Aprilia MXV 450

Jaså, är det allt? Hur är det med oljan, luftfiltret, drivpaketet, kolven och allt det? Låt gå att 690-hojarna tuffar på rätt oklanerligt men det är även en wrf450 uppe i täten vilken måste ta duktigt med stryk, dom kör inte speciellt lugnt med maskinerna. Går den på samma kolv under hela resans gång menar du eller var det 3dagars intervall där? Jag har ingen insyn alls och vet inget mer än vad som sägs i tv i princip utan detta är endast en stilla undran.

Hur är det med trimningsgraden? Kör dom "standard", stryper dom ner, ändrar geometrin eller på annat sätt modifierar? Duktigt nyfiken här... =)
Lystna aldrig på Eurosportkommentatorerna. De är usla och har noll koll.....

Olja och luftfilter byts givetvis också varje afton men det är ju inte direkt specifikt för grabbarna med resurser. Kolv byter man inte utan hela motorn istället men de nya 690 motorerna går långt utan renovering. De håller eg ett helt Dakar utan byte det är bara toppgrabbarna som hellre byter än riskerar något. Annat var det på den gamla goda tiden när man byggde 698cc LC4 motorer, ojj vad de kunde rasa.....

Fretenge som är Yamaha France golden boy byter det mesta betydligt oftare men även här håller motorn flera dagar mellan bytena. Yamaha France har den mest imponerande racelastbilen av alla. Här byts inga pboxar i gaffeln utan man byter hela gaffeln...

Hur special motorerna är varierar men vanligtvis är det väldigt likt en produktionsmotor fast ihopsatt med lite trevligare toleranser.

Tittar man sen på dem typ Annie som åker kittade KTM EXC och liknande så renoverar man inget i motorn under racet om man inte måste. En ventiljustering är oftast allt som behövs . Dessa motorer är oftast nästan helt original (eller så är de helt original). Vanligen så portar man toppen lite och hänger i ventiler som är bättre än KTM original samt snyggar upp förbränningsrummet lite. En häftigare kam typ SX varianten samt svetsad vev för hållbarhet kan också ingå men i övrigt är det standard som gäller.

Finns givetvis dem som bygger 570 special för att försöka hänga med även i toppfart men antingen så kraschar dessa (då EXC chassiet är mycket mer instabilt än 690Rally diton) eller så slutar det i ett stort rökmoln....:fyllisar

Back to topic...
 
Angående Dakar, (när temat först är uppe)
Varför körs det nästan bara med ktm 690? Finns det inget intresse bland dom andra tillvärkarna att rejsa dakar?
Grymmt vacker natur på många etapper.... Vill ha äventyrs åka där själv någon dag!
 
Angående Dakar, (när temat först är uppe)
Varför körs det nästan bara med ktm 690? Finns det inget intresse bland dom andra tillvärkarna att rejsa dakar?
Grymmt vacker natur på många etapper.... Vill ha äventyrs åka där själv någon dag!

Uppenbarligen anser inte de andra tillverkarna att där finns några pengar i det sedan BMW drog sig ur tidigt 2000-tal. Den enda cykel som säljs färdig om än med stor prislapp är KTM 690 och KTMs satsning är ju lika stor som de andras tillsammans. Yamaha France (vilka är så nära yamaha fabriksteam man kommer inom de flesta discipliner) har färdiga kit att sätta på en WR450 och Honda dakar rally team har CRF450 kitt med viss backning från Hondafabriken.
Därefter kommer en uppsjö av helt fristående kittningsföretag bla Mecasystem/RS concepts/Alberto Dottori/mfl där man köper sig en endurocykel och bygger om för en saftig peng..
 
Uppenbarligen anser inte de andra tillverkarna att där finns några pengar i det sedan BMW drog sig ur tidigt 2000-tal. Den enda cykel som säljs färdig om än med stor prislapp är KTM 690 och KTMs satsning är ju lika stor som de andras tillsammans. Yamaha France (vilka är så nära yamaha fabriksteam man kommer inom de flesta discipliner) har färdiga kit att sätta på en WR450 och Honda dakar rally team har CRF450 kitt med viss backning från Hondafabriken.
Därefter kommer en uppsjö av helt fristående kittningsföretag bla Mecasystem/RS concepts/Alberto Dottori/mfl där man köper sig en endurocykel och bygger om för en saftig peng..

Ktm tar pallen (och resten av listan) med stil då:D Synd att japsarna inte satsar på hård offroad/ rally hojar, det är ju snart 10år sedan det kom några nyheter på den fronten. Å andra sidan ger det bra marknad för Ktm och dom mindre europeiska märkena.
 
Back
Top