Aprilia Mille Luftboxmod.

Omöjligt att ställa diagnos på detta sätt men precis som Lamkaka skriver...det tickar å låter om dem...

Glöm inte att ventilspelen skall kollas...snabbt fixat om inte den bakre ventilkpåan var ett sånt jälla pain in the :arsele att få bort....

Ni är guld värda, tack

Jo jag ska kolla ventilspelet så fort jag får min verkstadshandbok! Blev ca 20 mil igår. Vilken underbar hoj det är att köra, den har verkligen gett mitt MC intresse en ny gnista!! :)

ja nästan som att åka med en tankväska modell "elefant boy" :tummenupp
ok jag erkänner ,, det blev nog lite fel där ,, det jag lyckades med var att öka volymen med 2 liter så 10 liter blev 12 ,, :tuttar

Ha en bra helg allesammans
/ Jocke

Grymt fet distans som ger 10-12 liter mera luft;) ! Tanken måste stå rakt upp efter det moddet, he,he!

André!

Last edited:
Extra volym = mer effekt?

Hej Jocke och övriga Prilla entusiaster!

Det skulle vara intressant att höra om din ökning av volymen gav mer effekt/vrid eller ej.
Detta då jag sett att du fixat och trixat länge med din Mille och antagligen trimmat in den optimalt efter varje förändring...:va :tummenupp :Bugar

Orsaken att jag frågar är, att så som jag lärt mig (genom åren) så kan plenumstorleken iof. betyda lite. Men generellt sett har man (i facklitteratur jag läst) sagt att den tappar sin största betydelse när man överskrider 1,2ggr slagvolymen (gäller 4-takt) - förutsatt att utformningen är optimerad.
Och här diskuterar vi 7-10ggr slagvolymen...:confused:

De flesta som refererar till effekthöjning i samband med ökad plenumvolym har dessutom gjort andra, inte sällan större förändringar - och lägger sedan massor av tid på att justera/optimera kombinationen på rullande landsväg.
För att få en rättvis bild borde man börja med lika omsorgsfull optimering innan och sedan jämföra siffrorna efteråt...:mattias

Skulle vara kul att höra siffror/erfarenhet från de som endast ändrat plenum storlek och verifierat resultatet såväl före som efter.
Få se nu om vi kan få fram någon rättvis bild av denna modifiering.:fakta

Det finns dessutom andra parametrar som skulle kunna vara intressanta att diskutera när man ändå talar om modifiering av luftburken.
När det gäller att behålla luftintaget framifrån anges oftast vinsten här som fartvinden - "luffarturbon"... jo, det är klart att ca 1,6% effekthöjning i 100km/h gör sitt till... eller !?! (förutsatt dessutom att mappningen tar hänsyn till överladdningen)
Men den i vårt klimat största vinsten är utan tvekan densitetsskillnaden mellan varm luft (>75 C ovanför motorn) och den tyvärr ganska svala lufttemperaturen (ofta < 20 C) vi har här i Sverige.
Den ger betydligt mer effektskillnad - dessutom genom hela hastighetsregistret...:D

Hoppas fler är intresserade av dessa frågor. Annars får ni väl bränna mig...:brinnerup :hihi

Det skulle vara intressant att höra om din ökning av volymen gav mer effekt/vrid eller ej.
Detta då jag sett att du fixat och trixat länge med din Mille och antagligen trimmat in den optimalt efter varje förändring...:va :tummenupp :Bugar

Orsaken att jag frågar är, att så som jag lärt mig (genom åren) så kan plenumstorleken iof. betyda lite. Men generellt sett har man (i facklitteratur jag läst) sagt att den tappar sin största betydelse när man överskrider 1,2ggr slagvolymen (gäller 4-takt) - förutsatt att utformningen är optimerad.

De flesta som refererar till effekthöjning i samband med ökad plenumvolym har dessutom gjort andra, inte sällan större förändringar - och lägger sedan massor av tid på att justera/optimera kombinationen på rullande landsväg.
För att få en rättvis bild borde man börja med lika omsorgsfull optimering innan och sedan jämföra siffrorna efteråt...:mattias

Skulle vara kul att höra siffror/erfarenhet från de som endast ändrat plenum storlek och verifierat resultatet såväl före som efter.

Det finns dessutom andra parametrar som skulle kunna vara intressanta att diskutera när man ändå talar om modifiering av luftburken.
När det gäller att behålla luftintaget framifrån anges oftast vinsten här som fartvinden - "luffarturbon"... jo, det är klart att ca 1,6% effekthöjning i 100km/h gör sitt till... eller !?! (förutsatt dessutom att mappningen tar hänsyn till överladdningen)
Men den i vårt klimat största vinsten är utan tvekan densitetsskillnaden mellan varm luft (>75 C ovanför motorn) och den tyvärr ganska svala lufttemperaturen (ofta < 20 C) vi har här i Sverige.
Den ger betydligt mer effektskillnad - dessutom genom hela hastighetsregistret...:D

Hoppas fler är intresserade av dessa frågor. Annars får ni väl bränna mig...:brinnerup :hihi

Intressant frågeställning :tummenupp

Ett viktigt tillägg är att kopplingen är notoriskt klen och när motorn får extra ponnys börjar det slira....så!

Undvik helsyntetoljor....(känns konstigt att skriva men....)

Skaffa: http://www.barnettclutches.com/prod...ches_other&clutch_make=Aprilia&clutch_cc=1000

Och kör motorn på en bra halvsyntet: Castrol GPS10-40W och kopplingen ovan funkade kanon för mig!!

Host host... herrn kanske behöver friska upp minnet lite? ;)
Trådar med info om detta finns...
:hihi

på 04:ans mille så är dt endast ca 10 liter volym från start i luftboxen så min ökning till 12,0 borde ju då enligt ditt antagande vara ganska bra !
precis som du säger så görs ju inte mätningar mellan var förändring utan jag/vi småfixar o känner oss för i största allmänhet,

det enda säkra sättet att för mig mäta effektökning på är igentligen att maxa hojjen på samma ställe var gång förutsättningsvis att lufttryck o fuktighet är inom felmarginal,, så brukar jag iaf göra.

oftast är det inga större skillnader utan mest att man upplever effekt på ett annat vis,sedan kan det bli slitsamt för folk som bor i närheten o höra bröööölet dag ut o dag in så metoden rekommenderar jag ingen direkt.

kanske vore ide att testa med lite vatteninsprutning ??

// Jocke

Lite om vatteninsprutning i luftburksfrågan...

Angående från 10 till 12 liters plenum så undrade jag om det verkligen blir en mätbar skillnad (tvivlar lite) - naturligtvis är imponeringsfaktorn god !!!:krama

Ang. vatteninsprutning:
Vatteninsprutinsprutning ger (i sig) bara en sämre effekt - om den inte krävs p.g.a. att oktantalet inte räcker till.
Det sker då kompressionstrycket i kombination med insugsgasernas begynnelse temperatur genererar en "kompressions-temperatur" som får bränslet i fråga att självantända... :va
Enkelt uttryckt kan man säga att vatten (som i sig är resultatet av en förbränning) inte på något positivt sätt medverkar till högre effekt (mer energi i cylindern). Däremot tar vattnet plats från de ämnen som skulle kunna göra det, samt att det kyler effektivt... (vilket ofta hjälper upp livslängden på bl.a. avgasventilerna):tummenupp
M.a.o. får du in mindre bränsle per kolvslag = sämre effekt vid samma rpm.
Turbo-nissarna som ligger i framkant brukar ha bra koll på detta - även lämplig blandning av vatten och sprit (då får man ju iaf. lite extra mat till motorn...),hur man doserar, mm. då dom ofta går över gränsen för vad vanlig handelsbensin klarar

Det är betydligt bättre (läs "effektivare") att du istället provar bränslen som tål den högre kompressionen, gärna med ett större energi innehåll vid rätt blandningsförhållande till luften - och på så sätt skapar förutsättning att få ut mer effekt ur varje kolvslag.

Nitromethan är ett exempel på en sådan produkt.;)
Ta det lite lugnt ibörjan bara. Problemet kommer ganska snart när resten av motorn inte klarar av restprodukterna...:skrämd
Jag menar då förbränningsrums-trycket och värmen.
(jag särskrev vissa ord för att det skulle bli enklare att läsa)

PS.
Jag skulle gärna bo granne med dig Jocke...:hihi
Grattis Willy till ett roligt val av 4-taktare...:tummenupp

Har redan upptäckt en stor fördel med min 1cm högre (ca 1liter mera luft) box. Eftersom tanken då var tvungen att höjas 1cm i framkant så fick jag plötsligt in knäna OCH knäpuckarna under den utsvängda överdelen av tanken. Nu blir ekipaget ca 3-4 cm smalare eftersom låren inte sticker ut så mycket och cv-värdet sjunker så bara där tjänar jag en massa hk o fart;)

Bara fördelar än så länge och kostnadsmässigt så ligger jag på under 50kr (silicon i skarvar på ramair o packning). Just det ja, Kn-filter o gummigrunka modell 99-00 satt där innan modden o de var inte gratis.

Lev o må, André!

Nu får ni ursäkta mig om jag skriver fumligt m.m(jag e trött o hungrig lång hård dag på jobbet)

Svarar på ditt PM här... "Termignoni" chipet är ett av de bättre chipen vad jag fick höra förut... det är utformat för slip-on + kanske ändrat tändkurvan lite gran... det blir som natt och dag med och utan... om den har två kurvor kan jag tyvär inte svara på(går ju alltid testa sig fram, jag monterade en bryttare på min klipta kabel).

Nu tillbaka till denna tråd.

Det är svårt det här med att jämföra hur mycket bättre en hoj går efter man har ändrat något(störe luftburk m.m, helsystem)

Lite info från min 06a.

När jag fick den hade den gått i runda slängar 370mil och den hade Acra slip-on + map2 och va bänkad till 132hk, drog ur den en gång för att se hur fort den gick på en raka... kom upp i 275km/h(längre raka så har jag säkert kommit upp i lite mer).

Nästa sommar som kom så hade Aprilian fått 60mm helsystem störe luftburk + kolfibersnorkel som är helt ren från flappers m.m och en afr tunner som ställdes in på 13.1 värde så tunner försöker hålla det värde hela tiden underkörning... hojen hade nu gått ca 1200mil+ orginal drivpaket lite halft ovårdat, en ny top hastighets testnings försök gjordes... ett litet mentalt stop fick hojen runt 273 km/h...Hur kommer det sig nudå? hojen borde ju gå bättre nu?! Det som talade mot nya testet kanske va luftfuktighet, vind, slitet drivpaket.

Vad vill jag komma med det här nudå?...Det är många små saker som påverkar hur fort hojen går...svårt att jämföra dag till dag..Vad kommer här näst då... 1060cc kit? det får pengarna utvissa. Vad jag vet är att hojen inte har några som helst problem att hänga med rad4or så länge det inte går över 250Km/h på landsväg och på bana..Men mycket vill ju ha mer tyvär.

Men en sak är säker 98-03 Trivs väldigt bra med renagde luftburk + chip + slip-on... Jag märkte väldigt stor skilnad på låg, mellan registret där... den ville hjula mycket lättare :)

Ingen som vill ha en samlad mek vecka under sommarn som vi kan sam skruva på 1060cc kit?:p på flera hojar.

Vill ni ha ännu mer hp än vad 1060cc kitet gör och inte använda kompressor så vet jag en lösning men det kostar nog ganska mycket tyvär.... intressen kan tas vid pm endast för info.

Nu får ni ursäkta mig om jag skriver fumligt m.m(jag e trött o hungrig lång hård dag på jobbet)

Svarar på ditt PM här... "Termignoni" chipet är ett av de bättre chipen vad jag fick höra förut... det är utformat för slip-on + kanske ändrat tändkurvan lite gran... det blir som natt och dag med och utan... om den har två kurvor kan jag tyvär inte svara på(går ju alltid testa sig fram, jag monterade en bryttare på min klipta kabel).

Nu tillbaka till denna tråd.

Det är svårt det här med att jämföra hur mycket bättre en hoj går efter man har ändrat något(störe luftburk m.m, helsystem)

Lite info från min 06a.

När jag fick den hade den gått i runda slängar 370mil och den hade Acra slip-on + map2 och va bänkad till 132hk, drog ur den en gång för att se hur fort den gick på en raka... kom upp i 275km/h(längre raka så har jag säkert kommit upp i lite mer).

Nästa sommar som kom så hade Aprilian fått 60mm helsystem störe luftburk + kolfibersnorkel som är helt ren från flappers m.m och en afr tunner som ställdes in på 13.1 värde så tunner försöker hålla det värde hela tiden underkörning... hojen hade nu gått ca 1200mil+ orginal drivpaket lite halft ovårdat, en ny top hastighets testnings försök gjordes... ett litet mentalt stop fick hojen runt 273 km/h...Hur kommer det sig nudå? hojen borde ju gå bättre nu?! Det som talade mot nya testet kanske va luftfuktighet, vind, slitet drivpaket.

Vad vill jag komma med det här nudå?...Det är många små saker som påverkar hur fort hojen går...svårt att jämföra dag till dag..Vad kommer här näst då... 1060cc kit? det får pengarna utvissa. Vad jag vet är att hojen inte har några som helst problem att hänga med rad4or så länge det inte går över 250Km/h på landsväg och på bana..Men mycket vill ju ha mer tyvär.

Men en sak är säker 98-03 Trivs väldigt bra med renagde luftburk + chip + slip-on... Jag märkte väldigt stor skilnad på låg, mellan registret där... den ville hjula mycket lättare :)

Ingen som vill ha en samlad mek vecka under sommarn som vi kan sam skruva på 1060cc kit?:p på flera hojar.

Vill ni ha ännu mer hp än vad 1060cc kitet gör och inte använda kompressor så vet jag en lösning men det kostar nog ganska mycket tyvär.... intressen kan tas vid pm endast för info.

Förlåt mig, var sitter chippet? Har ett Leovince slipon och ska skaffa renagde luftburken, så då kanske man ska ha ett chip också :P

Just nu är allt orginal förutom pcIII och jag tycker den går riktigt bra :) Det jag vill få bort är orginal ljuddämpare då den väger typ 25kg.

Sitter i boxen mellan sadeln och cutsen. Ta bort gummit samt av med kablarna. Upp med lådan. Öppna lådan med fyra stjärnskruvar.
mvh

Skulle vilja säga att det är mycket skitsnack i den här tråden, om man inte har fattigmansturbon kopplad tappar man kaske 5-8 hästar i högfart, det är sanningen, mellanregistret gör det knappast någon skillnad och volymen på burken spelar ingen roll

Va bra, för jag måste göra min mindre pga tankkapning.:hihi

Sitter i boxen mellan sadeln och cutsen. Ta bort gummit samt av med kablarna. Upp med lådan. Öppna lådan med fyra stjärnskruvar.
mvh

Ungefär hur stor skillnad gör ett chip?

kolla denna länk ,, den ger dig svar på det mesta ,, Falco och Mille är det ingen skillnad på förutom chassie.

http://www.geocities.com/sl_mille/index.html?200925

Förlåt mig, var sitter chippet? Har ett Leovince slipon och ska skaffa renagde luftburken, så då kanske man ska ha ett chip också :P

Just nu är allt orginal förutom pcIII och jag tycker den går riktigt bra :) Det jag vill få bort är orginal ljuddämpare då den väger typ 25kg.

Willy (och andra ägare av äldre 2-1 system Mille).

Denny på Aprilia Center (Haninge) har ETT flång nytt Akrapovic helsystem i titan kvar - jag köpte det andra. :yoparty
Han kan ge ett mycket bra pris på det åsså... :tummenupp

Kan meddela att ett komplett original systemet (inkl alla fjädrar upphängning mm.) väger 10,9kg (det gör mitt)
Akrapovic titan = 4,0kg
Så det blir nästan 7kg lättare ekipage + några kusar till :D
så om ni får se mitt :arsele så kan det vara det som är orsaken.
Kan ju också vara att man står på huvudet...:huvet

Har inte fått ihop hojen än - men när den är bänkad tror jag en lagom första provsväng med nya systemet skulle kunna vara... Köping !!!
Dricker inte kaffe, Jocke, men en glass är ju aldrig fel... (om jag fattade Gollum rätt...?):hihi

Ses !

Willy (och andra ägare av äldre 2-1 system Mille).

Denny på Aprilia Center (Haninge) har ETT flång nytt Akrapovic helsystem i titan kvar - jag köpte det andra. :yoparty
Han kan ge ett mycket bra pris på det åsså... :tummenupp

Kan meddela att ett komplett original systemet (inkl alla fjädrar upphängning mm.) väger 10,9kg (det gör mitt)
Akrapovic titan = 4,0kg
Så det blir nästan 7kg lättare ekipage + några kusar till :D
så om ni får se mitt :arsele så kan det vara det som är orsaken.
Kan ju också vara att man står på huvudet...:huvet

Har inte fått ihop hojen än - men när den är bänkad tror jag en lagom första provsväng med nya systemet skulle kunna vara... Köping !!!
Dricker inte kaffe, Jocke, men en glass är ju aldrig fel... (om jag fattade Gollum rätt...?):hihi

Ses !

Alright! Vet inte hur intressant det är dock. Har inte år att pimpa hoj för jätte mycket. Har ett leovince slip-on jag ska montera om jag får ihop det med blinkersen då det är ett highpipe. Akras titansystem är sjukt porriga dock, bara gratulera! :yoparty

kolla denna länk ,, den ger dig svar på det mesta ,, Falco och Mille är det ingen skillnad på förutom chassie.

http://www.geocities.com/sl_mille/index.html?200925

Tusen tack för det! :)

Last edited:
Ses !

Dr bike du får ta rygg på gubbmissilen så kan vi glassa ihop någon lämplig dag framöver ,, flera är välkomna.

// Jocke

Back