Aprilia RSV Mille drar jämt mot en Jetfighter!

Vänta här nu... Världens kraftfullaste twinmotor i serieproduktion?

Det var minsann ett väldigt brett uttalande, vad väger man in i "kraftfullaste" för att ro hem det?
 
Nog borde väl Ducce 1200 motorn smiska både i vrid och topp...
Men det hade varit kul att se Mr.J´s Rotrex mot planet :)
[YOUTUBE-ID]k-Etbtej7z8[/YOUTUBE-ID]
 
Vänta här nu... Världens kraftfullaste twinmotor i serieproduktion? Det var minsann ett väldigt brett uttalande, vad väger man in i "kraftfullaste" för att ro hem det?

Ja, din fråga är klart relevant anser jag, bäst jag förklarar varför jag uttalade mig så. Jag läser väldigt mycket om denna hoj, och genomgående så skrivs det ofta väldigt många superlativ om Twin-motorn som denna hojj har som byggs av företaget Rotax i Österike. Motorn anses helt enkelt vara bäst i samtliga kategorier av alla supersporthojjar med twinnar som serietillverkas, detta anser de flesta kritiker, hojjägarna själva samt många hojjsajter.

Här är t.ex ett citat som jag bl.a stöder mitt uttalande på:

Constant technical development has enabled Aprilia's engineers to carry on improving the performance of the motorcycle that already represented the state of the art for twin cylinder supersport machines. In this latest RSV 1000 R, the V60 Magnesium engine is not only cleaner but even more powerful, confirming its reputation as the world's mightiest production twin.

Se 4:e stycket, rad 3 & 4 i artikeln från Motorbike Search Engine

Så egentligen skulle jag kanske skrivit "världens mäktigaste twinmotor i serieproduktion"...rätt ska vara rätt! Sen håller jag med ang Ducce, jag körde själv en 1098 i höstas, och den motorn kändes ännu kraftfullare måste jag säga, makalös hoj Ducce alltså...men lägger man in samtliga aspekter som pris, prestanda, tillförlitlighet m.m. så kanske Aprilias Rotax-twin vinner då enligt ryktena som sagt :va
 
Mäktigast var ju väldigt subjektivt, det finns ju andra twinnar som håller bättre (bmw boxer anyone), har mer effekt (1098,1198, 1190) vrid (1098, 1198, 1190)(millen ligger ganska långt efter väd gäller både effekt och vrid mot Ducati och KTM), väger mer (Valfri HD evo?), väger mindre (RC8).

Men millespisen är väl mäktig på det sättet som en Honda Transalp är...bra på mycket men långt ifrån bäst på nått.
 
Ah, men då är det ett subjektivt uttalande och inget vetenskapligt fastslaget... Då köper jag det. :)

Jag ifrågasätter inte på något sätt att det är en jättebra motor, var mest intresserad av vilka mätpunkter man använt sig av för att kunna utnämna den till världens bästa.
 
Cool film.. men för några veckor sen så var det ju uppe en film med ett militär jetplan, en porsche och en r6:a. R6:an tog dem i acc dem första 300-400m men när jaktplanet fick upp farten så var det ajöss:D
 
Jo lite fetare plan i den sista filmen, hålla jämt med en jetfighter som låter som min dator verkar ju inte va lika svårt. ^^
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top