Apple-datorer

Till viss del, ja. Men Macs OS har funnits i över åtta år. Det är inte så att folk inte försökt. Ingen har dock lyckats än.

Som sagt, marknaden är för liten, det finns inga pengar att tjäna på att göra antivirusprogram till Mac just nu.

Linux skapades 1991 och det finns fortfarande inga virus där - det beror också på marknaden, skillnaden är dock att till Linux skulle det komma snabba, effektiva och gratis antivirusprogram ganska fort.

Som sagt, marknaden är för liten, det finns inga pengar att tjäna på att göra antivirusprogram till Mac just nu.

Linux skapades 1991 och det finns fortfarande inga virus där - det beror också på marknaden, skillnaden är dock att till Linux skulle det komma snabba, effektiva och gratis antivirusprogram ganska fort.

Det finns gott om antivirusprogram till Linux/Unix men signaturerna är för Microsoft-virus. Det är nämligen utmärkt att scanna efter virus på en plattform som inte blir infekterad.

Virus till Unix är en utopi då kombinationerna av OS-varianter och CPU:er är många vilket gör det svårt att exekvera ett virus på något annat vis än t ex java. Mac är på det viset nästan lika lätt som Windows, man har två arkitekturer i stället för en i alla fall.

Teoretiskt är det förstås möjligt att göra ett virus till nästan vad som helst, speciellt med tanke på hur många som inte håller sina datorer uppdaterade. Faktum är dock att Unix-användare (inkluderar Linux och Mac) inte har haft några problem med detta och inte har nu heller. Rätt stor skillnad mot Windows och det kommer nog inte att ändra sig de närmsta åren heller. Om ni vägrar att tro att det skiljer något tekniskt utan att allt beror på marknadsandelarna så känner jag igen några av er från tidigare Mac-trådar där ni inte kan förstå hur någon kan betala 10% mer för sin dator, att ni finns gör att marknadsandelarna talar mot Windows i detta sammanhang för all framtid.

Som sagt....snack om att vara naiv. Om man vill synas i den digitala hackarvärlden, skriver man då ett program som når 92% av marknaden eller skriver man ett program som når 7% av marknaden?

På 80-talet när vic64 var omåttligt populär knäcktes det oändligt många fler spel till denna dator än till konkurrenterna (zx spectrum, atari600/800, amstrad, apple II osv) - beror det på att konstruktionen var undermålig eller beror det på att dåtidens hackers (felaktig benämning egentligen, då de inte var hackers utan crackers) ville nå ut till så många som möjligt för att på så sätt "bli någon"?

Om ni vägrar att tro att det skiljer något tekniskt utan att allt beror på marknadsandelarna så känner jag igen några av er från tidigare Mac-trådar där ni inte kan förstå hur någon kan betala 10% mer för sin dator, att ni finns gör att marknadsandelarna talar mot Windows i detta sammanhang för all framtid.

Som sagt....snack om att vara naiv. Om man vill synas i den digitala hackarvärlden, skriver man då ett program som når 92% av marknaden eller skriver man ett program som når 7% av marknaden?

Jag tenderar att hålla mig med Neutral samt de personer jag pratat med om saken i fråga. Om det är naivt så bjuder jag på det. Naivt skulle mycket väl också vara att tro att man syns i "den digitala hackervärlden" bara för att man skriver ett virus för MSOS. Det finns redan ett par, om vi säger så. Om man vill synas gör man nog bättre i att skriva det första viruset någonsin för Mac, om inte annat för ett totalt monopol på virusmarknaden, så att säga. Att tro att personer inte redan försökt skulle även det kunna bedömas vara naivt. Men visst, jag är den naiva personen här. :rolleyes:

På 80-talet när vic64 var omåttligt populär knäcktes det oändligt många fler spel till denna dator än till konkurrenterna (zx spectrum, atari600/800, amstrad, apple II osv) - beror det på att konstruktionen var undermålig eller beror det på att dåtidens hackers (felaktig benämning egentligen, då de inte var hackers utan crackers) ville nå ut till så många som möjligt för att på så sätt "bli någon"?

Du har nog inte uppdaterat dina kunskaper om detta sedan 80-talet låter det som. Malware idag handlar inte om att få ut något budskap om några 14-åringars hackargrupp.

Faktum är vilket fall som helst att Apple är befriat från dessa problem oavsett orsaken. Det är väl bra? Eller..?

Man "syns" genom att få stor spridning på sina alster. Får man det genom att sprida sina alster i en sfär av 92% av marknaden eller 7% av marknaden?

Förstår du något av det jag skrivit eller varför upprepar du dig bara?

Har du sagt något vettigt? Du verkar ju inte inse att det är fullständigt SJÄLVKLART att det är mer attraktivt att gå på/attackera/sprida virus för den som har i stort sett hela marknaden, än en tämligen marginaliserad produkt, utan försöker låta som värsta förståsigpåaren.

Men ok jag ger mig. Du vet bäst, kan allt, och vi andra - pöbeln - ska bara hålla käft och inte argumentera emot, framförallt inte när den förträffliga apple-datorn är på diskussionsbordet. Givetvis är det HELT omöjligt att göra virus för Mac. Så, nu var det sagt. Nöjd nu?

Nyheter
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026