Använda telekabel till nätverk?

Lugn

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
S1000RR, KX450SR
Lite konstig fråga kanske, men jag har fått för mig att jag vill dra in nätverk i kåken (tvåplansvilla + källare) genom att sätta en router i källaren och dra kabel från den. Kör trådlöst idag, men vill ha kabel istället.

Nu är villan knappt två år gammal så jag vill inte gärna börja såga upp väggarna för att dra nätverkskabel. Däremot så har jag redan vanlig telefonkabel (som jag inte använder idag) dragen till alla rum, så frågan är om jag kan använda dessa befintliga kablar till mitt nätverk? De har 8 ledare precis som en nätverkkabel så det ser lovande ut i min mening... :)
Misstänker att de inte är skärmade som en nätverkskabel, men det borde väl funka ändå?

Alternativ två är att dra nya kablar via ventilationskanalerna, men jag slipper helst det.

Tack! :tummenupp

Det bör väl fungera i viss utsträckning, men du kan nog få rätt mystiska fenomen.

Oskärmade nätverkskablar fungerar för det mesta utan problem enligt min erfarenhet (om inte kabelförläggingen är helt fel). Dock är de alltid partvinnade vilket innebär att de inte är lika känsliga för störningar som om de inte vore det. Är dina 8-ledartelefonkablar partvinnade så bör det fungera tycker jag. Det är ju alltid värt att prova i alla fall.

Prova!

Lite konstig fråga kanske, men jag har fått för mig att jag vill dra in nätverk i kåken (tvåplansvilla + källare) genom att sätta en router i källaren och dra kabel från den. Kör trådlöst idag, men vill ha kabel istället.

Nu är villan knappt två år gammal så jag vill inte gärna börja såga upp väggarna för att dra nätverkskabel. Däremot så har jag redan vanlig telefonkabel (som jag inte använder idag) dragen till alla rum, så frågan är om jag kan använda dessa befintliga kablar till mitt nätverk? De har 8 ledare precis som en nätverkkabel så det ser lovande ut i min mening... :)
Misstänker att de inte är skärmade som en nätverkskabel, men det borde väl funka ändå?

Alternativ två är att dra nya kablar via ventilationskanalerna, men jag slipper helst det.

Tack! :tummenupp

Ehh vad sägs om att provdra dom befintliga kablarna och se om dom rör på sig?, gör dom det så använder du dom som dragtråd till din nya fina Cat 6 kabel. Dock så (har jag hört) lägger inte Jänkarna kabel i rör utan kan låta dom hänga löst i väggen bara och då kanske det inte är så lätt att dra om.

Ehh vad sägs om att provdra dom befintliga kablarna och se om dom rör på sig?, gör dom det så använder du dom som dragtråd till din nya fina Cat 6 kabel. Dock så (har jag hört) lägger inte Jänkarna kabel i rör utan kan låta dom hänga löst i väggen bara och då kanske det inte är så lätt att dra om.

Helt rätt! Kablarna ligger löst i väggen och det är för många böjar för att kunna använda befintliga kablar som dragtråd. :huvet

Det får helt enkelt bli till att prova att använda telekablarna. Går det så går det!

Vad tror ni risken är att det blir problem pga att kablarna är oskärmade? Från källaren är de dragna tillsammans med all el som går till ovanvåningen, inklusive antennkablar... :gnissla

Vad tror ni risken är att det blir problem pga att kablarna är oskärmade?
Jag tror att den är väldigt liten, i vanliga bostäder drar man sällan skärmade kablar, det är (rätta mig någon om jag har fel) främst i lite mer utsatta miljöer som det kan behövas.

Är de partvinnade borde du inte få problem med störningar alls. Se bara till att koppla paren rätt! Glöm inte att paren sitter som följande:

1-2
3-6 OBS!
4-5 OBS!
7-8

Ovanstående är stiftpositionen i TP-kontakten. I din telekabel borde det finnas någon slags färgkodning som indikerar paren.

Du behöver egentligen bara 4 ledare (2 par) för nätverk, och det är 1-2 samt 3-6.

Om de inte är partvinnade så kan du nog vinna en del på att bara köra 10 Mbit igenom denna kabel. tänk dock på att försöka hårdkonfa detta på båda ändar (dvs, både på nätverkskortet och i routern) om möjligt, då du annars kan få grova problem med oförklarlig packetloss.

Är de partvinnade borde du inte få problem med störningar alls. Se bara till att koppla paren rätt! Glöm inte att paren sitter som följande:

1-2
3-6 OBS!
4-5 OBS!
7-8

Ovanstående är stiftpositionen i TP-kontakten. I din telekabel borde det finnas någon slags färgkodning som indikerar paren.

Du behöver egentligen bara 4 ledare (2 par) för nätverk, och det är 1-2 samt 3-6.

Om de inte är partvinnade så kan du nog vinna en del på att bara köra 10 Mbit igenom denna kabel. tänk dock på att försöka hårdkonfa detta på båda ändar (dvs, både på nätverkskortet och i routern) om möjligt, då du annars kan få grova problem med oförklarlig packetloss.

Hur vet jag om de är partvinnade? Skär upp kablen och kollar?
Har aldrig klämt dit egna TP-kontakter innan så det i sig kan bli ganska lärorikt... :D

Hur vet jag om de är partvinnade? Skär upp kablen och kollar?
Har aldrig klämt dit egna TP-kontakter innan så det i sig kan bli ganska lärorikt... :D

Det brukar synas ganska tydligt, då du ser att det är 4 st par som i sin tur är tvinnade ganska väl i varandra. Tåtarna är då inte raka när du frilägger de utan "vågiga".

Finns en hel del bra beskrivande bilder på följande länk:

http://freesco.fplanet.hu/cikkek/tp/

Ooops. Visade sig när jag faktiskt tittade efter att det inte är telefonjack (RJ11) som sitter i väggen utan nätverksuttag (RJ45)... Snabbt ner i källaren och kika efter och visst är det partvinnad cat5 som är dragen i hela huset! :tummenupp
Nätverket är kopplat till ingående telekabeln så på nåt sätt ska det väl kunna ringas med det också, men inte länge till... Nästa helg (om det finns tid) så åker routern ner i källaren och ny kabel dras till xboxen samtidigt som ny antennkabel och el dras till plasman som ska väggmonteras. Det blir nog en kul helg! :)

Ooops. Visade sig när jag faktiskt tittade efter att det inte är telefonjack (RJ11) som sitter i väggen utan nätverksuttag (RJ45)... Snabbt ner i källaren och kika efter och visst är det partvinnad cat5 som är dragen i hela huset! :tummenupp
Nätverket är kopplat till ingående telekabeln så på nåt sätt ska det väl kunna ringas med det också, men inte länge till... Nästa helg (om det finns tid) så åker routern ner i källaren och ny kabel dras till xboxen samtidigt som ny antennkabel och el dras till plasman som ska väggmonteras. Det blir nog en kul helg! :)

Se där ja...

Bara spinna igång då :tummenupp

Koppla kontakterna:

vit orange
orange
vit grön
blå
vit blå
grön
vit brun
brun

Så ligger de tvinnade rätt.

Patchkablage (RJ45 med CAT5 kabel) är kompatibel med telefoni då telefoni går på par 2 och 3 (3-6 och 4-5). Telefoni använder f.ö rj12 vilket är en lite lite större modell än rj11, och rj11 är heller inte helt kompatibel med RJ45 uttag, vilket RJ12 är. Lite utanför ämnet dock men :)

Om du vill köra både telefoni och nätverk över samma patchkablage går det också, förutsatt att du köper "splitters" som gör att telefonin utnyttjar de två kabelpar som ligger oanvända vid nätverksbruk. Går att få tag på för runt 100-lappen per par (du behöver en i varje ände). Dock är dessa lite svåra att få tag på.

Patchkablage (RJ45 med CAT5 kabel) är kompatibel med telefoni då telefoni går på par 2 och 3 (3-6 och 4-5). Telefoni använder f.ö rj12 vilket är en lite lite större modell än rj11, och rj11 är heller inte helt kompatibel med RJ45 uttag, vilket RJ12 är. Lite utanför ämnet dock men :)

Om du vill köra både telefoni och nätverk över samma patchkablage går det också, förutsatt att du köper "splitters" som gör att telefonin utnyttjar de två kabelpar som ligger oanvända vid nätverksbruk. Går att få tag på för runt 100-lappen per par (du behöver en i varje ände). Dock är dessa lite svåra att få tag på.

Tackar! Ja, man är ju knappast någon jätteexpert inom ämnet, men hur lika kan RJ11 och RJ12 vara...? :)

Någon fast hemtelefon blir det inte. Är inte hemma särskilt mycket ändå och när jag väl är det så undviker jag helst de telefoner vi redan har. Jag planerar ändå att koppla in en trådlös router i källaren så den dagen man säljer palatset så är det enkelt att koppla tillbaka telekablarna till tele-plinten och slå på trådlöst nätverk om nästa ägare vill ha telefon i kåken.

Det här med MIMO förresten... funkar det? Funderar på att köpa en ny Netgear router och när jag precis skulle slå till på en wnr854t så hittade jag massor med reviews från missnöjda kunder.
En annan anledning till att jag backade var att mina nätverkskort ändå inte klara mer än 100Mbps och jag har inga trådlösa kort som klarar n (eller pre-n, eller vad det kallas) heller.

Vilken router ger "most bang for the buck" idag? Jag vill kunna streama mycket media via tråd och någon gång ibland så vill jag kunna slå på trådlöst och sitta på altanen och dricka öl... jag menar "jobba". :D
Ett krav är att det trådlösa nätverket kan slås på/av från datorn och gärna med brytare på routern (om det finns) utan att det fasta nätverket störs.
Belkin-routern jag har idag måste startas om ibland för att det trådlösa nätverket ska fungera. Det suger och verkar hända oftare och oftare. Man får vad man betalar för antar jag...

Kan också tillägga att man blir jäkligt köpkåt när man surfar efter info om elektronikprylar. Hälften av siffrorna fattar jag inte ens vad de betyder, men ändå försöker man hitta det värsta... :gnissla

Koppla kontakterna:

vit orange
orange
vit grön
blå
vit blå
grön
vit brun
brun

Så ligger de tvinnade rätt.

Tack! Hittade en crash-course här:
http://www.cablesplususa.com/rj45-utp-guide.htm

Last edited:
det som skiljer rj11 och rj12 är att rj11 är för 4 tåtar, medans rj12 är för 6 tåtar. rj11 är också nån eller ett par millimeter smalare. rj12 för teelfoni har också oftast bara 4 stift, men man ser att det finns "spår" för två till.

vad gäller MIMO så har jag aldrig testat det. Tänk på att du ändå måste ha motsvarande kort till datorerna för att dra nytta av det... samma sak med pre-n. Däremot skulle jag väl rekommendera rangemax-prylar (från netgear) om det är räckvidd du vill ha. Jag tror ekvivalenta tekniker för förbättrad räckvidd också fungerar bra. en rangemax-router ger också boostad räckvidd till befintliga klient-kort, även om alla PC-Card trådlösa kort jag provat har extremt dålig räckvidd jämfört med integrerade miniPCI-kort. Rangemax pc-card undantaget.

Alla routers kan ju ha mer eller mindre problem med sin firmware, en uppdatering brukar väl lösa de flesta barnsjukdomarna. Att kunna stänga av det trådlösa fungerar via webinterface på typ alla routers.

det som skiljer rj11 och rj12 är att rj11 är för 4 tåtar, medans rj12 är för 6 tåtar. rj11 är också nån eller ett par millimeter smalare. rj12 för teelfoni har också oftast bara 4 stift, men man ser att det finns "spår" för två till.

Där ser man! Man lär sig fortfarande nåt varje dag. :tummenupp

vad gäller MIMO så har jag aldrig testat det. Tänk på att du ändå måste ha motsvarande kort till datorerna för att dra nytta av det... samma sak med pre-n. Däremot skulle jag väl rekommendera rangemax-prylar (från netgear) om det är räckvidd du vill ha. Jag tror ekvivalenta tekniker för förbättrad räckvidd också fungerar bra. en rangemax-router ger också boostad räckvidd till befintliga klient-kort, även om alla PC-Card trådlösa kort jag provat har extremt dålig räckvidd jämfört med integrerade miniPCI-kort. Rangemax pc-card undantaget.

Alla routers kan ju ha mer eller mindre problem med sin firmware, en uppdatering brukar väl lösa de flesta barnsjukdomarna. Att kunna stänga av det trådlösa fungerar via webinterface på typ alla routers.

Räckvidd är bra och iom att routern kommer sitta i källaren (betongväggar) så är nog Rangemax en bra idé.
Finns det någon router som är "bättre" än andra på att streama media (via tråd)? Helst ska ju någon kunna sitta med en laptop och trådlöst ladda ner material i full fart från internet utan att det påverkar datan som skickas mellan enheter som är "routade" till varandra via tråd.

Eftersom jag inte har de nya flashiga nätverkskorten så lutar det just nu åt denna: Netgear WPN824
$30 ungefär på eBay är ju definitivt överkomligt. Vågar man förresten köpa "refurbished". Svårt att veta hur väl genomgångna prylarna egentligen är. :gnissla

Tack igen! Känner mig mer och mer som en nybörjare ju mer jag lär mig...

Alles güt! You?

Alla linksys är bättre.. Dock finns det en som är $10 dyrare men som har bättre räckvidd.. Satsa på den om du har stort hus.

Jodå, det är bara bra här.

Kikade lite på Linksys och det finns alldeles för många att välja mellan. Verkar också som att det enda som skiljer mellan vissa modeller är priset...

Kolla här: Linksys
Vilken är "rätt" för mig?

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul