Använder ni något mellan gashandtaget och styret?

Motherofgod

Sporthojsnörd
Gick med
12 Aug 2022
Hoj
2006, Yamaha FZ6-S 1999, Honda VFR800fi 2022, Honda CBR650R
Tjena, monterade av gashandtaget för att jag tänkte sätta in uppvärmda dylika men jag upptäckte då att det var lite rost på styret. Jag slipade bort det mesta med sandpapper och scotchbrite men det lär ju inte bestå om det kommer in fukt däremellan.

Så vad är era bästa tips för att förhindra rost på sådana ytor? Kopparpasta är ju rätt bra för metall mot metall, men vet inte om det är vettigt mot metall - plast.

Hej! Du menar rost på själva styret, antar jag? Nåt tunnflytande, som 5-56 tror jag blir bra.

Hej! Du menar rost på själva styret, antar jag? Nåt tunnflytande, som 5-56 tror jag blir bra.
Mm, rost på själva styret, där gashandtaget sitter. Hmm, ja det kanske. Vill helst ha något som sitter kvar ett tag så man slipper tänka på att applicera nytt så ofta.

Mm, rost på själva styret, där gashandtaget sitter. Hmm, ja det kanske. Vill helst ha något som sitter kvar ett tag så man slipper tänka på att applicera nytt så ofta.
Jag tror att om du tar t.ex fett så kan det påverka gasrullens vilja till återgång... Jag röstar på nåt tunnflytande.

Jag tror att om du tar t.ex fett så kan det påverka gasrullens vilja till återgång... Jag röstar på nåt tunnflytande.
Hade du valt silikonspray eller biltema multispray eller symaskinolja? Det är vad jag har hemma som är tunt.

Silikonfett. Mineralbaserade fetter kan påverka plastdetaljer.

Det är inget stort problem.
- Låt det vara
- Slipa bort det och lacka
- Slipa bort och dra på ett tunnt lager med valfritt fett, olja, vaselin...

Gasa mer och oftare.

Återkom om två år ifall gashandtaget rostat fast eller om det inte går tillbaka.

Jag har aldrig haft problem med detta.

Vad säger verkstadshandboken? :D

Ni komplicerar...

Jag har styren i aluminium, det rostar inte alls :tummenupp

Annars är det rostskyddsfärg som gäller.
Hmm, jag har iofs funderat på ett sportigare styre. Alternativt att jag vänder upp och ned på det jag har. Men får kanske åka in och köpa lite rostskyddsspray på Biltema.

Dom flesta som smörjer in styret med oljor och fett under gummigreppen brukar rätt fort inse att det är en rätt usel idé. Visserligen skruvar man ju fast just gasrullen, men ändå.
Nej nej, ingen olja mellan gummigreppet och plastrullen, det är som sagt en dålig idé. Isåfall möjligen under rullen, men helst inget alls.

Det är inget stort problem.
- Låt det vara
- Slipa bort det och lacka
- Slipa bort och dra på ett tunnt lager med valfritt fett, olja, vaselin...

Gasa mer och oftare.

Återkom om två år ifall gashandtaget rostat fast eller om det inte går tillbaka.

Jag har aldrig haft problem med detta.

Vad säger verkstadshandboken? :D

Ni komplicerar...
Näe det är nog inget stort problem, men tänker att det inte skadar att behandla det med något som skyddar mot rost.

Linoljebaserat rostskydd typ Biltemas kanske kan funka? Kokt linolja härdar ju så skyddet lär bli kvar betydligt längre och borde inte orsaka friktionsproblem.

Kom ihåg att 5-56 är mer rengöringörande än smörjande.
Innehåller petroleum (bensin), salt och lite, lite olja. Löser rost men gör också att det sedan rostar...
Som ovanstående säger, gör rent och måla.

Jag tror att det är första gången jag hör någon som är fundersam om gashandtaget riskerar att rosta fast.

Vad är det för styre?

Bild?

Skickat från min Ericson t28 via Tapatalk

Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...