Aprilia RS 660

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
848
Hittade ingen tråd för denna...
Visades upp på EICMA och väcker helt klart en del ha-begär.
Har gått och väntat på en KTM RC690 i åratal nu men den här hade suttit ännu bättre!
Finns väl bara radfyror och triumphs trippel i det segmentet, så det här hade varit klart välkommet om den får en vettig prislapp.
Motorn är baserad på deras 1100 med 2 cyllar bortplockade, ska vara jäkligt kompakt (och lätt) tydligen, svårt att hitta några siffror men det verkar spekuleras en del uppåt 100 hästar och låg vikt på hojen, kan nog bli en extremt rolig hoj om det stämmer.
Antagligen inget vi får se till nästa år, men hoppas innerligt att den faktiskt kommer till produktion så snart som möjligt! :banana

2019-Aprilia-RS660-Concept-5.jpg


http://www.mcnews.com.au/aprilia-rs-660-concept-new-twin-cylinder-platform-from-aprilia/
https://www.cycleworld.com/aprilia-concept-rs-660-may-be-what-sportbike-world-needs
 
Sjukt tråkigt med en twin, annars är den väl riktigt fin.

Edit: Ja jag kör ju en twin men skulle jag köpa en sporthoj i den här klassen så hade jag velat ha tjutet från iallafall en 3a, drömmen är en liten V4 men det lär ju aldrig hända.
 
Last edited:
Sjukt tråkigt med en twin, annars är den väl riktigt fin.
Tycker tvärtom, bottendraget i en twin är ju helt underbart :tummenupp
Främsta anledningen till att radfyror inte tilltalar mig öht är TLSen och Falcon jag haft innan, man behöver ju nästan aldrig växla!
 
Tycker tvärtom, bottendraget i en twin är ju helt underbart :tummenupp
Främsta anledningen till att radfyror inte tilltalar mig öht är TLSen och Falcon jag haft innan, man behöver ju nästan aldrig växla!

Frågan är om parallell-twinnen i denna nya Aprilia är lila trevlig som de v-twinar du kört förut. Troligen är det väl mer ER-6-karaktär på denna?
 
Frågan är om parallell-twinnen i denna nya Aprilia är lila trevlig som de v-twinar du kört förut. Troligen är det väl mer ER-6-karaktär på denna?

Finns väl en risk för det, kört både ER6 och efterträdaren Z650 och gillar karaktären i motorn, ifall Aprilia kan trycka fram ~30hk till så är jag övertygad om att det kommer bli en riktigt kul hoj, och jag kommer stå först i kö för att få köpa skiten :tummenupp
 
Frågan är om parallell-twinnen i denna nya Aprilia är lila trevlig som de v-twinar du kört förut. Troligen är det väl mer ER-6-karaktär på denna?
Om det överhuvudtaget blir någon sån här hoj borde den rimligen ha rivigare motor än ER-6. Allt annat på bilden talar för max riv.
 
Den kan nog bli intressant. Tyvärr ingen spec på borr/slag men duktigt överkvadratisk vore nice. Om man utgår från RSV4 slaglängd på 52,3mm så blir den det; runt 89,5mm i borr. Det är, eh. TREVLIGT!
Med lite justerat vevlagerläge så är det fullt möjligt med samma yttermått på främre cylinderrad. Håll tummarna!

(1000 har 78mm borr och 1100 81mm)
 
Last edited:
Så jävla tråkigt att det är 660 cc och inte 650cc... hade varit grymt och se dem i Lightweight TT på IOM.
 
Det som bestämmer mycket av karaktären hos en tvåcylindrig motor är tändföljden. Har det stått något om detta eller finns några bilder på veven...?

Annars är ju detta "bara" en koncepthoj, alltså inte säkert att den kommer i produktion.
 
Visst ser den vass ut, helt klart. Men att dem har målat motorn röd går över mitt förstånd, tur att kåporna täcker
stora delar av misstaget.
 
Alla som släpper en (parallell)twin med riv i idag har väl 70-90 graders offset på veven?
Cråsspläjn und so weiter. Chansen att den kommer vara 180-vev är nog nära obefintlig.
 
Det som bestämmer mycket av karaktären hos en tvåcylindrig motor är tändföljden. Har det stått något om detta eller finns några bilder på veven...?

Annars är ju detta "bara" en koncepthoj, alltså inte säkert att den kommer i produktion.

Har letat som en tok men inte hittat något vettigt om motorn förutom bilder på den utvändigt.
Hoppas verkligen att den kommer bli tillverkad, känns ganska korkat att lägga all tid och pengar på att ta fram hojen och visa upp den på EICMA om man inte har någon som helst avsikt att sätta den i produktion.
När man läser det lilla som finns så verkar det som att Aprilia vill fånga upp kunden som kommer från mindre hojar och vill ha en sporthoj, men inte vill hosta upp för en radfyra 600 med 120+hk och tillhörande försäkring.
Vi får vänta och se helt enkelt, jag älskar kombinationen twin och sporthoj så för mig hade den varit helrätt. :tummenupp
 
Vad blir skillnaden på 90 resp 270 grader?

Skickat från min E5823 via Tapatalk
 
Kan den ha nåt i stil med nya 790 Duke motormässigt så räcker det länge för mig att ha kul på, under förutsättning att den inte är svindyr att försäkra dvs. Snygg är den i kubik i alla fall!
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top