aprilia rs125 dåligt drag på höga varv :S

_isse_

auwtlaaw
Gick med
13 Jun 2006
Ort
falun
Hoj
Husaberg fs650-04
Tjenare idag när jag var ute och åkte en längre tur på lite större vägar å högre hastigheter så har ja märkt att draget helt försvinner och ljudet förändras till ett mycket ljusare och burkigare ljud när man varvar rs'en över 8k på 5-6ans växel och detta är mycket störande om jan tex ska göra en omkörning eller liknande. Problemet uppstår när jag åker i 125-130 på 6an och jag kan då aldrig tänka mig att den skulle göra mer än 140 i planmark på en lång raka. Är det nån som kan tänka sig veta vad som kan vara galet? eller ska en rs gå så dåligt? den är helt avstrypt vad jag vet. Kan det bero på avgasporten? den ska väl öppnas vid 8k för att ge mer effekt på höga varv?

//isse
 
isse_rs125 skrev:
2410352 Tjenare idag när jag var ute och åkte en längre tur på lite större vägar å högre hastigheter så har ja märkt att draget helt försvinner och ljudet förändras till ett mycket ljusare och burkigare ljud när man varvar rs'en över 8k på 5-6ans växel och detta är mycket störande om jan tex ska göra en omkörning eller liknande. Problemet uppstår när jag åker i 125-130 på 6an och jag kan då aldrig tänka mig att den skulle göra mer än 140 i planmark på en lång raka. Är det nån som kan tänka sig veta vad som kan vara galet? eller ska en rs gå så dåligt? den är helt avstrypt vad jag vet. Kan det bero på avgasporten? den ska väl öppnas vid 8k för att ge mer effekt på höga varv?

//isse
jag skulle inte säga att den går skit om min gick så snabbt.. men jag har ingen RS så jag kan inte svara...
Sorry för OT..
 
isse_rs125 skrev:
2410352 Tjenare idag när jag var ute och åkte en längre tur på lite större vägar å högre hastigheter så har ja märkt att draget helt försvinner och ljudet förändras till ett mycket ljusare och burkigare ljud när man varvar rs'en över 8k på 5-6ans växel och detta är mycket störande om jan tex ska göra en omkörning eller liknande. Problemet uppstår när jag åker i 125-130 på 6an och jag kan då aldrig tänka mig att den skulle göra mer än 140 i planmark på en lång raka. Är det nån som kan tänka sig veta vad som kan vara galet? eller ska en rs gå så dåligt? den är helt avstrypt vad jag vet. Kan det bero på avgasporten? den ska väl öppnas vid 8k för att ge mer effekt på höga varv?

//isse


Funkar avgasporten? Är den avstrypt?
 
På min känns det med som att den inte orkar dra mer efter 8 k, men det är för att den är strypt i avgasystemet. Vad har du för årsmodell? Min är en 98 och utöver dom vanliga strypningarna så har den "massa skit" i röret som man måste svetsa upp för att plocka ur. Nr är då MPA3 på röret.
 
isse_rs125 skrev:
2410352 Tjenare idag när jag var ute och åkte en längre tur på lite större vägar å högre hastigheter så har ja märkt att draget helt försvinner och ljudet förändras till ett mycket ljusare och burkigare ljud när man varvar rs'en över 8k på 5-6ans växel och detta är mycket störande om jan tex ska göra en omkörning eller liknande. Problemet uppstår när jag åker i 125-130 på 6an och jag kan då aldrig tänka mig att den skulle göra mer än 140 i planmark på en lång raka. Är det nån som kan tänka sig veta vad som kan vara galet? eller ska en rs gå så dåligt? den är helt avstrypt vad jag vet. Kan det bero på avgasporten? den ska väl öppnas vid 8k för att ge mer effekt på höga varv?

//isse

Det ska vara så.

8500rpm så öppnas avgasporten för avgaserna ska kunna flöda till max. Kör man trimmat så får man värst ryket där då den äntligen kan jobba normalt.

Låter som du inte vågat gasa ur den, så innan du testat det så.....

Det kan du ju märka på andra växlar också. Testa att gasa på 3an från 4000rpm till 11000 och under den tiden försöker du lägga märke till om något händer vid 8500rpm.
 
Testa varva ur den på lägre växlar som Mr Helmut skrev.

Öppnar avgasporten som den ska så drar den iväg vid 8500rpm, ljudet blir också annorlunda, den vrålar som fan precis som en 2-taktare ska göra.
 
isse_rs125 skrev:
2410352 Tjenare idag när jag var ute och åkte en längre tur på lite större vägar å högre hastigheter så har ja märkt att draget helt försvinner och ljudet förändras till ett mycket ljusare och burkigare ljud när man varvar rs'en över 8k på 5-6ans växel och detta är mycket störande om jan tex ska göra en omkörning eller liknande. Problemet uppstår när jag åker i 125-130 på 6an och jag kan då aldrig tänka mig att den skulle göra mer än 140 i planmark på en lång raka. Är det nån som kan tänka sig veta vad som kan vara galet? eller ska en rs gå så dåligt? den är helt avstrypt vad jag vet. Kan det bero på avgasporten? den ska väl öppnas vid 8k för att ge mer effekt på höga varv?

//isse


Hade samma problem, Ställde om avgasporten så den öppnade mer, öppnade för lite tidigare då blev de en jävla skillnad, men varvade ur på lägre växlar men inte ifrån 4-uppåt. Nu gör den de.

Beter sej din lika så ställ om porten lite så ska du se att de funkar. Annars vet jag inte.
 
På lägre växlar så drar den hur bra som helst och precis som ni säger så drar den som fan över 8.5k varv eller lite lägre. Jag varvar alltid ur alla lägre växlar när ja kör för de e ju axxet som är skönt :tungan Men när man kommer upp i högre växlar så orkar den inte varva ur riktigt och draget försvinner. Hur fort axxar era rs från typ 120-130? på min känns det mer eller mindre värdelöst. Jag vet hur det ska kännas när avg porten öppnar för jag åker cross annars men den avg porten är steglös till varvet på motorn.

Hur justerar man avgasportens öppning då? låter troligt att den inte riktigt öppnar helt men de konstiga är att den axxar hur fint som helst från 0-100 :confused:

//isse
 
isse_rs125 skrev:
2415944 På lägre växlar så drar den hur bra som helst och precis som ni säger så drar den som fan över 8.5k varv eller lite lägre. Jag varvar alltid ur alla lägre växlar när ja kör för de e ju axxet som är skönt :tungan Men när man kommer upp i högre växlar så orkar den inte varva ur riktigt och draget försvinner. Hur fort axxar era rs från typ 120-130? på min känns det mer eller mindre värdelöst. Jag vet hur det ska kännas när avg porten öppnar för jag åker cross annars men den avg porten är steglös till varvet på motorn.

Hur justerar man avgasportens öppning då? låter troligt att den inte riktigt öppnar helt men de konstiga är att den axxar hur fint som helst från 0-100 :confused:

//isse


Öppna tankan och kolla vid solinoiden till avgasporten, (till vänser om batteriet) I änden av den, om du kollar på andra sidan ramen så finns de en vajer med en skruv som du kan justera, skuva ut den 2-3 varv och testa sen igen. Förstår du vart jag menar ungefär? Svårt att förklara.
 
Saabmosare skrev:
2422097 Öppna tankan och kolla vid solinoiden till avgasporten, (till vänser om batteriet) I änden av den, om du kollar på andra sidan ramen så finns de en vajer med en skruv som du kan justera, skuva ut den 2-3 varv och testa sen igen. Förstår du vart jag menar ungefär? Svårt att förklara.

Lägg in en bild?

Skulle passa ypperligt :)
 
Muckee skrev:
2422119 Lägg in en bild?

Skulle passa ypperligt :)
Höger sida.

aprilia20rs1252019982bworkshp20manu128ks8dk6.jpg
 
Nyheter
Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

Back
Top