Aprilia Mille Luftboxmod.

willy

Alla sätt är bra, utom dem dåliga.
Gick med
22 Sep 2003
Ort
Malmö
Hoj
Honda RS125-05, såld. Prototyp RSV Mille R
Hej på er.

Har hört att många moddar luftboxen på millen och att det ska göra ganska stor effekt skillnad, då den får ganska lite luft orginal. Är det någon som känner till detta? Gäller det även slangarna som går från intagen till boxen? Har PCIII och Leovinci slip-on och är sugen på luftboxmodd innan det ska bänkas. Millen är från 2001.

Tack på förhand.

Mvh

Jacob
 
Japp det gör tämligen stor skillnad i mellanregistret tillsammans med chipning.
6-8Hk på sina ställen...
Toppeffekten är det dock ingen större skillnad på.

I aprilia tråden finns det en del info:

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=1956&page=27&highlight=renegade


När jag hade Aprilia hängde jag i Renegade´s kit som helt ersätter standard luftburken. Det finns andra varianter där man tar bort luftburkslocket och sätter en ram på luftburkens botten del som sen sluter tätt upp mot tanken som då får fungera som lock och därmed ökar man airboxens volym.

http://www.rsvzone.com/forums/showthread.php?t=6299

http://images.google.se/imgres?imgu...prev=/images?q=aprilia+airkit&hl=sv&sa=N&um=1
http://images.google.se/imgres?imgu...prev=/images?q=aprilia+airkit&hl=sv&sa=N&um=1
 
Last edited:
Japp det gör tämligen stor skillnad i mellanregistret tillsammans med chipning.
6-8Hk på sina ställen...
Toppeffekten är det dock ingen större skillnad på.

I aprilia tråden finns det en del info:

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=1956&page=27&highlight=renegade


När jag hade Aprilia hängde jag i Renegade´s kit som helt ersätter standard luftburken. Det finns andra varianter där man tar bort luftburkslocket och sätter en ram på luftburkens botten del som sen sluter tätt upp mot tanken som då får fungera som lock och därmed ökar man airboxens volym.

http://www.rsvzone.com/forums/showthread.php?t=6299

http://images.google.se/imgres?imgu...prev=/images?q=aprilia+airkit&hl=sv&sa=N&um=1
http://images.google.se/imgres?imgu...prev=/images?q=aprilia+airkit&hl=sv&sa=N&um=1

Kanon, tack så mycket för snabbt svar. Det verkar finnas mycket info i Apriliatråden! :tummenupp Jag har knappt kört med hojen så det är inte bristen på effekt men det är skoj att planera lite framtida moddar :)
 
det finns mycket o göra med den luftboxen ,, först o främst sdå anser jag det viktigt att det tätar ordentligt i alla anslutningar från början ute i nosen till det som går in i luftboxen,på min 99:a så tätade jag med silicon i alla skarver,på vissa ställen var det millimeter stort läckage,det gjorde 7km/t på toppfarten iaf ,,

på min -04:a så har jag byggt en distans mellan lock o botten på luftburken och har genom det fått ca 10-12 liter mera luft där,kan inte säga om det gjorde någon enorm skillnad men jag inbillar mig iaf att det blev ett positivt resultat,

Hur du än gör så lycka till
// Jocke
Kanon, tack så mycket för snabbt svar. Det verkar finnas mycket info i Apriliatråden! :tummenupp Jag har knappt kört med hojen så det är inte bristen på effekt men det är skoj att planera lite framtida moddar :)
 
det finns mycket o göra med den luftboxen ,, först o främst sdå anser jag det viktigt att det tätar ordentligt i alla anslutningar från början ute i nosen till det som går in i luftboxen,på min 99:a så tätade jag med silicon i alla skarver,på vissa ställen var det millimeter stort läckage,det gjorde 7km/t på toppfarten iaf ,,

på min -04:a så har jag byggt en distans mellan lock o botten på luftburken och har genom det fått ca 10-12 liter mera luft där,kan inte säga om det gjorde någon enorm skillnad men jag inbillar mig iaf att det blev ett positivt resultat,

Hur du än gör så lycka till
// Jocke


Okej! ska kolla på detta, såg ifs ganska tätt ut när jag rev ned det men ska kolla närmre på detta. Jag har hört att man också kan kapa och ta bort från filterhållaren i toppen på airboxen och bak men det låter i mina öron inte så bra då den sväljer en massa luft efter filtret, direkt ner i spjällen. Det bästa hade nog varit en annan airbox......

Ett viktigt tillägg är att kopplingen är notoriskt klen och när motorn får extra ponnys börjar det slira....så!

Undvik helsyntetoljor....(känns konstigt att skriva men....)

Skaffa: http://www.barnettclutches.com/prod...ches_other&clutch_make=Aprilia&clutch_cc=1000

Och kör motorn på en bra halvsyntet: Castrol GPS10-40W och kopplingen ovan funkade kanon för mig!!

Aha! Jag kör nu med Castrols värsta ( den som hette R4 innan, minns inte det nya namnet) 10W-50. det står 15W-50 i boken. Har inte känt några problem med kopplingen det lilla jag har kört.....

Ett viktigt tillägg är att kopplingen är notoriskt klen och när motorn får extra ponnys börjar det slira....så!

Undvik helsyntetoljor....(känns konstigt att skriva men....)

Skaffa: http://www.barnettclutches.com/prod...ches_other&clutch_make=Aprilia&clutch_cc=1000

Och kör motorn på en bra halvsyntet: Castrol GPS10-40W och kopplingen ovan funkade kanon för mig!!

Aha! Jag kör nu med Castrols värsta ( den som hette R4 innan, minns inte det nya namnet) 10W-50. det står 15W-50 i boken. Har inte känt några problem med kopplingen det lilla jag har kört.....
 
Last edited:
det finns mycket o göra med den luftboxen ,, först o främst sdå anser jag det viktigt att det tätar ordentligt i alla anslutningar från början ute i nosen till det som går in i luftboxen,på min 99:a så tätade jag med silicon i alla skarver,på vissa ställen var det millimeter stort läckage,det gjorde 7km/t på toppfarten iaf ,,

på min -04:a så har jag byggt en distans mellan lock o botten på luftburken och har genom det fått ca 10-12 liter mera luft där,kan inte säga om det gjorde någon enorm skillnad men jag inbillar mig iaf att det blev ett positivt resultat,

Hur du än gör så lycka till
// Jocke

Grymt fet distans som ger 10-12 liter mera luft;) ! Tanken måste stå rakt upp efter det moddet, he,he! Angående ramairen så var det 1-3mm springa mellan luftintagen och ramen på min hoj så det finns en del springor att fylla om man vill!

André!
 
någon som har erfarenhet av hur hojen går utan ramair? Ska bygga fighter på falcon (samma motor som millen) och plockar ju då bort luftkanalerna som pressar in luften i boxen.

Har byggt om en Fireblade 954 tidigare och den gick inte märkbart sämre, har dock hört att exempelvis ZX9-R går som en påse skit utan sin ramair.
 
Last edited:
Skulle vilja säga att det är mycket skitsnack i den här tråden, om man inte har fattigmansturbon kopplad tappar man kaske 5-8 hästar i högfart, det är sanningen, mellanregistret gör det knappast någon skillnad och volymen på burken spelar ingen roll
 
Skulle vilja säga att det är mycket skitsnack i den här tråden, om man inte har fattigmansturbon kopplad tappar man kaske 5-8 hästar i högfart, det är sanningen, mellanregistret gör det knappast någon skillnad och volymen på burken spelar ingen roll

Lite märkligt då att alla kitluftboxar jag sett alltid har haft större volym än orginalet.
 
Ett viktigt tillägg är att kopplingen är notoriskt klen och när motorn får extra ponnys börjar det slira....så!

Undvik helsyntetoljor....(känns konstigt att skriva men....)

Skaffa: http://www.barnettclutches.com/prod...ches_other&clutch_make=Aprilia&clutch_cc=1000

Och kör motorn på en bra halvsyntet: Castrol GPS10-40W och kopplingen ovan funkade kanon för mig!!


Du verkar ha bra koll på dessa maskiner så jag måste fråga. Jag tycker jag hör ett tickande ljud från den på tomgång och vid lite lite gaspådrag. Det följer varvtalet men försvinner vid ca 5000 varv.

Lite dum fråga kanske men, de ska väll ticka/låta lite? spec twinnar brukar ha lite mer mekaniskt motorljud. Rent spontant låter det som ljudet kommer från toppen men jag har inte haft av kåporna och lyssnat mer noga.

Måste också påpeka att detta är min första 4-takts hoj så det är lite nya ljud att vänja sig vid. Tycker allt låter, tjuter, puffar :D
 
Du verkar ha bra koll på dessa maskiner så jag måste fråga. Jag tycker jag hör ett tickande ljud från den på tomgång och vid lite lite gaspådrag. Det följer varvtalet men försvinner vid ca 5000 varv.

Lite dum fråga kanske men, de ska väll ticka/låta lite? spec twinnar brukar ha lite mer mekaniskt motorljud. Rent spontant låter det som ljudet kommer från toppen men jag har inte haft av kåporna och lyssnat mer noga.

Måste också påpeka att detta är min första 4-takts hoj så det är lite nya ljud att vänja sig vid. Tycker allt låter, tjuter, puffar :D

Yep Millarna brukar låta lite och det hörs mer när man har luftkit(båda min Millar lätt/låter)
 
Omöjligt att ställa diagnos på detta sätt men precis som Lamkaka skriver...det tickar å låter om dem...


Glöm inte att ventilspelen skall kollas...snabbt fixat om inte den bakre ventilkpåan var ett sånt jälla pain in the :arsele att få bort....
 
Back
Top