Aprilia, Ducati eller Honda SP 1??

TheBat

Ny medlem
Gick med
8 Aug 2006
Hoj
675-Race!
Jaha ja då vart hojen såld igår, o nu är stora frågan: vad ska man ha nu??
ett måste är V-Twin!

Funderar på dessa hojar:
Aprilia Rsv -04a o framåt.
Ducati 748
Honda SP-1 eller SP-2

vore tacksam med lite hjälp o erfarenheter om dessa hojjar, även lite försäkrings uppgifter om någon har de:confused:

//Johan:yoparty

I mina ögon....

...så är 748:an (och 916, 996, 998) helt enkelt världens vackraste mc !
End of discussion !

Betalar 5300:- hel/hel hos folksam för min 748:a.

Jag skulle faktiskt ha valt en välvårdad 748:a.
Har kört alla fyra sorterna,gillar sp 1/2 mer än Aprilian faktiskt,men Duccen är så lätt o trevlig,å snygg.
Hmm,lite kluven,klar tvåa är Hondan för mig iaf.
Rörigt svar,eller ?

Självklart !!

Hej du !
Nja självklart är det inte riktigt men prova dig fram lite,
testa några olika hojjar så du bildar dig en EGEN uppfattning i stället för att höra oss märkes freak säga att våran hojj är bäst ,, det är så himla individuellt med vad du kommer trivas med,

personligen så tror jag att du kommer tycka 748 kan vara lite klen om du gillar vridmoment,annars kan jag inte påstå att den är direkt bristfällig.

sp1 eller sp2 ja ,, jag har ju inte knasat runt med någon ännu men det som är plus med dom hojjarna är väl den goa motorgången ,, sedan så är det väl den vanliga honda kvaliten som är genomgående,, fast trots att den varit med på olika masterbike utvärderingar så har den inte tagit förstaplatsen från APRILIAN någon gång,,
men då ska vi inte glömma att det är duktiga chafförer som kör hojjarna till det yttersta,, och så kommer förmodligen inte vi hantera dom,inte på gata i allafall.

Vad beträffande Millen så tycker jag personligen att den är det som tilltalar mig mest,, så därför köpte jag en sådan,du är välkommen o komma o titta närsomhelst,
jag tycker det är riktigt bra tryck i motorn och service endast var 1000 mil,ytterst sällan behov att ställa ventiler,vet dom som kört 6000 mil utan justering.
service kostnaden är försumbar,du byter olja o filter gör rent luftfiltret o du har servat för långt under tusenlappen var tusende mil,lite beroende på hur dyr olja du kör på.

titta in i Aprilia tråden om du inte gjort det ännu ,, så ser du vad som händer där.

// Jocke i köping.

...så är 748:an (och 916, 996, 998) helt enkelt världens vackraste mc !
End of discussion !

Betalar 5300:- hel/hel hos folksam för min 748:a.

jo de är klart, min farfar har en sådan så den har ja lite erfarenhet av, har åkt lite på den oxå men vill veta hur den står sig mot dom övriga:)

Skäl nr 2 att köra Ducce : http://www.ducceklubben.org/calendario/

Har några kompisar som har både sp1 och rsv som är riktigt nöjda med dessa !
748:an ligger nog inte i riktigt samma division i bottenvrid men för bankörning så funkar den alldeles klockrent.

Körde m dom förra året ett par ggr! men har inte den svårt att haka på, tycker nästan att den är lite klen, har kört farfars, lr hur funkar det att chippa den lr pca den o hur mycket ger de??

Kolla med Sweedie om han har sin hoj kvar ,, den vann ju BOTT fast det fanns ett gäng oslagbara 1098 duccar med i serien,, (nu var jag ironisk) har han den hojjen kvar så tycker jag att den verkar vara det mest prisvärda du hittar om du nu ska ha en twin ,,

// Jocke

Körde m dom förra året ett par ggr! men har inte den svårt att haka på, tycker nästan att den är lite klen, har kört farfars, lr hur funkar det att chippa den lr pca den o hur mycket ger de??

:näsblod

Killen vill ha en twin och då säger du zx10r om du inte gillar din twin så bytt till en rad4 då.. :pannkyss

Som Jocke sa...748 kommer känns lite klen på gatan men på bana funkar den "ok"
Sp1/Sp2 vs en italiensk skönthet som Millen.....svårt val eftersom båda är bra hojar men aprilian har allt som Sp1/Sp2 har och lite till, bra fjädring, bra motor, bra sitt ställning för lång turer, funkar bra på bana, drar till sig :tuttar det är ju en italienare :yoparty en skönhet!

Ducati är alltid Ducati, sen att en 748 är riktigt snygg gör inte saken sämre!

Har du tittat på nya KTM RC8? Tycker i alla fall själv att den verkar vara intressant, dock är den ju inte gratis även om den är billigare än Ducati...

748:an är ju ganska trött faktiskt, om man ska jämföra med Hönan och Ap-rillia. Jag skulle råda dig att spana in 9-serien av Ducati, om det är det märket som gäller.

Min åsikt är att Aprilians muller låter klarare / renare än en ducatis. Fast båda låter gött som attan. Om du ska äga en twin för att stå ut, ja då väger nog Aprilian starkare för att det är en mer sällsynt hoj än en ducce som börjar bli många där ute.

Jag kommer behålla min Aprilia som jag rejsat med. Den är så fantastiskt fin o vacker o skön att köra och låter sååå grym att jag inte kan släppa den helt enkelt. :)

Om du har haft en SV1000 tidigare, så ska du nog titta på en 996:a. 748:an är nog lite klen i botten om man är van med en 1000cc twin.

Börjar nog lute mer o mer åt en Aprillia, även om det är lockande med en ducati, tror dock att en 748a är i tröttaset laget o en från 9-serien är nog lite för dyr för en så gammal hoj!
Hur mycket ger de om man PC3ar en Aprilia m helsystem??

Börjar nog lute mer o mer åt en Aprillia, även om det är lockande med en ducati, tror dock att en 748a är i tröttaset laget o en från 9-serien är nog lite för dyr för en så gammal hoj!
Det ger om inte effekt, bättre prestanda vad gäller repons från hojen. Men räkna mellan 5-20 hk beroende på vem som gör jobbet åt dig.

Har SP-1/2 dålig motor ? :confused:

Nej!

Sp1/Sp2 Motorn är bra och det är Millens motor också..

Från ca 120hk-125hk på slangen me orginal ljuddämpare m.m till ca 130-134hk med endast slip-on

Slip-on:ca 6000-9000:-

Helsystem + pc3 + airbox modd
135-142hk på slangen

Helsystem(Smaltmoto 60mm eller Acra 60mm)

Pris PC3: Ca 2000:- + tull
Pris Airbox modd:Grattis om man fixar det själv med tättning m.m annars ca 2000:-
Pris Smaltmoto: Ca 16500:- med allt
Pris Acra: Ca 14000:- + tull

Rekomenderar Smaltsystemet eftersom det är biligare och ger lite mer effekt genom hela registret + att man får beställa burkarna hur man vill ha dem matrial end cap m.m.

Helsystem + pc3 + airbox modd + Big Bore kitt 1060cc(cylindrar + kolvar inte så dyrt det e mest installationen som kostar)

Kolvar med allt + packningar m.m:6400:- + Nicasil behandling 2800:-

148-155hk på slangen

Nu skiljer det bänk till bänk också men det här är ungefär ökning...Åter kommer med ca pris för grejerna efter jag har ätit.

Edit fixat nu!

Last edited:
Nyheter
Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Video: Ducati Hypermotard