Apple-datorer

Henric#13

30 FAT FAST
Gick med
6 Aug 2007
Hoj
2016 Husqvarna 701 Enduro,2013 Ninja 636 såld, 2010 BMW F800R - såld
Är det någon som vet om dessa fungerar bra (nya givetvis) att surfa och skriva med? Eller blir man galet fustrerad av att de inte är kompatibla i en annars PC-dominerad värld?

Kör själv på en MacBook som jag använt sen i Okt.
Grymt nöjd måste jag säga, använder den till precis de saker du skall ha den till, dvs skriva, surfa och lyssna på musik.

Har i princip upplevt allting på Mac som smidigare än de ca 10 år man använt Peze. Och problem med kompatibiliteten tycker jag inte jag har stött på. Visst, små grejer kan krångla, men den det mesta funkar. Exempelvis Office.

Surfa och skriva kan du göra på en miniräknare eller mobiltelefon idag. Allt i datorväg du hittar på marknaden klarar av detta, givetvis även Apples grejer.

En MAC funkar till allt jag provat utom specialprogram gjorda för Windows!

Det finns t.om Officepaket till Mac OS, som är bättre än det till Windows dessutom:tummenupp

Tänk dessutom på skillnaden på "Avsett för Windows" och "Fungerar på mac":tuttar

Köpte en beggad Powerbook G4 för ett år sen, och jag kommer aldrig att köpa något av Bill igen!

Och skulle du inte gilla mac, så kan du antingen lägga in Windows, funkar med fler än Vista, fast det krävs emulator eller något sånt, eller sälja den, eftersom de behåller värdet mycket bättre!

En nackdel är ju priset... Och stirra dig inte blind på prestanda VS en Windowsdator, Macen använder prestandan mycket bättre!

Jag köpte den vita Macbook innan jul precis. Den var riktigt nice utseendemässigt. Jag kom dock aldrig överens med (tillbehör från apple) musen och skärmen var riktigt dålig. Dessutom lät den som en reaktor när man belastade den lite. Att den tvärlåste sej första gången jag använde fjärrkontrollen var väl bara otur, det hände i alla fall inte igen sen. Uppgraderade även till Leopard men jag var inte så imponerad av det. Kändes mest som ett pluspack eller liknande.

Operativet i sej var inget att anmärka på utan funkade nog som det var tänkt.

Edit: jag misstänker att Macbook pro är bättre på alla punkter men den kostar å andra sidan rätt mycket mer. Vill man inte köpa en vaio för dom pengarna istället?

Vad kul att ni verkar vara nöjda med Mac, jag har en Acer idag och den är helt slut, låser sig och jävlas trots djupgående analyser av skiten. En Mac får det bli. Någon som vill köpa en Acer billigt? :D

suttit ganska mycket med mac tidigare, men inte haft en egen förens lite över ett och ett halvt år sedan (MacBook Pro)

och som 99% av alla andra mac-användare så kan jag säga: jag kommer aldrig gå tillbaka till PC/Windows

inte så att jag anser PC/Windows för att vara dåligt, utan för att jag vet att Mac är bättre :)

Jag köpte den vita Macbook innan jul precis. Den var riktigt nice utseendemässigt. Jag kom dock aldrig överens med (tillbehör från apple) musen och skärmen var riktigt dålig. Dessutom lät den som en reaktor när man belastade den lite. Att den tvärlåste sej första gången jag använde fjärrkontrollen var väl bara otur, det hände i alla fall inte igen sen. Uppgraderade även till Leopard men jag var inte så imponerad av det. Kändes mest som ett pluspack eller liknande.

Operativet i sej var inget att anmärka på utan funkade nog som det var tänkt.

Edit: jag misstänker att Macbook pro är bättre på alla punkter men den kostar å andra sidan rätt mycket mer. Vill man inte köpa en vaio för dom pengarna istället?

Låter som du gav upp och sålde, eller ? :confused:

Synd isåf, då det verkar som du helt enkelt hade massa otur!

Har precis beställt en brutalmac som jag framförallt ska ha till arbete, så jag kan väl ge ett bättre omdöme om ett litet tag. Brorsan har dock kört mac ett par år och är helfrälst. Finns inga virus, så om något är det att föredra att surfa med den.

Du kan som sagt köra MS OS, men vad är poängen? Glöm Vista. Har för många barnsjukdomar.

Köpte min svarta MacBook strax innan Jul 2006 och är fortfarande riktigt nöjd med den, kör inte vista! OS X är ett riktigt trevligt och snyggt operativsystem som jag tycker fungerar utmärkt.
Trodde att det skulle bli dags att byta dator snart men jag är riktigt nöjd med min Mac så det finns ingen anledning att byta. :tummenupp

Jag förstår inte vad folk tjatar om Vista? Det funkar utmärkt, inte ett problem sen jag installerade det för LÄNGE sedan. Kanske gamla maskiner ni kör med? Inte en "barnsjukdom" här hos mig iallafall.

Tänkte höra hur det är med virus och annat inte omtyckt skit som kan ha lust att smyga sig in. Förekommer detta mindre (då just Windows är mycket vanligare och mycket virus skapas just till detta OS)?

Jag förstår inte vad folk tjatar om Vista? Det funkar utmärkt, inte ett problem sen jag installerade det för LÄNGE sedan. Kanske gamla maskiner ni kör med? Inte en "barnsjukdom" här hos mig iallafall.

Vista har många barnsjukdomar och att du inte har dem beror snarare på att du har haft tur än att andra har haft otur. Sen kräver Vista helt sanslöst med datorkraft - syrran köpte en helt ny bärbar med 1 GB i RAM och fullt med tillräckligt med kraft men ändå laggar det. Utan några program igång.

Tänkte höra hur det är med virus och annat inte omtyckt skit som kan ha lust att smyga sig in. Förekommer detta mindre (då just Windows är mycket vanligare och mycket virus skapas just till detta OS)?

Det finns nog inga kända virus till Mac för närvarande men ju fler som använder Mac, desto större kommer marknaden för virusprogram bli och då kommer det att komma virus.

Det finns nog inga kända virus till Mac för närvarande men ju fler som använder Mac, desto större kommer marknaden för virusprogram bli och då kommer det att komma virus.

Till viss del, ja. Men Macs OS har funnits i över åtta år. Det är inte så att folk inte försökt. Ingen har dock lyckats än. För den som vill ha extra säkerhet finns antivirusprogram för Mac, men det är ungefär som att försäkra sig mot att luften skulle ta slut.

Skriver det här på min nya leksak, en MacBook Pro 2008 med så bra prestanda som Apple erbjuder. Har inte än hunnit arbeta ordentligt med den så att jag kan uttala mig om all denna kraft, men jag kan meddela att den är så snygg att man blir tårögd. Den grafiska skärpan är också helt jävla sanslös.

Nästa dator kommer bli en MAC (mac book air "om jag hade pengar trallal la la la"), är så innerligt trött på "felmeddelanden" barnsjukdomar o liknande för att inte tala om virus vad gäller Windows.

[YOUTUBE-ID]W7askBmF4_c[/YOUTUBE-ID]

Samma smarta "musnavigering" som ipod touch/Iphone:)

Last edited:
Till viss del, ja. Men Macs OS har funnits i över åtta år. Det är inte så att folk inte försökt. Ingen har dock lyckats än. För den som vill ha extra säkerhet finns antivirusprogram för Mac, men det är ungefär som att försäkra sig mot att luften skulle ta slut.

Snacka om att vara naiv.

Nyheter
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...