aprilia rsv mille eller ducati 996

TopCat_87

Ny medlem
Gick med
14 Dec 2008
Hoj
02/ yamaha R1 / Ducati =)
Har kört en R1 förra sommarn och har nu beslutat mig för att köpa en vrid maskin. Frågan är bara vad ska man välja? kring 1000cc har ja tänkt lägga mig men ja vet inte vilken hoj som är bäst... Vrid, acc, lättast att skruva på?
Skulle uppskatta några råd och synpunkter. Ducati 996 eller rsv 1000r

Har ingen erfarenhet av 996:an, men har haft ett par Millar inklusive en R. Millen är mycket stabil och har ett ganska kompromisslöst chassi för banåkning och att svänga generellt.
Du kommer inte ha den toppeffekt som du har på japsarna i samma årsmodeller, men du säger själv att du är ute efter vrid och det kommer du få. Dessutom så klarar man sig mycket långt även på banan med Millen och du har inga ursäkter så fort det börjar svänga.
Väldigt mycket känsla, men det har Duccen också.

Det du skall fråga runt lite om är servicekostnader och hur mycket det strular. Millen har ju Rotaxmotor, vilken är en stabil och förhållandevis lättmeckad pjäs.
Generellt tror jag att jag skulle välja Millen framför äldre Ducce, i dag har jag gjort ett annat val, men fråga dig för lite när det gäller strulfaktorn...

Ge dig in på Aprillia-tråden, det finns väl en för just Mille, och likaså 996 och Ducatitrådar.

Oavsett får du mycket känsla, mycket vrid och jäkligt fin hoj med mycket attityd! :yoparty

Kanske satsa på en 998:a, då får du en modernare motor med massor av vrid och samma fina chassi som 996 :tummenupp

Varför ha en dussin hoj som en lille eller ducati när Honda har en så trevlig twin som SP1/2.... En liten udda fågel som har det där lilla extra!

Varför ha en dussin hoj som en lille eller ducati när Honda har en så trevlig twin som SP1/2.... En liten udda fågel som har det där lilla extra!

För den som vet = en cool twin med det lilla extra

För den oinsatta = dussinjapsplastraket med åtta år på nacken..

Men en Ducce slipper man frågor om årsmodell:)

Jag skulle välja millen. Den har inte haft några som helst barnsjukdomar, och inga andra problem heller att tala om. Plus att chassit och motorn är helt underbara.

T.o.m. snubbarna på Biscaya som är mer än lovligt färgade till Ducatis fördel säger att Aprilian har betydligt bättre kvalité.

Sen är ju förvisso 916/996/998 en av dom absolut snyggaste hojarna som gjorts och har ett ljud som man får resning av tycker jag, men millen är inte direkt ful eller låter illa den heller.

Men en sak är iaf säker, du bör köpa en italiensk hoj, för dom har själ och det saknas helt i dom japanska massproducerade motsvarigheterna.

Tips och råd om millen kan du få på www.famiglia-aprilia.se

Lycka till oavsett vilket val du gör.:tummenupp

Det är inte Honda som haft problem med leverans på delar..... Det är inte Honda man måste byte KAMREMMAR på ofta.... EN HONDA bara går och går för det är KVALITET!!!! Åtta år, ja och fortfarande inga problem! Varför finns talesättet, "det är HONDA-kvalitet"?!

Ducati är snygga ja men sen tar det slut....

Mille är en dussin hoj ja! Kolla på blocket och se hur många SP1/2 du hittar och jämför det med en Mille!!!

Det är inte Honda som haft problem med leverans på delar..... Det är inte Honda man måste byte KAMREMMAR på ofta.... EN HONDA bara går och går för det är KVALITET!!!! Åtta år, ja och fortfarande inga problem! Varför finns talesättet, "det är HONDA-kvalitet"?!

Mille är en dussin hoj ja! Kolla på blocket och se hur många SP1/2 du hittar och jämför det med en Mille!!!

Jämförelsen var Rsv mille jämfört med Ducati om jag inte har fel. Du kan ju starta en egen tråd sp1 jämfört med sp2 om du tycker att Honda är så förbannat bra.

Sist jag bytte kamremmar kostade det 1100,- på märkesverkstad INKL remmar..

Talesättet finns för att Honda myntade det..

Typ Läkerol är bra för halsen..

Sp1 är jättefina men de flesta fattar nog inte varför en åtta år gammal japs kostar dubbelt mot en R1. Gör du?

Vill passa på att döda en myt, nu när Hondadyrkarna vaknat ur sin slummer...

Reservdelar och Aprilia är inga problem! Leveranstiderna är samma eller snabbare än valfri japs. Reservdelspriserna är riktigt humana, även där i jämförelse med japs. Ex. orginalkoppling helt kompett med stålskivor och fjädrar för 2kkr. Något som man förr eller senare behöver se över på stora twinnar...
oljefilter, 80kr. (EJ USA priser, utan hos lokale Aprilia försäljaren).
Reserdelspriserna har gått ner med runt 40% de senare året. Tidigare var det dock dyrt och struligt. Men som sagt, så är inte fallet längre.

Men visst, vill man ha en törstig, tung och trögstyrd japs är SP1/2 alltid ett alternativ :pannkyss

Om man nu ändå ska tjata japs, tycker jag efter att ha kört alla att TLR är lite doldis..

Vad gäller Millen mot Duccen så har jag själv enbart kört duccen och provsatt millen. Det som slog mig var att duccen känns mycket smalare än millen, men att millen har en modernare instrumentering. Sittställningen på duccen är mer extrem än på Aprilian känns det som. Motor/chassi kan jag inte kommentera eftersom jag inte provat båda..

Jag har några som jag brukar åka med som haft mille och de har väll varit nöjda med hojen som jag förstått saken. Men eftersom jag varken ÄGT eller kört den så anser jag mig inte kompetent nog att hissa/dissa.

Vad gäller duccen så har jag en och den kommer inte att bytas ut i första taget. Borde väll räcka som omdömme antar jag. Trivs som fisken i vattnet på hojen oavsett om det är bana eller en dag på kurviga vägar som nalkas. Enda nackdelen är att den inte funkar speciellt bra i stan, men det tror jag är mer generellt för sporthojar i stort än duccen specifikt.

Själv suktade jag efter en Ducati, men det är svårt att berättiga merkostnaden, både i inköp och service. :) Även om man har svårt att inte snegla efter 1098:an med långa blickar...

Millen har Rotaxmotorn och ett stadigt chassie (och på det vettig försäkringspremie), där även lite längre grabbar verkar få plats, nu har jag inte haft nöjet att prova någon Ducce än, men när man provsitter dem så känns de trängre. :)

En fin välhållen och servad Mille från ~00 får man väl för i krokarna runt 45 - det är 'la rätt tunnsått med 998'or för sådana slantar?

/J

Ducati är ju -ursäkta- stolligt prissatta. Samma syndrom som HD. Om man köper en så slipper man ju jättevärdeminskning, men man måste ju lägga upp en hel rad dollar.

Helt opartisk, då min milleR är till salgs snorbilligt....

Har provat bägge och måste säga att jag blev ganska besviken på Millens betydligt sämre vrid på låga varv.
Millen var mer japslik i karaktären med dåligt vrid på låga varv men mer på höga.

Är du ute efter bottendraget så är duccen mer rätt tycker jag.
Men för guds skull, köp inget mindre än 996 (748 och 916 är tämligen slöa jämförelsevis). Har du råd, köp en 1098 så klart. Galet drag i dem.

Efter att ha varit både Ducati och RSV ägare så kanske jag har något att komma med här:va

Duccen (iofs 999:a) Känns som sagts tidigare lite mindre...smalare.
Chassit stabilt....kanske något trögare n RSV:n. Motorn är en juvel, ett härligt ljud....får varenda känselkropp i dig att vibrera:)
RSV:n låter också gött...men...når inte helt fram. Tittar du på en från -06 å framåt så har motorn lite mer UMPF...men jag tycker den vibrerar mer än duccen.
Den stora grejen med RSV:n är chassiet:tummenupp ....så rappt, så förlåtande......svälger allt. Men tänk på att öhlinaren fram kräver lite xtra tillsyn.

Utseende......DUCCE!!

Varför sålde jag då mina tidigare hojar......
Duccen.....där hade jag kanske ett måndagsex....kromsläpp på vipparmar å ELFEL!!! men framför allt hutlösa servicepriser:huvet

RSV:n.....främst ergonomin....långt fram till styret och kort mellan sadel - fotpinnar. Jag är 176 och har funnit ut att jag sitter bättre på min nuvarande Daytona 675.

Vem kan jag då rekomendera???

Gillar du Rött ----> Ducce
Gillar du Svart ---> Aprilia

Svårare än så är det inte:tungan

Last edited:
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...