Aprilia RSV Mille -> Streetfighter

Sen funderar jag på att modifiera kollektorn (enligt bilden ungefär fast snyggare) till avgassystemet också. Det ska tydligen vara ett effektivt knep för att kompensera att jag har ett 2-1-system.
Jag har en kollektor liggande från min gamla Tuono, ifall du inte vill sätta svetsen i den du har. Hojta till om den behövs.
 
Motorn sitter i ramen, kopplad och klar. Många slangar och kablar är det.
Insprutningen är på plats.
Nya chippet monterat.
Kabelstammen modifierades så reläboxen, säkringsboxen och blinkersrelät sitter i kutsen nu istället. Behöll kontakten till originalmätaren så att jag kan koppla in den vid första uppstart (om den nu startar). Det blir lättare då att se om nåt är fel, eller blir fel i början.
Har även fått modifierat avgassystemet så att det ska passa mot nya motorn, och med dom extra böjarna som ska ge bättre mellanregister.
Har köpt luftintag á la Tuono i kolfiber, nya KOSO-backspeglar. Tyvärr var den ena sprucken vid leverans, men en ny ska vara skickad nu.

Vet inte om det har hänt så mycket mer. Men nästa steg blir att försöka få igång den, och spola igenom motorn med lite ny olja, och sedan göra ett byte av olja och filter, så kan man börja sätta ihop resten sen.
 

Bifogat

  • image.jpg
    image.jpg
    247.2 KB · Visningar: 267
  • image.jpg
    image.jpg
    147.2 KB · Visningar: 226
  • image.jpg
    image.jpg
    226.2 KB · Visningar: 228
  • image.jpg
    image.jpg
    225.6 KB · Visningar: 214
  • image.jpg
    image.jpg
    198.1 KB · Visningar: 234
  • image.jpg
    image.jpg
    241.2 KB · Visningar: 266
  • image.jpg
    image.jpg
    246.1 KB · Visningar: 237
Oj svetsat allt i ett stycke?! Inte dåligt men inte praktiskt. Ser bra ut!!

Nä nä, det är fortfarande ett främre och ett bakre rör och en kollektor. Annars skulle det vara helt omöjligt att få dit det på hojen.
Det som är gjort med främre och bakre rören, är att jag har bytt ut dom runda flänsarna med tre infästningshål i till dom nya ovala med fyra infästningshål i. Den nyare motorn som sitter i hojen nu har den ovala infästningen nämligen.
 
Last edited:
Nä nä, det är fortfarande ett främre och ett bakre rör och en kollektor. Annars skulle det vara helt omöjligt att få dit det på hojen.
Det som är gjort med främre och bakre rören, är att jag har bytt ut dom runda flänsarna med tre ingästningshål i till dom nya ovala med fyra ingästningshål i. Den nyare motorn som sitter i hojen nu har den ovala infästningen nämligen.

Ok bara som det såg ut på bilden då snabba d i g nu o testa starta :)
 
Nu har jag gjort en funktionskontroll.
Allting funkade som det skulle... nästan.
Bränsleslangen som är skruvad i tanken läcker pyttelite när pumpen går. Grymt irriterande.
Får se över bromsljuset också.

Annars är det nu läge för att börja skruva ihop den på riktigt, och modifiera dom kåporna som ska modifieras och skicka vissa grejer på lack.
Ska lista ut hur KOSO-mätaren ska sitta och göra ett fäste för den.
Tillverka en luftfilterplatta.
Lufta bromsar och koppling.
M.m.
M.m.
Det finns fortfarande att göra.
Men det var en enorm lättnad att elen funkade och att den startade och gick fint.

Filmklipp finns, men gick inte att ladda upp.
 
Det börjar arta sig.
Nu kan se ungefär hur den kommer att bli.
Ska kapa lite till i sidokåpan, tillverka en täckplåt under luftintagen mot kåporna, ett par fästpinaler, en luftfilterplåt, byta ett par kopparpackningar till bränsleslangens infästning i tanken, lacka ett par delar (singelkutsen och ramen runt baklampan) och göra ett fäste och koppla in KOSO-mätaren. Tyvärr hamnar inte den centrerat framför styret, utan lite förskjutet till ena sidan, pga att dom har gjort världens klumpigaste kontakt till elen. Men det blir nog ok ändå.

Det är mer smågrejer kvar att göra, men i stora drag är det detta.
 

Bifogat

  • image.jpg
    image.jpg
    150.9 KB · Visningar: 316
  • image.jpg
    image.jpg
    138.5 KB · Visningar: 336
  • image.jpg
    image.jpg
    211.9 KB · Visningar: 270
  • image.jpg
    image.jpg
    221.2 KB · Visningar: 257
  • image.jpg
    image.jpg
    136.3 KB · Visningar: 324
  • image.jpg
    image.jpg
    170.8 KB · Visningar: 325
Gött!! Ska bli skitkul att sen den på Sviestad:yoparty
 
Japp anmäld och klar! Vi åker snabb, är 4 från Västervik och de andra tre kör snabb så vad ska man göra?:D

Tanken med att ta det lite lugnt är ju god men....kommer aldrig funka i praktiken:fakta :rock
 
Blir grymt det där, men framlyset ser lite för snällt ut med tanke på vilken best det blir att köra :)
 
Blir grymt det där, men framlyset ser lite för snällt ut med tanke på vilken best det blir att köra :)

Tackar!!

Jasså, tycker du det? :)
Jag tycker att den ger en lite modernare look på en 13 år gammal hoj.
Men jag kom på en liten detalj idag som jag troligen lägger till som kommer få den att se lite "snabbare" ut ;)
 
Meckade till en "luftburksersättarplåt" igår i 3 mm alu-plåt. Det är krångligt när man inte har dom rätta verktygen. Så man får vara lite Mac Gyver. Men den duger gott sådär.

image.jpgimage.jpg

image.jpgimage.jpg

Bifogar även bild på hur det blev med säkringsbox, reläbox och blinkersrelät i cutsen.

image.jpgimage.jpg
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top