Hej Jocke och övriga Prilla entusiaster!
Det skulle vara intressant att höra om din ökning av volymen gav mer effekt/vrid eller ej.
Detta då jag sett att du fixat och trixat länge med din Mille och antagligen trimmat in den optimalt efter varje förändring...
Orsaken att jag frågar är, att så som jag lärt mig (genom åren) så kan plenumstorleken iof. betyda lite. Men generellt sett har man (i facklitteratur jag läst) sagt att den tappar sin största betydelse när man överskrider 1,2ggr slagvolymen (gäller 4-takt) - förutsatt att utformningen är optimerad.
Och här diskuterar vi 7-10ggr slagvolymen...
De flesta som refererar till effekthöjning i samband med ökad plenumvolym har dessutom gjort andra, inte sällan större förändringar - och lägger sedan massor av tid på att justera/optimera kombinationen på rullande landsväg.
För att få en rättvis bild borde man börja med lika omsorgsfull optimering innan och sedan jämföra siffrorna efteråt...
Skulle vara kul att höra siffror/erfarenhet från de som endast ändrat plenum storlek och verifierat resultatet
såväl före som efter.
Få se nu om vi kan få fram någon rättvis bild av denna modifiering.
Det finns dessutom andra parametrar som skulle kunna vara intressanta att diskutera när man ändå talar om modifiering av luftburken.
När det gäller att behålla luftintaget framifrån anges oftast vinsten här som fartvinden - "luffarturbon"... jo, det är klart att ca 1,6% effekthöjning i 100km/h gör sitt till... eller !?! (förutsatt dessutom att mappningen tar hänsyn till överladdningen)
Men den i vårt klimat största vinsten är utan tvekan densitetsskillnaden mellan varm luft (>75 C ovanför motorn) och den tyvärr ganska svala lufttemperaturen (ofta < 20 C) vi har här i Sverige.
Den ger betydligt mer effektskillnad - dessutom genom hela hastighetsregistret...
Hoppas fler är intresserade av dessa frågor. Annars får ni väl bränna mig...