en SP1 eller Ducati iaf. Kanske t.o.m. lättare då Millen sålts 4 ggr bättre än Ducatin och troligen än mer än SP1?
 
Last edited:
Kan tyvär inte hålla med där...aprilians ram är gjord med former för att va snygg annat mot en tråkig japs ram.

Ny beror det på vilken ram du tänker lite på också <-03 eller 04-> svart,silver,guld

Samma med svingen men smaken är som baken :arsele , jag köpte ju inte en aprilia för att den såg styg ut.

Jag tänker på den nyare 04-> i guld.
Färgen gör säkert sitt till att jag inte gillar den då inget annat är i guld...

Missförstå mig rätt. Tounon är en av mina favorithojar, ligger i topp 3 för tänkt hoj vid byte. Och jag gillar väll i stort allt utom guldramen. Ser bara B ut, designmiss. Den där "3-kanten" mitt på ramen förstör intrycket av ramen oxå, imho. Små detaljer, men det är ju detaljerna som gör det. :hihi

Kan ju bara hålla med om Japs ramar. Är lixom en av anledningarna till att jag funderar på att byta ram på min egen. Motorn är fin, men ramen är typiskt "90 tals aluram". Dvs, intetsägande.

:hej


Dessutom: passningen med motorn blir svårslagen.

Antar att det är lika lätt att hitta en Aprilia med skuren motor som att hitta en SP1 eller Ducati iaf. Kanske t.o.m. lättare då Millen sålts 4 ggr bättre än Ducatin och troligen än mer än SP1?

Millen är väll i princip skottsäker, så jag tor det lir snorsvårt att hitta en skuren/havererad Mille.

Passformen är inte sämre från dem som tillverkar ramar, typ Spondon, etc, men de är ju inte gratis precis. £3700 ram + £900 swing från Spondon till en TLR, och priset är liknande till Millen. Om de ens gör en ram till den motorn.
Om deras är bättre eller inte än orginal är väll svårt att säga, Aprilia har ju naturligtvis räknat massor på sin ram, men den är även anpassad för produktion och det innebär alltid kompromisser.

Frågan är ju vad Swedie VILL göra, vill han bara ha ett hem för sin motor och harva runt detta på bana är det enklaste att hitta en trasig Mille och byta motor - och Swedie är körklar.
Vill han bygga en egen och unikhoj, eller kanske bygga något som är bättre en än Mille, ja då funkar det ju inte med orginalram. :)

Och eftersom det är en banhoj Jonny siktar på, tvivlar jag på att han har kriteriet "snygg ram" särskilt högt på listan :hihi

:hej
 
Last edited:
Back
Top