Aprilia otur?

Status
Ej öppen för fler svar.
Motorer som rasat vid test; Tillhör de 570 hojarna av R-modell. Samtliga har fått ny motor, även de utan ras. Det problemet är förbi. Även den störste kan drabbas av dålig underleverantör. Har inte hittat någon ägare/testförare som råkat ut för detta på Factory. Eftersom det nu är åtgärdat på ett fårhällandevis snyggt sätt (man byter hela motorn och håller inte på och småtjafsar med att byta komponenter).
Samma sak har jag haft erfarenhet av hos bmw, där vår F65Gs(twin) varit inne på 3 återkallanden, hittills. Vågar fortfarande använda den trots att det ena rört bromsar, det andra drivpaket :brinnerup Sånt här händer, det är inget man får dra för stora växlar på när det gäller en ny produkt.

Om den räcker till i Superstock/Pro återstår att se. Effekt är inte allt, chassit ska kunna hantera det också. Icke att förglömma.

Factoryn är inte gjord med åtanke på gatåkare, alls. Lika lite som MGS-01, Desmosedici rr, NR750 mm. De är tilltänka för banan, om man sen väljer att köra dem på gatan bara för att det går; Varsågod.
Resonemanget är lika logiskt som att man packar in fru och packning i en Lotus Exige och kör jorden runt, lika vältänkt är det att använda en supersport som touringbåge. Ska man långtoura, kör nåt som är lämpligt för det. Att sen vissa vill och kan; Varsågod. Men man må va rätt korttänkt om man tror att det är dess verkliga syfte. En hoj som kan allt är en utopi år 2010.

Skulle jag lägga 200 lock på en Factory? Eller 170kkr på en R1, S1000RR mm?
För att åka bana, Factoryn. Den är redan fullmatad med smaskiga chassikomponenter och inställningsmöjligheter. Kraschkåpset; Klar!
För att åka gata? Nä, ingen av dem.

Öhlins gafflarna är gjorde mest för bana, och har därmed lite packboxar som glider lite lättare och har en fjäder istället för två som gsx1000r bland annat har(går utmärkt att använda en packbox från gsx1000r 03 tror jag det va till aprilia öhlin gafflarna). Sen går det också bota problemet med att använda lite snällare olja än öhlins olja till gafflarna så tar packboxarna mindre skada..oftast brukar öhlin gafflarna börja läcka efter vintern när hojen har ståt utan att gafflarna har blivit rörda(de torkar).

Öhlins gafflar har 98-03 (RSVR) , RSVR 06-09, RSV Factory 04-09 , RSV4 Factory 09->

Sachs gafflar har 98-03 (RSV) , 04-05 RSVR , 10-> RSV4R och de läcker typ aldrig.

Sen hur vida Öhlin gafflarn läcker jämfört med andra gafflar så är det inte så mycket mer...jag har sätt andra hojar som också läcker.

Sen hur mycket/lite effekt har då RSV4R/Factory om man jämför med GSX1000R, ZX10R, 1000RR , 1198S, RC8R.. Skillnaden är väldigt lite!!

Alla bänkar vissar olika!, det skiljer lite mellan varje ex! Att aprilian ska ha 10hp mindre än andra 1000cc , V2 1200cc är bara skit snack!.. det är mer 0-5hp +- sen kommer bmw s1000rr med 15hp+ mer än de andra.

Sen att trimma RSV4R/Factory är dyrt!... Det är mer att ingen riktigt förstår sig på databoxen än! , all elektronik , Ride by Wire , 8 injektors

Allt är för nytt än!
http://www.apriliaforum.com/forums/showthread.php?t=202486

Sen så va det bara de tidiga exen av RSV4R som rasade..RSV4R Factory som tillverkades tidigare va det aldrig något fel på.

Så vad har RSV4 Factory då?

- Multi-adjustable perimetral aluminium alloy frame
- Adjustable engine position relative within frame
- Fuel system: Magneti Marelli electronic injection with 2 injectors per cylinder and integrated independent Ride by Wire system for each bank. Three mappings selectable from handlebar. Electronically controlled variable length intake ducts
-Transmission: 6-speed direct-control cassette gearbox
-Clutch: multiplate wet clutch with mechanical slipper system

Nu tog jag med några grejer som inte alla andra hojar har...några har men inte alla.

Last edited by a moderator:
Att jag skrev om snö och vinter, beror på att samtliga 5-7 engelska tidningar kör tester hela året i england och det ger ganska tydliga indikationer vilka hojar som är gediget byggda och tål tuffa förhållanden.

Men tråden handlade inte om ev recalls i efterhand, utan att jag tyckte det var anmärkningsvärt många aprilia som gått sönder under vanliga tidningstester. När jag bläddrade tillbaka i superbike stod följande:
//We have had issues with poor fuelling at low revs on one of our test bikes// Ju mer man tittar så visar det sig att de mesta av testhojarna haft problem. Jag har aldrig sett något liknande i MC-historien.

Är det meningen att vi som konsumenter skall vara testare åt fabrikerna, de utvecklar en hoj på ett par år och hinner inte testa ordentligt, utan det tar man sen i försäljarledet??? Nu vill jag klargöra att jag inte vill debattera BMW, men vill ta som jämförelse att de utvecklade s1000rr med Suzuki K5 som mall, de har alltså hållit på i nästan 5år, när japsen normalt kör i c:a 2års intervaller.

All ära till att man byter delar/motorer och liknande, men det är väl roligare att köra hoj:tungan

Att jag skrev om snö och vinter, beror på att samtliga 5-7 engelska tidningar kör tester hela året i england och det ger ganska tydliga indikationer vilka hojar som är gediget byggda och tål tuffa förhållanden.

Men tråden handlade inte om ev recalls i efterhand, utan att jag tyckte det var anmärkningsvärt många aprilia som gått sönder under vanliga tidningstester. När jag bläddrade tillbaka i superbike stod följande:
//We have had issues with poor fuelling at low revs on one of our test bikes// Ju mer man tittar så visar det sig att de mesta av testhojarna haft problem. Jag har aldrig sett något liknande i MC-historien.

Är det meningen att vi som konsumenter skall vara testare åt fabrikerna, de utvecklar en hoj på ett par år och hinner inte testa ordentligt, utan det tar man sen i försäljarledet??? Nu vill jag klargöra att jag inte vill debattera BMW, men vill ta som jämförelse att de utvecklade s1000rr med Suzuki K5 som mall, de har alltså hållit på i nästan 5år, när japsen normalt kör i c:a 2års intervaller.

All ära till att man byter delar/motorer och liknande, men det är väl roligare att köra hoj:tungan

Det går ju alltid läsa tidningar....men vad tycker de som äger RSV4R/Factoryn då?.. går RSV4 ryckigt?, ramlar det av delar hela tiden från hojen?, går motorn sönder hela tiden?

Tidningar kan man inte alltid lita på..."vissa" tidningar vrider sig åt det hållet de får mest pengar ifrån.

Sen måste vi tänka på att aprilia är ganska ny med motorer...till RSV så gjorde ju rotax motorerna...det är på de senaste åren de har tagit det lite mer allvarligt att försöka göra det själv.

Sen så har rad4or byggts i många år... v4or är inte byggd lika mycket....men visst till motogp m.m..aprilia körde ju med cube en 3a och inte en v4a.

Rostskydd på hojar känns irrelevant på nåt vis? Många obehandlade ytor.
Förra bmw-hojen rostade/korroderade nåt kopiöst, trots att den varken såg vare sig snö eller salt. Allt från ram till gaffelben, motor och elektronik. Då är den ändå en välkänd offroad-tourer för elaka förhållanden.
De är väl, åter igen, inte konstruerade med den avsikten att fungera som saltkälke ? :va

Att hänga läpp över att paraplyet inte fungerar som fallskärm är för det flesta normalbegåvade; dumt?

Ryckig gång är inihelvete enkelt varför det uppkommer såhär i historien. AVGASKRAV! Med lambdaregleringar, magra driftförhållanden och stel drivlina blir det väldigt accentuerat. Vi lever i den värld vi lever och förbränningsmotorn har sina svagheter.

Last edited:
Fyller på:

Performance Bikes test Aprilia (R) läcker olja.

Snart måste även den mest inbitna fantast reagera:va

Fyller på:

Är detta ett senare nummer, eller kan det hänga ihop med samma cyklar som resten av tidningarna använt som testhojar? Det är ju helt sjukt man kan klåpa till det så fint som aprilia gjort.

Vet att gsxr K5,K6 hade problem med att ramar sprack och hade dåliga fogar.

Hur många cyklar rör det sig om egentligen och hur många cyklar är "gemensamma" i tidningarna? (Det är ju långt ifrån så att alla tidningar producerar alla "sina" artiklar själv)

Nu har färddatorn lagt av på BMW:n, igen...

1: Är det meningen att vi som konsumenter skall vara testare åt fabrikerna, de utvecklar en hoj på ett par år och hinner inte testa ordentligt, utan det tar man sen i försäljarledet??? Nu vill jag klargöra att

2: jag inte vill debattera BMW, men vill ta som jämförelse att de utvecklade s1000rr med Suzuki K5 som mall, de har alltså hållit på i nästan 5år, när japsen normalt kör i c:a 2års intervaller.

1: Så är det ju alltid, mer eller mindre. Andra exempel; RC8, ZX10R, 999 Gäller allt från insprut, nervös hoj, design mm.

2: Att dem tog 5 år på sej är för att dem inte hade något att utgå från. S1000RR kommer uppdateras oftare än var 5:e år nu när dem väl har fått fram en egen hoj. Då kanske tom BMW kör i 2 års intervall.

Gjorde en Tocar och köpte en tidning, F. Papunen har visst RSV4:an som favorit hoj i ett test.. (inte sagt att han var snabbast med den, men den föll han i smaken)

Fyller på:

Ojoj låter som ett allvarligt fel...det är väldigt ovanligt att hojar/bilar läcker olja eller hur :näsblod

Mer info vill jag ha läcker den olja från kedjan..gafflarna ,packbox i motorn, ventilkåpan, olje rör, olje kylaren.

PS:Vet någon om bmw har fixat växel problemet?

Last edited:
Gjorde en Tocar och köpte en tidning, F. Papunen har visst RSV4:an som favorit hoj i ett test.. (inte sagt att han var snabbast med den, men den föll han i smaken)

Mystiken tätnar.

Jag hade alla dagar i veckan vacklat mellan BMW och Aprilia om jag hade haft pengar att spendera på hoj.

Jag ser det lite som att köpa Husaberg (Aprilia)istället för KTM(BMW) (570 vs 690). Man får något lite mer extremt och lite mer framåtanda från en tillverkare men man satsar i viss mån tillförlitligheten. Det är väl ingen hemlighet för någon?

/ Jens

Fyller på:

räcker väl med att du gör det, du har väl aldrig ägt en kommer förmodligen aldrig att köpa en heller, fattar faktiskt inte riktigt varför detta är så viktigt för dig att ta upp.

Cycle World hade också Aprilian som favorit i sitt test av värstingarna, trots att den inte var snabbast runt banan. Inga tekniska mankemang med den heller.

Mystiken tätnar.

Jag hade alla dagar i veckan vacklat mellan BMW och Aprilia om jag hade haft pengar att spendera på hoj.

Jag ser det lite som att köpa Husaberg (Aprilia)istället för KTM(BMW) (570 vs 690). Man får något lite mer extremt och lite mer framåtanda från en tillverkare men man satsar i viss mån tillförlitligheten. Det är väl ingen hemlighet för någon?

/ Jens
Lite så är det ju. Tror de flesta vet vad de får när de köper Aprilian.
PErsonligen tycker jag den är så oerhört mycket spännande och tilltalande än BMW:en trots att BMW:en har imponerande prestanda så väcker den noll habegär hos mig. Hade jag de summorna skulle jag välja Aprilian alla dagar i veckan. MC-köp är ju emotionella och inte rationella, se bara vad jag har för hoj. :hihi

Last edited:
Jag kan ha överseende men vad i hela friden menar han ?? vad är syftet med det som skrivs ???
att skriva att "jag tycker denna hoj är skit,jag tror inte den är bra,jag hittar tusen fel på den via digert sökande på nätet"
vad vill han att det ska leda till ?
personligen tycker jag att det verkar finnas en del bitterhet bakom i stort sett alla dom trådar/kommentarer han sprider här,tråkigt för jag tror att han kan ha en del att tillföra med en annan attityd.

jag kan ju åxå som grädde på moset berätta att jag igår var ute och körde denna så omdiskuterade hoj,ute ca en timme o körde,
nu är väl jag i jäv men spontant så tror jag ingen som gillar sporthojjar kan låta bli att älska denna hoj,ett chassie något större än en 250 racer fast med massor av effekt,mjuk o fin växellåda,bra vrid genom i stort sett hela registret,att chassiet är stabilt ser vi ju på tävlingsbanorna redan.

Jay leno hade viss lite åsikter om RSV4 med http://www.jaylenosgarage.com/at-the-garage/motorcycles/aprilia-rsv4/

Ska bli sanslöst kul o se Max Biaggi styra den runt i Brno om några veckor.

Ha överseende med tocars ordval, så försöker vi att diskutera det faktiska han menar. :)

Last edited:
Är detta ett senare nummer, eller kan det hänga ihop med samma cyklar som resten av tidningarna använt som testhojar? Det är ju helt sjukt man kan klåpa till det så fint som aprilia gjort.

Vet att gsxr K5,K6 hade problem med att ramar sprack och hade dåliga fogar.

Tidningen är helt ny, kom igår Performancebike Juli nummer och hojarna är ju olika Dels motorrad (den havererade och har nog knappast gått till Bike som test hoj),Bike, usa hojen, england, samt motorhaverierna.

Tror stenhårt fabriken testar mindre och låter oss konsumenter ta felen, som de gärna åtgärdar och sen bygger bort till nästa omgång hojar/uppdateringar.

Vi behöver inte ha någon mer "debatt", jag ville ha sagt det som står i stycket ovanför. Den får gärna vara världsbäst!!!! Men stör mig på att under alla år jag läst tester, har jag aldrig sett maken till många fel på TEST hojar. Nu har fem engelska tidningar börjat sina långtester med Aprilian, ska bli intressant att följa hur den står sig. Det är redan gjort några tester, men vågar inte nämna resultatet för jag blir väl bespottad igen, så finns intresse köp tidningarna.

Vi kan lägga locket på, ok för mig:tummenupp

Last edited:
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti