Aprilia RSV Mille drar jämt mot en Jetfighter!

Peccus

I feel the need...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Ecoride, 2010. 0,3hk
Vänta här nu... Världens kraftfullaste twinmotor i serieproduktion?

Det var minsann ett väldigt brett uttalande, vad väger man in i "kraftfullaste" för att ro hem det?
 

Killerwhale

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2006
Ort
Göteborg-utsikt över bron
Hoj
2006 Triumph Daytona 955i
Nog borde väl Ducce 1200 motorn smiska både i vrid och topp...
Men det hade varit kul att se Mr.J´s Rotrex mot planet :)
[YOUTUBE-ID]k-Etbtej7z8[/YOUTUBE-ID]
 

Gollum

Idrott luktar svett...sport luktar bensin!
Gick med
5 Jun 2007
Ort
Haninge
Hoj
BMW K 1600 GT
Vänta här nu... Världens kraftfullaste twinmotor i serieproduktion? Det var minsann ett väldigt brett uttalande, vad väger man in i "kraftfullaste" för att ro hem det?

Ja, din fråga är klart relevant anser jag, bäst jag förklarar varför jag uttalade mig så. Jag läser väldigt mycket om denna hoj, och genomgående så skrivs det ofta väldigt många superlativ om Twin-motorn som denna hojj har som byggs av företaget Rotax i Österike. Motorn anses helt enkelt vara bäst i samtliga kategorier av alla supersporthojjar med twinnar som serietillverkas, detta anser de flesta kritiker, hojjägarna själva samt många hojjsajter.

Här är t.ex ett citat som jag bl.a stöder mitt uttalande på:

Constant technical development has enabled Aprilia's engineers to carry on improving the performance of the motorcycle that already represented the state of the art for twin cylinder supersport machines. In this latest RSV 1000 R, the V60 Magnesium engine is not only cleaner but even more powerful, confirming its reputation as the world's mightiest production twin.

Se 4:e stycket, rad 3 & 4 i artikeln från Motorbike Search Engine

Så egentligen skulle jag kanske skrivit "världens mäktigaste twinmotor i serieproduktion"...rätt ska vara rätt! Sen håller jag med ang Ducce, jag körde själv en 1098 i höstas, och den motorn kändes ännu kraftfullare måste jag säga, makalös hoj Ducce alltså...men lägger man in samtliga aspekter som pris, prestanda, tillförlitlighet m.m. så kanske Aprilias Rotax-twin vinner då enligt ryktena som sagt :va
 

phastasphuk

blubb blubb
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro
Hoj
990 SMR, Speed Triple 855, Husaberg FE600E, Husaberg FE390
Mäktigast var ju väldigt subjektivt, det finns ju andra twinnar som håller bättre (bmw boxer anyone), har mer effekt (1098,1198, 1190) vrid (1098, 1198, 1190)(millen ligger ganska långt efter väd gäller både effekt och vrid mot Ducati och KTM), väger mer (Valfri HD evo?), väger mindre (RC8).

Men millespisen är väl mäktig på det sättet som en Honda Transalp är...bra på mycket men långt ifrån bäst på nått.
 

Peccus

I feel the need...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Ecoride, 2010. 0,3hk
Ah, men då är det ett subjektivt uttalande och inget vetenskapligt fastslaget... Då köper jag det. :)

Jag ifrågasätter inte på något sätt att det är en jättebra motor, var mest intresserad av vilka mätpunkter man använt sig av för att kunna utnämna den till världens bästa.
 

m1cke

Medlem
Gick med
17 Jun 2007
Ort
Southside
Hoj
YZF R1
Cool film.. men för några veckor sen så var det ju uppe en film med ett militär jetplan, en porsche och en r6:a. R6:an tog dem i acc dem första 300-400m men när jaktplanet fick upp farten så var det ajöss:D
 

marrdin

Nu blir vi farliga!!!
Gick med
12 Apr 2007
Ort
limmared
Hoj
SP1 - 00, XR 650 -03, 1,5st CR 250 -97, CRF 450-07, RMZ 450 -07.
Jo lite fetare plan i den sista filmen, hålla jämt med en jetfighter som låter som min dator verkar ju inte va lika svårt. ^^
 
Nyheter
Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

Top