Använder du nitad kedja eller Clips?

Använder du clip eller nitad kedja?

• Antal röstningar
    0

Zilversurfer

Så, in i träsket igen
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
RSV4 Factory
Ni som tävlar idag, kör ni med nitad eller clips. Jag själv ser inga fördelar med nitad, mer än att den kanske håller lite bättre.
Om man sköter kedjan, så kontrollerar man även så att clipset sitter som det ska.

Jag var nästan helt säker på att tävlingsförare körde i majoritet av clips! Men jag kanske fel..

EDIT: SNÄLLA, DETTA GÄLLER ENDAST FÖR PERSONER SOM TÄVLAR INTE GATÅKARE MED TEX FABRIKSMONTERAD NITAD KEDJA!!!

Last edited:
Brukar nita men just nu är det clips, clipset sitter med silicon och låstråd, har dåliga erfarenheter av clips som lossnar i +200.

Spelar nog mindre roll om du kontrollerar att clipset sitter där det ska innan avfärd. Det kan nog gå från perfekt monterat till väck på en tusendels sekund.

När man använder silicon som låsmetod är det viktigt att kedjan är helt avfettad då man appliceras silikonet då det annars inte fäster. Brake cleaner är att rekomendera.

Sen rekomenderar jag att byta clipset åtminstone en gång under kedjans livslängd då det utsätts för stort slitage.

Jag har råkat ut för kedjebrott en gång och då var det en ändlös fabriksnitad superduperkedja så jag tror mer på tillfälligheter än att någon låsmetod skulle vara överlägsen en annan.

Last edited:
Bytte till nitat efter ett clips som lossnade

Edit: Använde både silicon och najjning. Kör du RR kör nitat, finns så mycket andra anledningar man kan krasha för ändå.

Last edited:
kör med nitad kedja sedan clipset inte ville vara med i matchen längre. hittade sedan halva clipset i bakramen... hurra!

Gustav O skrev:
Hej och välkommna till Racingforumet. :)

Tackar...kom via första sidan och insåg inte förrän efter jag röstat att det var racingdelen vi pratade om. Dock kör jag nitad kedja from att min meck sa till mig att clipset satt knappt på vid servicen förra året. Svalde hårt och tänkte på toppfartsförsöket på 265km/h på vägen till mekanikern...ojoj om det släppt då. Hade tidigare det året varit med om en kedja som gick sönder vi acceleration i låset på min gamla hoj och hade tur då den bara lade sig brevid drevet och varken slogsönder eller låste bakhjulet.

Jag körde med clip. Både najat och siliconat iofs men endå.
Tycker det är klart lättare när man ska underhålla kedjan, annars finns det vanligtvis tillräckligt med spel för att byta drevning med nitad kedja.

Efter de förmodligen 1000+ hojar jag varit med och besiktat till tävlingar så är min erfarenhet att många inte kollar sina siliconade/najjade kedor, av de som använder clips är det VÄLDIGT många som kommer till besiktningen med TRASIGA clips.
Det sitter trots allt kvar för det mesta ändå av najjning och silicon...

Har bara ett enda råd, använd aldrig clips om det inte är väldigt nödvändigt! och även om det av nån outgrundlig anledning skulle vara nödvändigt, fundera en gång till på att INTE använda clips.
Sen när du kommit fram till att du vill använda clips, nita kedjan istället

//håkan

Jag har alltid kört med clips och aldrig haft några problem.
bara att göra det rätt.

håkan skrev:
Har bara ett enda råd, använd aldrig clips om det inte är väldigt nödvändigt! och även om det av nån outgrundlig anledning skulle vara nödvändigt, fundera en gång till på att INTE använda clips.
Sen när du kommit fram till att du vill använda clips, nita kedjan istället

//håkan

:D :hihi

Linjera......

...kedjan med dreven så funkar clips hur bra som helst.

Det är sidokrafterna när kedjan måste brytas i sidled när den inte linjerar
med dreven som belastar clipsen.
Krafterna i längdsled påverkar clipset mycket lite.

Som nån annan skrev....Gör rätt!

KentW

Kent W skrev:
...kedjan med dreven så funkar clips hur bra som helst.

Det är sidokrafterna när kedjan måste brytas i sidled när den inte linjerar
med dreven som belastar clipsen.
Krafterna i längdsled påverkar clipset mycket lite.

Som nån annan skrev....Gör rätt!

KentW
Njae det är delvis sant, ett clips som inte sitter i press flyger av när g-krafterna blir för stora.

GSXR1100R skrev:
Njae det är delvis sant, ett clips som inte sitter i press flyger av när g-krafterna blir för stora.
Om man har monterat rätt, gjort rent rätt, najat rätt, silikonat rätt, då händer det inget. garanterat säkert.

Zilversurfer skrev:
Ni som tävlar idag, kör ni med nitad eller clips. Jag själv ser inga fördelar med nitad, mer än att den kanske håller lite bättre.
Om man sköter kedjan, så kontrollerar man även så att clipset sitter som det ska.

Jag var nästan helt säker på att tävlingsförare körde i majoritet av clips! Men jag kanske fel..

EDIT: SNÄLLA, DETTA GÄLLER ENDAST FÖR PERSONER SOM TÄVLAR INTE GATÅKARE MED TEX FABRIKSMONTERAD NITAD KEDJA!!!

Clips.

En lustig sak är just i norden så ska clipset silikonas eller najas, men i England där de var väldigt noga vid besiktning skulle behövdes ingenting på clipset som är ett lås.
Och inte for det av massa kedjor där. :va

Däremot testade de att hjälmen satt fast, inte kunde vridas av. Att handskarna satt bra, även stället. Stövlarna skulle ha lite mönster och hel sula! Den delen otroligt seriös, besiktning av hojen var det med mycket seriöst. Hjul, sving, styrhals etc kollades noga för glapp, broms etc etc.

Rolle Rotax skrev:
Clips.

En lustig sak är just i norden så ska clipset silikonas eller najas, men i England där de var väldigt noga vid besiktning skulle behövdes ingenting på clipset som är ett lås.
Och inte for det av massa kedjor där. :va

Däremot testade de att hjälmen satt fast, inte kunde vridas av. Att handskarna satt bra, även stället. Stövlarna skulle ha lite mönster och hel sula! Den delen otroligt seriös, besiktning av hojen var det med mycket seriöst. Hjul, sving, styrhals etc kollades noga för glapp, broms etc etc.

Var en kille i Brittiska Supersport, tror nån gång runt '98, som blev diskad från en 4:de plats för att clipset på kedjan hade trillat av under racet. Han önskade nog att han hade satt nått på clipset innan. :hihi

R2 skrev:
Om man har monterat rätt, gjort rent rätt, najat rätt, silikonat rätt, då händer det inget. garanterat säkert.

Jovisst. Och det blir alltid rätt under tävlingsmekande eftersom man alltid har gott om tid och rätt grejor....

Jag körde nitat efter att ha insett att det blir sådär i depåerna ibland....

*/ ?>
Nyheter
Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Video: KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Super Adventure och Teide ...

Bokningar pågår till Gotland Ring Bike Week!

Boka sommarens härligaste b...

Back