Lystna aldrig på Eurosportkommentatorerna. De är usla och har noll koll.....Jaså, är det allt? Hur är det med oljan, luftfiltret, drivpaketet, kolven och allt det? Låt gå att 690-hojarna tuffar på rätt oklanerligt men det är även en wrf450 uppe i täten vilken måste ta duktigt med stryk, dom kör inte speciellt lugnt med maskinerna. Går den på samma kolv under hela resans gång menar du eller var det 3dagars intervall där? Jag har ingen insyn alls och vet inget mer än vad som sägs i tv i princip utan detta är endast en stilla undran.
Hur är det med trimningsgraden? Kör dom "standard", stryper dom ner, ändrar geometrin eller på annat sätt modifierar? Duktigt nyfiken här... =)
Olja och luftfilter byts givetvis också varje afton men det är ju inte direkt specifikt för grabbarna med resurser. Kolv byter man inte utan hela motorn istället men de nya 690 motorerna går långt utan renovering. De håller eg ett helt Dakar utan byte det är bara toppgrabbarna som hellre byter än riskerar något. Annat var det på den gamla goda tiden när man byggde 698cc LC4 motorer, ojj vad de kunde rasa.....
Fretenge som är Yamaha France golden boy byter det mesta betydligt oftare men även här håller motorn flera dagar mellan bytena. Yamaha France har den mest imponerande racelastbilen av alla. Här byts inga pboxar i gaffeln utan man byter hela gaffeln...
Hur special motorerna är varierar men vanligtvis är det väldigt likt en produktionsmotor fast ihopsatt med lite trevligare toleranser.
Tittar man sen på dem typ Annie som åker kittade KTM EXC och liknande så renoverar man inget i motorn under racet om man inte måste. En ventiljustering är oftast allt som behövs . Dessa motorer är oftast nästan helt original (eller så är de helt original). Vanligen så portar man toppen lite och hänger i ventiler som är bättre än KTM original samt snyggar upp förbränningsrummet lite. En häftigare kam typ SX varianten samt svetsad vev för hållbarhet kan också ingå men i övrigt är det standard som gäller.
Finns givetvis dem som bygger 570 special för att försöka hänga med även i toppfart men antingen så kraschar dessa (då EXC chassiet är mycket mer instabilt än 690Rally diton) eller så slutar det i ett stort rökmoln....

Back to topic...