Använder du ryggskydd??

Använder du ryggskydd??

• Antal röstningar
    0
Ryggskydd i all ära, men bara under långkörningar, ska jag bara in till stan och ta en öl eller liknande så skippar jag faktiskt skyddet... Dumt, kanske, men jag är iaf ärlig! :tummenupp

War-psycho skrev:
2295431 Jo, köra hoj 100m = körlädje ? ... :gnissla

Gå in i garaget och bara stå och glo på hojen = Glädje
Sitta på hojen i garaget = Glädje
Rulla ut den på gatan och putsa lite = Glädje
Starta motorn och varva lite = Brett leende
Köra bort och vända vid vändplan och tillbaka = Stort smil

Köra 100m till kiosken bara för att köpa en dosa snus och vinka till ungarna på vägen = Oslagbart!

Har du glömt varför du kör hoj? :tungan

RawLion skrev:
2295443 Köra 100m till kiosken bara för att köpa en dosa snus och vinka till ungarna på vägen = Oslagbart!

Har du glömt varför du kör hoj? :tungan
Närå, men vill inte starta upp mina hojar för att enbart köra 100 meter.
Men gillar man kallstarter så... :rolleyes:

BTW: Hur många ungar hinner du vinka åt på 100 meter? Bor du på ett dagis eller? :)

Startar jag upp mina hojar, så kör jag iallafall längre än 100 meter. :squid

100 meter = <3 sekunder.

Last edited:
Zindelin skrev:
2295396 Ryggskydd i all ära, men bara under långkörningar, ska jag bara in till stan och ta en öl eller liknande så skippar jag faktiskt skyddet... Dumt, kanske, men jag är iaf ärlig! :tummenupp

Zendelin, ärligt eller inte men tar man hojen in till stan för att ta en öl så behöver man nog knappast bry sig om ryggskyddet :lol

War-psycho skrev:
2295451 Närå, men vill inte starta upp mina hojar för att enbart köra 100 meter.
Men gillar man kallstarter så... :rolleyes:

BTW: Hur många ungar hinner du vinka åt på 100 meter? Bor du på ett dagis eller? :)

Startar jag upp mina hojar, så kör jag iallafall längre än 100 meter. :squid

Jag förstår vad du menar WP men jag har ägt min hoj i mindre än 2 månader.
Därför är jag fortfarande i nyhetens behag och kan barnsligt tokglädjas av att bara starta upp cykeln :D För att inte tala om köra 100m :hihi

Bor i ett villaområde med massor med ungar på gatorna som älskar när en motorcyklist vinkar till dem. Var likadan när jag var liten :)

Edit:
Vi ska inte hänga upp oss på exakt 100m. Jag har inte stegat så det kanske är 150m och det är krypkörning som gäller iom att det är ett villaområde.

Last edited:
RawLion skrev:
2295452 Jag förstår vad du menar WP men jag har ägt min hoj i mindre än 2 månader.
Därför är jag fortfarande i nyhetens behag och kan barnsligt tokglädjas av att bara starta upp cykeln :D För att inte tala om köra 100m :hihi

Bor i ett villaområde med massor med ungar på gatorna som älskar när en motorcyklist vinkar till dem. Var likadan när jag var liten :)
Vinka på du, du Kungen av Kallstarter. :bow

:hej :hej :squid :hej :hej

Det är bara bra, man ska vara rädd om kortet i början. :D

Last edited:
Använder alltid ryggskydd. Känns som att det är lika viktigt som hjälm.
Älskar att åka hoj, och försöker minimera onödiga risker..

Man ska ju ha full skyddsutrustnig när man kör upp, alltså du måste inte bara ha ryggskydd o hjälm du måste ha skinnställ handskar o stövlar också. Har aldrig kört utan ryggskydd själv. :tummenupp

självklart alltid, som med all utrustning, och det bästa som går att uppbringa.

går ju utmärkt att bli förlamad MED ryggskydd, så att åka utan är ju att be om det.

och i tråden om ersättning för fula ärr blev folk förbannade att man ville ha ersättning, en del trodde det va skattepengar..

men detta som verkligen kostar skattepengar, i mängder, ja jösses
nä, vi borde ha som i england, momsfritt på hjälmar och ryggskydd.

War-psycho skrev:
2295478 Vinka på du, du Kungen av Kallstarter. :bow

:hej :hej :squid :hej :hej

Det är bara bra, man ska vara rädd om kortet i början. :D

Kungen av kallstarter kan jag leva med, det är det värt.
Folk har gett mig värre epitet än så :D

För att gå tillbaka till ämnet så är problemet med sköldpaddsskalet att det blir så jädra varmt. Speciellt om man har dubbla magband på 15cm.

Edit:
Tack WP för min nya signatur :)

War-psycho skrev:
2295478 Vinka på du, du Kungen av Kallstarter. :bow

Last edited:
Zindelin skrev:
2295396 Ryggskydd i all ära, men bara under långkörningar, ska jag bara in till stan och ta en öl eller liknande så skippar jag faktiskt skyddet... Dumt, kanske, men jag är iaf ärlig! :tummenupp

Jag rycker på mig ryggskyddet även om jag bara ska till kiosken... Skulle nog kunna åka i jeans och tröjja en väldigt kort sträcka men inte utan hjälm och ryggskydd!

Använder ryggskydd om jag ska köra hårt eller långt, men ska jag bara till macken en sväng så kör jag i allvädersjacka, handskar, hjälm och jeans.

Har numer alltid ryggskydd...varför lämna sin ryggrad åt slumpen. Speciellt när Mr Murphy knallar runt överallt :näsblod.
Köpte ett Wave och är helnöjd. Grejade även en safetyjacket (se nedan) av samma märke igår och måste säga att jag är riktigt nöjd. Har alltid velat se ut som en Ninja Turtle :yoparty

:hihi

Bifogat

• Impact-jack-Race-123_retro(1).jpg
    Impact-jack-Race-123_retro(1).jpg
    11.2 KB · Visningar: 108
Last edited by a moderator:
Självklart ryggskydd. Känns aktuellt med så mycket skydd som det går utan att förvandlas till Robo Cop... tror inte man ångara det när det väl händer något.

Satt förövrigt i en skidlift förra året & sågade ryggskydd vid skidåkning, tyckte det var onödigt då jag under mitt 28 år långa skidintresse aldrig klotat på ryggen... vad som hände dagen efter....? voltade, kraschade mot en sten och bröt 6 ben i ryggen.

Ska jag till affären, ca 1km 30 skyltat så händer det att jag skippar ryggplattan, annars är den alltid på.

Efter en ganska våldsam vurpa förra veckan är jag otroligt glad att jag alltid har ställ, ryggskydd, stövlar, handskar å hjälm när jag kör hoj, och att jag har vettiga grejer. Hojen blev smulor, jag voltade omkring och minns inte vurpan alls, eller 6h efteråt. Men jag gjorde inte illa mig, min skyddsutrustning gjorde ett förbannat bra jobb! :fakta
Att se folk åka omkring i shorts å t-shirt gör mig mest bara förbannad, dels för att dom är så förbannat orädda om sitt eget liv, för oavsett hur dom kör så finns det gott om glas, grus, bilister å fan vet vad i trafiken, och dels för att vi andra får betala för deras rehab, sjukpension eller i värsta fall döden, när dom kanske bara hade borstat av sig å köpt en ny hoj om dom hade gått omkull å haft vettig skyddsutrustning.
Så gör er själva en tjänst, använd skyddsutrustning, köp ett ryggskydd (kostar 6-2000kr) och se det som ert livs bästa skyddsåtgärd!

Ryggskydd är väl en själklarhet precis som hjälm?
Varm utrustning kan jag ha viss förståelse för att man inte använder i form av t.ex skinnställ (även om jag själv aldrig åkt utan) men hjälm och ryggskydd är en självklarhet då det inte längre handlar om skador och skrapsår utan en snabb död eller ikke.

De gånger jag har kört utan full utrustning kan jag räkna på mina fingrar och då har det alltid varit körning genom stan för att handla och sen åka hem igen. En gång blev det dock mer än så och det var då olyckan var framme.

Även om jag hade riktigt mycket tur, vilket jag är himlans tacksam för idag, så kommer jag få leva med det misstaget resten av mitt liv. När man är 18 år är det inte särskilt roligt att ha den vetskapen.

Så ja, numera kör jag alltid med full utrustning oavsett situation och skulle aldrig komma på tanken att köra utan ryggskydd.

Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025