Aprilia RS 125 VS Cagiva Mito 125!

Glömde att säga att en del delar på miton är samma som på duccar. Bromsbelägg och packboxar m.m
Sen kan man beställa delar från tyskland relativt snabbt och billigt

Lurvas skrev:
Glömde att säga att en del delar på miton är samma som på duccar.
Av just den anledningen är Mito kung! Hur kan man motstå lillen i världens läckraste hojfamilj? :bow

Enligt tester när den var ny så gick den 162 på mätaren vilket är samma sak som 155 km/h verklig fart. Det kan man jämföra dagens Apilia RS (-03) som går 160 km/h verklig fart (men RS'orna brukar ha glädjemätare som visar 190 när det egentligen går 160). Alltså är NSR'en fortfarande idag en av de snabbaste...sedan beror det förstås väldigt väldigt mycket på skicket av just exemplaret i fråga när det gäller så här gamla hojar. Hur som helst så har jag tester hemma från när NSR'en var ny på marknaden (1989) och då piskade den alla konkurrenter på den tiden i toppfart, acceleration och i snabbaste tider runt RR-bana (Kemora). Sen är ju förstås axxet det mest intressanta när det handlar om 125'or och för NSR'en går 0-100 på 7.0 sekunder enligt Bike. Kort sagt - riv bort alla strypningar ur din hoj så kommer du få mycket roligare. =)

Basse_mollberg skrev:
[B Alltså är NSR'en fortfarande idag en av de snabbaste...B]

nsr:en är inte den snabbaste, det blir så fall rg:n om nu dom testerna stämmer vill säga

Estremo skrev:
Mito är kungen därför att den är så överlägset snygg. Den har verkligen allt och mycket mer. Mito är den läckraste 125cc som någonsin rullat på denna jord helt enkelt.

Vill man ha drifsäkerhet, lätt att få tag i reservdelar och sådana tråkiga saker ska man välja Aprillan. Det är visserligen bra men vill man ha kul är det Miton som gäller.

Tilläggas ska att jag inte kört någon av dem.
så sant som det är sagt. fast jag har kört dem båda. å vill du ha känsla köp en mito

mito_4_ever skrev:
så sant som det är sagt. fast jag har kört dem båda. å vill du ha känsla köp en mito

HAHAHAHHA, vad är det för känsla? bara undrar alltså.

Förövrig, vm i trådgrävning?

DJM skrev:
HAHAHAHHA, vad är det för känsla? bara undrar alltså.

Förövrig, vm i trådgrävning?

Känslan att vurpa :D Nej men jag gillar min aprilia, för den är smidig hoj som är lätt och knäskrapa med :D :tummenupp

Mr_Malossi skrev:
Känslan att vurpa :D Nej men jag gillar min aprilia, för den är smidig hoj som är lätt och knäskrapa med :D :tummenupp

Har du säkert rätt i! :)

Jag kan ju bara tala för mig själv varför jag ville ha en ha en mattsvart Mito. För mig kändes motorcykelkortet och ett köp av motorcykel som en högst underbar och mycket privat sak. Jag och MIN egen hoj, ungefär. När vi ändå köpte något så onödigt och kapitalförstörande som en ny lättviktare så tänkte jag förstås "lika bra att ta det jag verkligen vill ha med detsamma".

Där jag bor finns det en massa lättviktare, bl.a. mer än ett halvt dussin Aprilior,resten av dussinet Honda NSR plus 2-3 per modell av diverse andra lättviktare såsom Yamaha DT, Suzuki RG osv. Alltså det kan bli en hel massa tvåtaktsos i centrum om sommarkvällarna när alla är ute och tar en sväng.

Egentligen skulle jag ha köpt ett Aprilia RS och det var fem före att en ny RS skulle ha bytt ägare men när man började kolla runt sig verkade man se Aprilior allstans och människorna som körde dem -RYYS!. Tvärstopp, absolut ingen Aprilia.

In framför datorn och fram med telefonen på nytt för att om möjligt hitta den lättviktare "det inte gick att få fram och allraminst i den där färgen". Efter mycket slit hittades EN(!) i södra Tyskland och dit med pengarna så ingen annan skulle hinna köpa den.

Det är ju klart att när sådant här händer som man får känslor för sin Mito, fastän det bara är en skrothög bestående av död materia. För mig utvecklades innehavet av en motorcykel till så mycket mera än det egentligen borde få vara. Man skall aldrig ta något sådant här på blodigt allvar...

All heder åt Aprilia RS 125, den är säkert den bästa "sportlättviktaren" idag, den är ganska snygg, lättare att hålla ren än Miton verkar det som och den finns troligtvis att få tag på i hela landet, till skillnad från 916:s ilskna och trilskande lillebror. Egentligen är jag alltså apriliaist i grund och botten. Jag är glad för dem som verkligen tycker om sina Aprilior, NSR:or osv. Det skall ni vara!

Tyvärr kändes Aprilia för mig som att en höra att ens flickvän varit med halva Rinkeby. Det funkar säkert lika bra om inte bättre, men man vill ju spy varenda gång man tänker på det...

Last edited:
Mikael Cagiva skrev:
Tyvärr kändes Aprilia för mig som att en höra att ens flickvän varit med halva Rinkeby. Det funkar säkert lika bra om inte bättre, men man vill ju spy varenda gång man tänker på det...

:rofl

Bra skrivet (det andra) det sista garvade jag bara som fan åt. :lol

Mikael Cagiva skrev:

:Bugar :Bugar :Bugar :rofl

De är ganska lika... fast Miton har ett vassare utseende, dessutom är de ovanliga.

Men sen får man pröjsa mycket för sådana också

Har aldrig gillat mitons framlyse, sen att den är en ducce kopia, mmm ok.

Synd bara att den inte hade fackverksram och enkelsving. Hade den varit läckrare!

Nåra Frågor?

Hur går en ostryt Aprilia RS 125 från 1998?
Hur många Hk och hur många Bhp?
Hur är det med motrerna är det bra grejor.
Hur är bromsarna?
Kvalite?

Den går bra, hur många hk, ca. 32hk på vevaxeln och ca. 25hk på bakhjulet.
Det är bra grejor så länge det underhålls och det finns mycket reservdelar, det ända är väll att det kostar lite.
Bromsarna underbara, kvalité alltså det är ju italienskt mycket fint, men man får väll räkna med vissa små irriterande krångel. Vilket det är på ALLA italienare.

BTW det kommer att finnas en GRYMM fighter till våren sommaren till salu :D

uggla skrev:
Synd bara att den inte hade fackverksram och enkelsving. Hade den varit läckrare!

Jepp, det plus tailpipe skulle onekligen göra den ännu mera poser...

Fast vad skall jag orka bry mig om det, jag skall ändå sälja miton till våren så jag kommer ur träsket och köpa Corolla för pengarna...

Last edited:
Lemon skrev:
Det är väl klart du måste byta kolv i en 125.a efter några hundra mil.

jag kommer ihåg ett tag då massvis Aprilia RS 125:or rasade efter ca 400-700 mil.
var väl tydligen nåt med oljan att dom fick för lite olja eller nåt liknande.

jag körde min mito 1038 mil utan att byta en enda pryl...KVALITET! inte många hojjar som klarar det.... :tummenupp visst sen gick en lindning av på tändplattan. :)

Det beror ju helt och hållet på hur man kör mcn... Köp miton

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...