Aprilia RSV Mille -> Streetfighter

Då var gaffelbenen tillsnyggade också.

Före (slipat bort det fula och maskerat), och efter:
 

Bifogat

  • image.jpg
    image.jpg
    228.1 KB · Visningar: 327
  • image.jpg
    image.jpg
    226 KB · Visningar: 345
Igår fick jag äntligen börja skruva dit lite grejer på hojen, istället för att bara skruva bort saker hela tiden.
Fick dit dom tillsnyggade gaffelbenen, styrkronan, styre, nya snabba och snygga broms-/kopplingsgrepp, pimp-lock till behållarna och lite annat smått och gott som synes på bilderna.
 

Bifogat

  • image.jpg
    image.jpg
    238.8 KB · Visningar: 287
  • image.jpg
    image.jpg
    229.9 KB · Visningar: 314
  • image.jpg
    image.jpg
    217.1 KB · Visningar: 283
  • image.jpg
    image.jpg
    221 KB · Visningar: 321
  • image.jpg
    image.jpg
    244.5 KB · Visningar: 304
  • image.jpg
    image.jpg
    132 KB · Visningar: 296
Sen när jag ändå hade framhjulet löst så passade jag på att pimpa till det lite också.
 

Bifogat

  • image.jpg
    image.jpg
    228.5 KB · Visningar: 263
  • image.jpg
    image.jpg
    229.5 KB · Visningar: 267
Snyggt!! Nu får du se till o hänga på Ki och mig ut på banorna i vår:yoparty Vi är trimmade och klara för säsongen...hojarna alltså, vi har en bit kvar:rolleyes:
 
Snyggt!! Nu får du se till o hänga på Ki och mig ut på banorna i vår:yoparty Vi är trimmade och klara för säsongen...hojarna alltså, vi har en bit kvar:rolleyes:

Ja, det hade varit skoj. Ska känna lite på hur den blir, och sen boka nån bandag.
Blir ju lite tråkigt för er bara, när ni inser att ni har satsat på fel hojar :tungan
 
Har fått på ett nytt drivpaket nu. Det blev att jag bytte från 525 och 17/42 till 520 och 15/44. Talon-drev och DID-kedja.

Fick även dit nya handtag och en Powercommander III, drog om choke-vajern. Behöver nya längre gasvajrar och frambroms-slangar och kopplings-slang.

Tips på var man kan få tag i längre gasvajrar mottages tacksamt!!
 

Bifogat

  • image.jpg
    image.jpg
    238.5 KB · Visningar: 283
  • image.jpg
    image.jpg
    215.7 KB · Visningar: 257
  • image.jpg
    image.jpg
    230.3 KB · Visningar: 264
  • image.jpg
    image.jpg
    239.6 KB · Visningar: 283
Kolla med cykelhandlare, dessa brukar ha alla olika typer av Vajer samt kunna sätta "pluppen" där du vill :)
 
Tips på var man kan få tag i längre gasvajrar mottages tacksamt!!

Men du, är du verkligen säker på att det inte går att dra gaswiren på ett bra sätt? Vad jag läst mig till så ska man inte behöva byta. Tror det ska gå under tanken. Men jag vet inte vad jag snackar om eftersom jag inte ens köpt en styrkrona än :glömdet
 
Men du, är du verkligen säker på att det inte går att dra gaswiren på ett bra sätt? Vad jag läst mig till så ska man inte behöva byta. Tror det ska gå under tanken. Men jag vet inte vad jag snackar om eftersom jag inte ens köpt en styrkrona än :glömdet
Hörde jag någon nämna att de behövde en krona... Pm:a mig i sådanna fall
 
Men du, är du verkligen säker på att det inte går att dra gaswiren på ett bra sätt? Vad jag läst mig till så ska man inte behöva byta. Tror det ska gå under tanken. Men jag vet inte vad jag snackar om eftersom jag inte ens köpt en styrkrona än :glömdet

Jag har testat lite olika sätt, men jag får inte till det så dom ligger snyggt. Och kollar man på AF1-racings hemsida, så verkar det konstigt nog vara samma artikelnummer på vajrarna till Tounon som till Millen.
 
Händer inte sådär jättemycket nu med bygget. Dels har jag varit sjuk, men sen är det ju så sinnessjukt kallt också. Går man ut i garaget en timma så är man ju helt djupfryst efteråt. Så man drar sig lite, eller rätt mycket. Det är skitkul att mecka hoj, men jag hatar verkligen att frysa.

Fick på dom nya bromsslangarna igår iaf. Beställde lika som original (fast längre då), dvs 1 till 2, genom S-Racing, med rödeloxerade anslutningar. Kopplingsslang är beställd.

Sen står ju bygget lite still pga att jag fick lite storhetsvansinne också, och beställde en motor från en RSVR Factory -06:a som ska i ramen innan jag kan fortsätta att färdigställa hojen. Där vann man ju ca 25-30 hk i ett bräde :banana:banana

Har lite beslutsångest inför kabelhärvan också. Ska man klippa i den och få till det riktigt snyggt, och isf köpa en ny härva om man skulle få för sig att återställa hojen? Eller ska jag försöka trolla bort kablarna så gott det går?

Ja där är vi nu iaf.
 
Det känns enna som om bygget går bakåt för tillfället :näsblod

Plockade ur "gamla" motorn igår. Det är ju inte BARA att plocka ur motorn på en Mille. Det är trångt, mycket kablar och en herrans massa slangar kors och tvärs. Hoppas att jag kommer ihåg hur allting satt sen när den ska ihop igen :confused:

-00:ans motor och -06:ans skiljer sig åt en del. Så nu i helgen så är det tänkt att -06:an ska göras om för att funka ihop med -00:ans kabelstam och ECU (Engine Control Unit).

Sen funderar jag på att modifiera kollektorn (enligt bilden ungefär fast snyggare) till avgassystemet också. Det ska tydligen vara ett effektivt knep för att kompensera att jag har ett 2-1-system.
 

Bifogat

  • image.jpg
    image.jpg
    240.9 KB · Visningar: 248
  • image.jpg
    image.jpg
    235.4 KB · Visningar: 237
  • image.jpg
    image.jpg
    230.5 KB · Visningar: 251
  • image.jpg
    image.jpg
    62.2 KB · Visningar: 253
Det där kommer bli bra särru. Den gamla motorn kan du spara på bokhyllan, finns många fina drev att använda som konstverk:)
 
Hej där!
Lite segt nu. Känns inte som om det händer så himla mycket.

Jag har iaf konverterat "nya" motorn så att den ska funka i "gamla" hojen nu.
Jag har bytt svänghjul, generator+kåpa, kam-läges-givare, båda kamdreven i främre toppen, modifierat toppen så att kabeln till kam-givaren och ventilkåpan skulle gå dit och monterat en till vatten-temp-givare från "gamla" motorn, då det är två på gamla motorn men endast en på den nya.

Det är även två slangar som måste proppas på insprutningen, vilket är gjort.

Sen har jag beställt ett chip som är anpassat efter just min konfiguration av motor, luftfilter och avgassystem.

Jag kommer ändå att använda en PC3:a som ska justeras in i bänk, för att få den riktigt optimerad, så att den går- och mår så bra som möjligt.

Eftersom det nu är andra spridare i nya insprutningen, så måste ett par kontakter bytas för att elsystemet ska passa ihop med dessa. Dom är införskaffade.

Det som är kvar nu är att fixa nya flänsar till avgassystemet (dom är beställda) och göra ett par modifieringar på kollektorn, innan jag kan börja sätta ihop hojen igen. Om jag nu nånsin får ihop den igen. Hoppas på att få gjort detta nästa helg, om det inte blir att jag åker upp och kollar på Speedweekend i Orsa då.

Over and out, för denna gången ;)
 
Grymt bygge! Blir alltid imponerad av folk som inte är rädda för att skruva och testa nya grejer. Att få ett infall och beställa en ny motor och sedan modifiera hojen för att det ska passa....:)

Hojen kommer att bli brutal med den nya motorn och den drevningen, kul med nått som inte alla andra har :)
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top