Aprilia Pegaso 650 -99, Är den OK?

Trasan

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2004
Hoj
...
Jag har fått ett erbjudande om att byta min XJ900 -01 mot en fin Aprilia pegaso 650 -99 med 20lök i mellan. Skulle du gjort det och är Aprilian något att ha, är det några speciella konstigheter eller funkar dom bra? :3freak

Körde 3 500 mil med min 99a, bakstötdämparen gav upp efter 2500. Packboxoarna i gaffeln efter 500, garantigrej.
99an var svårstartad om den stått ngn vecka, det försvann med insprutningen som kom 00.
Ingen racer precis men jag tourade lite på min och så länge man är ensam på pinnar den på bra upp till 130 eller så.

infectious skrev:
2300808 Jag har fått ett erbjudande om att byta min XJ900 -01 mot en fin Aprilia pegaso 650 -99 med 20lök i mellan. Skulle du gjort det och är Aprilian något att ha, är det några speciella konstigheter eller funkar dom bra? :3freak
De funkar bra. Svårstartade som fasen när de stått ett tag (några veckor +) som sagt men annars inga konstigheter. Men är det en motard du vill ha så är den ett dåligt val. Det är helt enkelt inte den sortens cykel.

Jag hade ju tänkt byta mot en 660 eller sporthoj som i så fall kanske skulle bli en SF men när tillfälle som detta ges måste man ju fundera. Den kunde bli bra att åka till jobbet på och då skulle den aldrig stå länge, plus att man får pengar i handen att köpa en vinterbil för... Sen har jag en annan hoj på G så Aprilian kanske inte stannar så länge, eller så får man se för den lär ju inte vara dyr att äga.

Edit: Tillägger att Aprilian endast gått 1300mil och har packväskor :yoparty .

Last edited:
infectious skrev:
Den kunde bli bra att åka till jobbet på

Edit: Tillägger att Aprilian endast gått 1300mil och har packväskor :yoparty .
Den är kanon att pendla på. Tuffar på bensinsnålt, bekvämt och bra. Perfekt inne i stan, man sitter högt och har mycket bra översikt. Den vänder på en femöring.

Med packväskorna blir den kanon att toura med. Kanske inte på autobahn men vanlig motorväg är inga problem. Bäst är den dock på mindre vägar.

svänger som en moppe i trafiken åtminstone känns det så jämfört med Tigern jag bytte till. Bensinsnål är den iofs vid stadskörning men jag fick upp min i 1,7 men då var det fullgas Gbg -Malmö :-) Förresten packa inte choklad i väskorna dämparna värmer bra.

Last edited:
Låter som en vettig hoj det här. Vart är det man handlar delar till Aprilia i Stockholm och är dom dyra? Hur är det med kvaliten, kan man säga att det är som vilket märke som helst eller? Har dålig koll på Aprilia så det kan vara bra om någon som kan märket ville svara. :tummenupp

Och just ja, vad anser ni en 99:a med 1300mil är värd? Över 30kkr?

infectious skrev:
2310395 Låter som en vettig hoj det här. Vart är det man handlar delar till Aprilia i Stockholm och är dom dyra? Hur är det med kvaliten, kan man säga att det är som vilket märke som helst eller? Har dålig koll på Aprilia så det kan vara bra om någon som kan märket ville svara. :tummenupp

Och just ja, vad anser ni en 99:a med 1300mil är värd? Över 30kkr?
Delarna är dyra och kvaliteten är mycket bra - som vilket japanskt fabrikat som helst. Kolla annonser så ser du ungefär hur mycket den är värd.

Okej, tycker prisbilden är lite splittrad. Finns inte så många att kolla på men det verkar rimligt att den är värd runt 30kkr. Vilka är det som säljer Aprilia i Stockholm?

kolla lite vad ÅF säger om reservdelstillgången, när jag hade min tog det ett j-dra tag attt få hem delar men de kanske bättrat sig.

Okej, men omöjligt ska det väl i alla fall inte vara? Sen har jag nu pratat med ägaren och han nämde att det ofta blir avgassmällar och att han bad dom kolla på det vid service men dom ska ha sagt att det är så det brukar vara med den här modellen? Stämmer det eller bör man se över något? :3freak

infectious skrev:
2313544 Okej, men omöjligt ska det väl i alla fall inte vara? Sen har jag nu pratat med ägaren och han nämde att det ofta blir avgassmällar och att han bad dom kolla på det vid service men dom ska ha sagt att det är så det brukar vara med den här modellen? Stämmer det eller bör man se över något? :3freak
Reservdelssituationen är inte sämre än för t ex Suzuki. Det betyder inte att den är bra, men... Iofs ett rätt bra tag sedan jag behövde delar så det kan ha ändrats.

Avgasknallarna hör lite till - inget fel alltså. Det kommer in tjuvluft vid utblåset när man växlar ner. Går att täta om man vill.

*/ ?>
Nyheter
Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Back