Apple eller PC

Använder du Apple eller PC???

• Antal röstningar
    0
Jag switchade från Pc till mac för lite drygt ett år sedan och är helnöjd. Jag ser ingen anledning till att man skall köra pc om man nu inte behöver arbeta med rent PC-specifika program som ex. Autocad(som jag saknar ibland). Så som jag känner det så kan jag "lita" på en mac på ett annat sätt än en PC. .

Last edited:
xyx skrev:
Nej, det handlar absolut inte om kunnighet jag kan och jag håller nått hundratal windows maskiner fria från skräp dagligen, förutom alla man får på köpet hos föräldrar, kompisar osv.

Men att ta hand om din familj, dina vänner och deras polares burkar är din skyldighet. Alla IT-nissar som gnäller över att dom måste ge en hjälpande hand ibland reserverar en plats åt sig själva i eldsjön.

sirSmokealot skrev:
KLart att jag använder både antivirus och brandväg...

Men trots det fick jag virus för 5 dagar sen...

Kunde inte få bort det, så det fick bli en reparation/installation av XP = 5 timmars arbete (med alla inställningar och allt annat jobb som man får göra.

Med apple hade jag sluppit det - och gört annat istället -som att köra en runda och njuta av det fina vädret...

Var det ett farligt virus? vad gjorde det?
Du kan fortfarande använda ett annat OS på en PC, tänk på det...

EDIT: jag har inget emot MAC överhuvudtaget, och tycker att deras Operativsystem är jätte bra! Men jag har fortfarande inga problem med windows för det..

Last edited:
tycon1 skrev:
Var det ett farligt virus? vad gjorde det?
Du kan fortfarande använda ett annat OS på en PC, tänk på det...

EDIT: jag har inget emot MAC överhuvudtaget, och tycker att deras Operativsystem är jätte bra! Men jag har fortfarande inga problem med windows för det..

Om Linux väl kunde nå fram till OSX användarvänlighet vore det inget snack
om billig hårdvara med ett bra stabilt OS, det skulle bli kanon. Ack och ve tyvärr måste jag säga att linux är inte tillräckligt användarvänligt ännu för
att erövra desktop marknaden. Men det kommer :tummenupp

morlock skrev:
Vill inte förstå frågan. En dator från Apple är en PC.
Så sant så. :)
Men om vi säger "IBM kompatibel persondator" istället?
På de gamla C64 står det faktiskt "Personal Computer".

Jag tycker att en "PC" fungerar bra. Billig och faktiskt riktigt driftsäker. Så länge man inte håller på och installerar och avinstallerar en massa skit hela tiden eller laddar ner suspekta grejjer...

Min bärbara är det snart tre år sedan jag behövde göra en ominstallation på. Men en del av mina kompisar tror jag kör ominstallationer oftare än vad de vistas ute i friska luften.

100% av macanvändarna är nöjda, en niondedel av pc-användarna är det. Beror det på att det faktiskt är mer problem med pc eller är mac-användare mer fanatiska?

Coola Ola skrev:
100% av macanvändarna är nöjda, en niondedel av pc-användarna är det. Beror det på att det faktiskt är mer problem med pc eller är mac-användare mer fanatiska?
Åtta av nio "PC"-användare är nöjda.

Inte tillräckligt många mac-användarna som röstat för rättcvis jämförelse. Om möjligt öht. Men generellt gäller väl att mac-användarna inte förstår bättre... :rolleyes:

byt inte till mac, byt ut windows till linux ist.

visst, det är lite omställning från windows. men inte så extremt mycket om du kör en lättare dist, som te.x mandriva eller ubuntu, själv kör jag ubuntu och är helnöjd. Anledningen till att jag har valt just ubuntu är deras oerhört smidiga pakethanterings system, ljusår för windows på den punkten. är tom enklare att installera program än i windows.

visst, sen är det mycket saker som är omständiga och inte så användarvänliga. men det finns jättebra hjälpforum, än så länge har jag inte fått något problem som inte kunnats lösa med lite läsning på olika forum.

Kan varmt rekomendera ubuntu.

Tobbe_N skrev:
byt inte till mac, byt ut windows till linux ist.

visst, det är lite omställning från windows. men inte så extremt mycket om du kör en lättare dist, som te.x mandriva eller ubuntu, själv kör jag ubuntu och är helnöjd. Anledningen till att jag har valt just ubuntu är deras oerhört smidiga pakethanterings system, ljusår för windows på den punkten. är tom enklare att installera program än i windows.

visst, sen är det mycket saker som är omständiga och inte så användarvänliga. men det finns jättebra hjälpforum, än så länge har jag inte fått något problem som inte kunnats lösa med lite läsning på olika forum.

Kan varmt rekomendera ubuntu.
har kompisar som kör ubuntu. men jag skulle nog säga att debian är bättre tack vare apt-get. (eller finns det i ubuntu också?) annars kan jag rekommendera DSL för en ny börjare. det går att köra från livecd från usb minne och innehåller en webinstallation av debian.

Aldrig Apple, av en enda anledning. De ligger bakom Quicktime. Quicktime är ondska. Jag blir så arg att jag kokar bara jag tänker på all skit det programmet ställer till med. Fy fan!

McB skrev:
Aldrig Apple, av en enda anledning. De ligger bakom Quicktime. Quicktime är ondska. Jag blir så arg att jag kokar bara jag tänker på all skit det programmet ställer till med. Fy fan!

Och microsoft ligger bakom windowsmedia spelare, och den drar i smyg hem skit till din burk som du inte har bett om, microsofts OS drar i smyg hem skit du inte har bett om, i princip gör micrsofts programvaror allt som en trojan gör, bara mycket smidigare och med ett glassigare interface
.

GuW skrev:
Och microsoft ligger bakom windowsmedia spelare, och den drar i smyg hem skit till din burk som du inte har bett om, microsofts OS drar i smyg hem skit du inte har bett om, i princip gör micrsofts programvaror allt som en trojan gör, bara mycket smidigare och med ett glassigare interface
.

Jag har inte påstått att WMP är bättre, och jag använder inte applikationen om jag inte är tvingad. Quicktime ger mig som användare väldigt lite kontroll över vad applikationen gör, på klassiskt Mac-manér.

Simpatico skrev:
Nu när apple har gått över till Intel processorer är det, gissningsvis, bara en tidsfråga innan man kan köra OsX på pc om man skulle vilja det.

Går redan :)
Dualbootar Mac OS X x86 10.4.3 och XP på min burk och det funkar kanoners!
För dom som är intresserade så kan ni kolla lite här:
www.win2osx.net (ligger nere ibland)
http://www.osx86project.org/

Funkar inte med all PC hårdvara dock.
Finns färdiga skivor på the******bay att ladda ner så är det bara att installera :yoparty

Nyheter
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026